تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال حوزه های علمیه خواستار شناسایی، جذب و حمایت از نخبگان حوزه های علمیه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوزه باید استقلال خود را حفظ کند
آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال حوزه های علمیه خواستار شناسایی، جذب و حمایت از نخبگان حوزه های علمیه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، عصر چهارشنبه در دیدار با هیات رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، در سخنانی با قدردانی از اقدامات و فعالیت های این مجمع ابراز داشت: بنده از اقدامات و فعالیت های شما بویژه بیانیه اخیر این مجمع که دارای ادبیات مناسب و بسیار حساب شده و محترمانه بود قدردانی می کنم.

وی گفت: بحمدلله جامعه مدرسین و دیگر نهادها نیز در این خصوص موضع گیری خوبی کردند و مهم این است که دنبال آن گرفته شود چون مشکلی برای حوزه های علمیه و روحانیت بود.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه مجمع نمایندگان طلاب ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد خواستار برنامه ریزی و هدفگذاری لازم دست اندرکاران این مجمع حوزوی برای استفاده بهتر از این ظرفیت ها شد.

وی ابراز داشت: این مجمع همچون جامعه مدرسین، مراجع و حوزه های علمیه، ظرفیت بسیاری دارد و باید سعی کنید با برنامه ریزی مناسب از این امکان حداکثر استفاده را داشته باشید.

این استاد حوزه علمیه قم نظارت بر تحصیل طلاب را از جمله امور مهم دانست و خطاب به دست اندرکاران مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طلاب از نظر علمی باید قوی شوند و باید با ساز و کار مناسب افرادی را داشته باشید تا بر این امر نظارت کنند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در حال حاضر برخی از طلاب خوب درس نمی خوانند و مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم باید در این راستا برنامه ریزی کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی توجه به مساله اخلاق را از دیگر بایدهای ضروری این مجمع دانست و بیان داشت: شما باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید چون عوامل فساد در عصر کنونی بسیار زیاد شده است و شما باید مسائل اخلاقی را کنترل کنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: طلاب را تا جایی که ممکن است باید مسلح به سلاح بیان و قلم بکنید تا توانایی نوشتن و خوب سخنرانی کردن را داشته باشند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه خواستار شناسایی، جذب و حمایت طلاب نخبه شد و گفت: در بین طلاب حوزه های علمیه افراد نخبه ای وجود دارند که باید با برنامه ریزی مناسب آنها را جذب و حمایت کرد تا از ظرفیت های آنان بهتر بتوان استفاده کرد.

این اندیشمند برجسته جهان اسلام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حفظ استقلال حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید استقلال داشته باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: حوزه و مراجع اگر دولتی شوند مشکل خواهند داشت، البته حوزه و مراجع باید حامی نظام و دولت اسلامی باشند اما این موضوع به معنای وابستگی نیست و مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز باید اینگونه باشد.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت حمایت از این تشکل حوزوی کرد: حوزه باید بودجه ای را برای این مجمع در نظر بگیرد و شما نیز باید با برنامه ریزی مناسب همت و کار مضاعف داشته باشید و برای امور طلاب و حوزه های مختلف برنامه ریزی کنید.

گفتنی است حضرت آیت الله مکارم همچنین مبلغ ده میلیون تومان به منظور کمک به امور جاری مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به هیات رئیسه این مجمع اهدا کرد.