تبیان، دستیار زندگی
رویای داشتن ته‌ دیگ ‌های ترد و طلایی که قالبی و یک تکه از ته قابلمه جدا می ‌شوند مدت‌هاست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظروف ‌چدنی‌ بخریم ‌یا نخریم؟

ظروف چدنی

رویای داشتن ته‌ دیگ ‌های ترد و طلایی که قالبی و یک تکه از ته قابلمه جدا می ‌شوند مدت ‌ها است که به لطف فن آوری، شکل واقعی به خود گرفته‌ اند.

سال‌ها است که پای ظروف تفلون به آشپزخانه ‌ها باز شده است و زحمت کلنجار رفتن با ظروف رویی را کم کرده‌اند اما انگار قدرت مجذوب کردن خریداران به ویژه بعد از هشدارهای مکرر متخصصان مبنی بر سرطان ‌زا بودن و مسمومیت ‌آور بودن ظروف تفلون در حال کم شدن است.

این روزها نسل جدید ظروف پخت و پز به بازار مصرف آمده که محسنات شان نسبت به ظروف قدیمی سبب جذاب بودن شان شده، به طوری که حتی قیمت‌ نسبتا زیاد آن ها مانع انتخاب شان هنگام خرید نمی‌شود؛ ظروف چدنی.

چدن، آلیاژی مرکب از آهن، کربن و سیلیسیم است که در شکل ‌هایی چون چدن‌های ضد سایش، مقاوم به خوردگی و مقاوم در برابر حرارت وجود دارند. ظروف چدنی مخصوص آشپزخانه تقریبا تمام این ویژگی ‌ها را یک جا دارند و در صورت مراقبت از آن ها می ‌توانند تا مدت نامحدودی سبب لذت آشپزی شوند.

در واقع این ظروف مقاومت بالایی دارند، رنگ آن ها از بین نمی ‌رود و زنگ نمی ‌زنند، لب پَر نمی ‌شوند، طعم و عطر غذا را حفظ می ‌کنند و استفاده از آن ها آسان است.

اما با وجود تمام این ویژگی ‌ها اگر در استفاده از این ظروف‌‌ نیز دقت نشود آن ها نیز همانند ظروف تفلون پس از مدتی کارایی خود را از دست می ‌دهند و خیلی زود باید تعویض شوند.

ظروف چدنی مقاومت بالایی دارند، رنگ آن ها از بین نمی ‌رود و زنگ نمی ‌زنند، لب پَر نمی ‌شوند، طعم و عطر غذا را حفظ می ‌کنند و استفاده از آن ها آسان است.

پس برای داشتن ظروف سالم چدنی باید نکاتی را مورد توجه قرار داد:

* برای گرفتن نتیجه بهتر از این ظروف باید از حرارت کم یا متوسط استفاده کرد.

* هنگام  آشپزی باید دقت کرد تا ظرف 2 تا 3 دقیقه پیش از

ریختن روغن گرم شود.

* هنگام پخت غذا باید از قاشق ‌های پلاستیکی، چوبی یا نایلونی استفاده شود چرا که قاشق ‌های فلزی ممکن است به لعاب ظرف آسیب برسانند.

* هنگام برداشتن این ظروف از روی شعله اجاق گاز باید حتماً از دستکش یا دستگیره استفاده شود چون این ظروف هنگام پخت و پز بسیار داغ می‌ شوند.

* دقت داشته باشید که ظرف داغ را نباید به صورت مستقیم روی پیش خوان آشپزخانه یا دیگر سطوح سرد که اختلاف دمای زیادی دارند قرار داد.

* هم چنین باید به شدت مراقب ضربه نخوردن ظروف چدنی بود چون این ظرف‌ ها در صورت برخورد با سطوح سخت ممکن است بشکنند یا لب ‌پَر شوند.

* تمام این ظروف را می ‌توان داخل فر (تا دمای 260 درجه سانتی ‌گراد) و هم چنین روی انواع اجاق گاز قرار داد اما هرگز نباید فراموش شود که ظرف داغ را نباید بلافاصله داخل آب سرد یا فریزر قرار داد چون بهترین کار پس از پخت و پز سرد شدن تدریجی ظرف‌ ها است.

شستن ظروف چدنی

حالا اگر تمام این موارد به درستی رعایت شود وقت آن است تا با رعایت روش ‌های درست شست و شو عمر مفید ظرف ‌های چدنی را بالا ببریم:

* این ظروف را باید با آب گرم و مایع ظرف شویی شست که بهتر است برای این کار از اسفنج و مایع ظرف شویی استفاده شود.

* به کار بردن مایع سفید کننده (وایتکس) در شست و شوی این ظروف باید فراموش شود چرا که به هیچ روی نیازی به این کار نیست.

* قبل از این ‌که ظروف سر جای خود و درون کابینت قرار بگیرند باید کاملا خشک شوند، برای همین قرار دادن ظروف خیس در قفسه ‌ها توصیه نمی‌شود.

* در صورت چسبیدن مواد غذایی به ته قابلمه نباید از پاک ‌کننده‌های قوی یا ابزار تیز استفاده شود بلکه باید اجازه داد تا ته ظرف مدتی با آب گرم خیس بخورد و سپس ظرف شسته شود.

* این ظروف این قابلیت را دارند (به غیر از ظروفی که دسته چوبی دارند) که با ماشین ظرف شویی شسته شوند البته به شرطی که در موقع قرار دادن ظروف چدنی سنگین داخل ماشین ظرف شویی احتیاط شود.

حمید بروغنی – جام جم

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید

*مطالب مرتبط:

چه ظرفی برای پخت غذا بهتر است؟

تاثیر ظروف استیل، تفلون و ... بر غذا

تاثیر ظروف آلومینیومی و مسی بر کیفیت غذا

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.