تبیان، دستیار زندگی
یکی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم خواستار آسیب شناسی نقاط ضعف روش تدریس آزاد در حوزه های علمیه شد و از اساتید حوزه خواست شهید مطهری را الگوی خود قرار دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نواقص روش تدریس آزاد در حوزه های علمیه باید رفع شود
فقیه یزدی

یکی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم خواستار آسیب شناسی نقاط ضعف روش تدریس آزاد در حوزه های علمیه شد و از اساتید حوزه خواست شهید مطهری را الگوی خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدحسن احمدی فقیه یزدی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم، در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که چهارشنبه شب با سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی در مدرسه آیت الله گلپایگانی قم برگزار شد، با اشاره به روش های تحصیلی رایج در مجامع علمی، نظام آزاد تعلیم در حوزه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ترقی و تعالی حوزه های علمیه به همین روش آزادی بوده که تاکنون رایج است.

وی با تشریح مزایای روش تدریس آزاد در حوزه های علمیه افزود: اصل روش تحصیل آزاد در حوزه های علمیه از کرامات و برکات ائمه اطهار(ع) است که علما و بزرگان ما از این روش استفاده کرده و تا الان این روش را نگه داشته اند.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی در ادامه با تاکید بر اینکه نواقص و کاستی های روش تدریس آزاد در حوزه های علمیه باید مرتفع شود گفت: ما باید با برطرف کردن نواقص این روش تحصیلی مفید، محققانه و به طور علمی به انجام مطالعات بپردازیم.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تبیین مزایا و معایب روش تحصیلی آزاد در حوزه های علمیه ابراز داشت: برخورد خوب استاد با شاگرد در محیط درس و غیر درس، از جمله مسائل بسیار مهمی است که در یادگیری و درک بهتر درس توسط شاگرد تاثیر دارد و ما باید به این مهم توجه کنیم.

وی احترام متقابل استاد و شاگرد در حوزه های علمیه را امری ضروری توصیف و خاطرنشان کرد: متاسفانه این مهم در حال حاضر قدری در حوزه های علمیه کمرنگ شده است و باید به آسیب های آن هم توجه داشته باشیم.