تبیان، دستیار زندگی
دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور ، با اشاره به نقش حیاتی و عظیم معلمان در ساختن و تربیت انسانهای خلّاق، فكور ، متدین ، مبتكر و دارای اعتماد به نفس به منظور ادامه حركت روبه جلو كشور تاكید كردند:ملت ایران باید به مرحله ای از پیشرفت و تعالی برسد كه از لحاظ فكری ، علمی و زمینه های مختلف سیاسی و اجتماعی به مرجعی متقن برای ملتها و متفكران دنیای اسلام تبدیل شود و این، مسئولیت تاریخی ملت ایران است.

آیت الله خامنه ای

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم، شهید مطهری را معلمی كامل و با احساس مسئولیت خواندند و افزودند: آن مرد بزرگ در هر عرصه ای كه احساس می كرد جامعه سؤالها و نیازهای گوناگونی دارد، شجاعانه وارد می شد و ملاحظات و مصالح هیچگاه مانع او نشدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: شهید مطهری برخلاف برخی از مدعیان روشنفكری دینی كه مفاهیم و مطالب خالی از محتوای دینی را با لعاب دینی عرضه می كردند، مفاهیم حقیقی دینی را به تناسب نیازهای روز و استفهام مخاطبان به جامعه عرضه می كرد.

ایشان با تأكید بر اینكه شهید مطهری هیچگاه بدنبال نام وعنوان حوزوی و دانشگاهی نبود، افزودند: آن شهید در دوران حیات خود، با همان شدتی كه با واپس گرایی و ارتجاع و تحجر مقابله می كرد، با بدعت ها و افكار انحرافی و التقاطی نیز برخورد كرد و این یكی از خصوصیات برجسته شهید مطهری بود.

رهبر انقلاب اسلامی یكی از ویژگیهای ممتاز آثار شهید مطهری را، زنده و تازه بودن آنها دانستند و تأكید كردند: علت اینكه بعد از گذشت سی سال از شهادت آن استاد و با وجود پیشرفتهای گوناگون، هنوز آثار شهید مطهری پاسخگوی بسیاری از نیازهای امروز است، اخلاص آن مرد بزرگ بود.

آن مرد بزرگ در هر عرصه ای كه احساس می كرد جامعه سؤالها و نیازهای گوناگونی دارد، شجاعانه وارد می شد و ملاحظات و مصالح هیچگاه مانع او نشدند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: هرگاه یك فكر عمیق با اخلاص همراه شود، خداوند بركتی به آن اندیشه می دهد كه همچون ذخیره ای تمام نشدنی برای جامعه باقی بماند و آثار شهید مطهری اینگونه هستند.

ایشان تأثیر كارهای علمی و فرهنگی شهید مطهری را نمونه ای از عظمت كار تعلیم و تربیت دانستند و با اشاره به نقش حیاتی معلمان خاطرنشان كردند: اگر معلمان همواره عظمت و بزرگی تأثیر كار خود را مد نظر داشته باشند، ایمان، انگیزه، تحرك و تلاش آنها مضاعف خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی، نقش و تأثیر معلم در شكل گیری شخصیت فردی و اجتماعی كودكان و نوجوانان را فراتر از تأثیر والدین، رسانه ها، مسائل اجتماعی و حتی عوامل وراثتی اخلاقی و معنوی ارزیابی كردند و افزودند: معلم با این نقش برجسته می تواند انسانی مؤمن، با انگیزه، صبور، امیدوار به آینده، پیگیر منافع عمومی، علاقمند برای رسیدن به قله های كمال فردی و اجتماعی، مبتكر، متفكر و اهل تحقیق و پژوهش، تربیت كند.

آیت الله خامنه ای

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأكید كردند: اگر معلم به جایگاه و نقش خود توجه نداشته باشد، ممكن است انسانهایی در نقطه مقابل انسانهای مطلوب و مورد نیاز، تحویل جامعه دهد.

