تبیان، دستیار زندگی
نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست دوره ای اساتید سطوح عالی
نشست دوره ای اساتید سطوح عالی

نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم چهارشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا، با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این نشست که با موضوع دروس آزاد حوزه های علمیه، آسیب ها و مزایا برگزار شد، اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم به ارائه دیدگاه های خود در این ارتباط پرداخته و مزایا و معایب شیوه های تدریس در سطح خارج و همچنین سطح عالی حوزه علمیه قم را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

حضرت آیت الله جوادی آملی که به عنوان سخنران اصلی نشست در این مراسم حضور یافته بود، بعد از استماع سخنان و نقطه نظرات برخی از اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در سخنانی به تبیین مؤلفه های حوزه علمیه مستقل و آزاد پرداخت.

وی در این خصوص ابراز داشت: زمانی حوزه ما مستقل و آزاد است که علم آن محققانه باشد، علمی را که انسان فرا می گیرد برای این است که بتواند آن را به دیگری منتقل کند و اگر فردی درسی را فرا گرفت ولی توان درس دادن و تدریس آن را نداشت عمرش را تلف کرده است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی از علما به عنوان عمود و ستون دین یاد کرد و مهم ترین رسالت حوزه های علمیه را پرورش رهبران، اساتید، مراجع، مؤلفان و محققان بزرگ برای آینده ذکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی از اساتید حوزه علمیه قم نیز در این نشست با تبیین مزایا و معایب روش های تدریس آزاد در سطح عالی و خارج حوزه های علمیه، هرگونه تغییر و تبدل در سیستم آموزشی کهن حوزه های علمیه را محتاج استجازه از مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب دانست.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی از دیگر اساتید حوزه علمیه قم نیز در این مراسم با طرح دیدگاه های خود، رمز موفقیت های حوزه های علمیه را در حفظ روش آزاد تدریس دانست و در عین حال خواستار رفع نواقص این سیستم آموزشی شد.

حجت الاسلام افخمی نیز در این مراسم تغییر در نظام درسی حوزه های علمیه را ضروری دانست و در عین حال این امر را مستلزم کار کارشناسی لازم و مشورت گرفتن از اساتید و بزرگان حوزه ذکر کرد.

حجت الاسلام سید صادق محمدی ،دیگر استادی بود که در این نشست به تبیین دیدگاه های خود پرداخت، وی با ارائه راهکارهایی برای ارتقا سطح آموزش و تدریس در حوزه های علمیه، ایجاد بستر مناسب برای ارائه نقطه نظرات اساتید، تدوین سیاست های کلی و راهبردی و ترسیم سند چشم انداز و پرهیز از اعمال سلیقه های شخصی را از جمله مهم ترین ماموریت های دانست که تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه باید به آن توجه کنند.