ایشان همه معلمان را به باور نقش عظیم خود و فراموش نكردن آن، توصیه مؤكد كردند و افزودند: برنامه تحول بنیادین در آموزش و پرورش یك كار اساسی است كه باید متناسب با نیازها، اهداف والا، و امكانات انسانی كشور حتماً انجام شود و به سرانجام نیز برسد اما این به معنای توقف تا زمان آغاز و تحقق این تحول بنیادین نیست.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به عقب ماندگی های تاریخی كشور، جبران آنها را نیازمند یك تحرك عظیم دانستند و تأكید كردند: كشور و ملت ایران باید به جایگاه شایسته خود برسد و به عنوان الگویی كامل و متقن برای دنیای اسلام تبدیل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: برای رسیدن به این هدف بزرگ باید همه توان و ظرفیت های انسانی و فكری و استعدادهای خدادادی ملت ایران به میدان آورده شوند.

ایشان با تأكید بر اینكه ملت ایران در صورتی كه به جایگاه واقعی و شایسته خود برسد،

زمینه ساز تغییر سرنوشت دنیای اسلام خواهد شد، افزودند: نتیجه تغییر سرنوشت دنیای اسلام، تغییر سرنوشت و وضعیت كنونی دنیا خواهد بود.

علت اینكه بعد از گذشت سی سال از شهادت آن استاد و با وجود پیشرفتهای گوناگون، هنوز آثار شهید مطهری پاسخگوی بسیاری از نیازهای امروز است، اخلاص آن مرد بزرگ بود

رهبر انقلاب اسلامی وضعیت كنونی دنیا را از لحاظ اخلاقی بسیار بد توصیف و تأكید كردند: این سرنوشت هولناك بشریت را می توان تغییر داد اما شرط اول آن، ایجاد تحول بزرگ در كشور و تبدیل شدن به یك الگوی مادی و معنوی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: اساس هرگونه تحول در كشور نیز، تعلیم و تربیت است و با توجه به زیر ساختهایی كه در طول سی سال گذشته فراهم شده، اگرچه مسیر طولانی و سخت است اما افق آینده بسیار روشن است.

ایشان دشمنی قدرتها و بدخواهان با ملت ایران و مانع تراشی در مسیر پیشرفت و حركت رو به جلو را، همچون سی سال گذشته قابل انتظار دانستند و تأكید كردند: تجربه ملت ایران نشان داده است كه تهدیدها و مخالفتها، نمی تواند موجب كُند شدن حركت رو به جلو شود و ملت ایران راه خود را با قوت ادامه خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: مهمترین مسئله در مسیر حركت رو به جلو، این است كه هركسی وظیفه خود را به درستی بشناسد و آن را انجام دهد.

آیت الله خامنه ای

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان تأكید كردند: با توجه به این مسئولیت سنگین، از مسئولان محترم آموزش و پرورش و معلمان گرامی انتظار می رود وظیفه بزرگ خود را با همت والا، كار مضاعف و تلاش پیگیری دنبال كنند و همواره به لطف و عنایت خداوند متعال توكل داشته باشند.

در ابتدای این دیدار آقای حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه های اصلاح ساختار و محتوا، و آماده شدن طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان سند ملی گفت بعد از طی شدن مراحل قانونی این سند ملی، تحول بنیادین آغاز خواهد شد.

وی با تأكید بر اینكه در سند ملی، مدرسه به عنوان قدرتمندترین پایگاه فرهنگی محله تعریف شده است، افزود: تعریف جدید از مدرسه اعم از آموزشهای رسمی و برنامه های فرهنگی در محلات، و تأكید بر ورزش، كتابخوانی، كانونهای قرآنی و گسترش نمازخانه ها در سند ملی گنجانده شده است.

وزیر آموزش و پرورش تدوین درس ملی را از برنامه های در دست اقدام شورایعالی آموزش و پرورش خواند و تأكید كرد: درس ملی، نقشه راه محتوای دروس، نحوه تدریس و آموزش، و نحوه ارتقای كیفیت مهارتهای لازم برای فرهنگیان است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور