تبیان، دستیار زندگی
کریم باقری، با شنیدن این اسم چه چیزی بر ذهن شما خطور می کند؟ کاپیتان، پرسپولیس، شوت، تعصب، اخلاق، بی حاشیه، ساده، محبوب و .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کریم افسانه ای تمام نشدنی

کریم باقری

کریم باقری، با شنیدن این اسم چه چیزی بر ذهن شما خطور می کند؟ کاپیتان، پرسپولیس، شوت، تعصب، اخلاق، بی حاشیه، ساده، محبوب و ... درست است، این ها همه از شاخصه های کریم پرسپولیس است مردی که انگار فوتبالش تمام شدنی نیست چند سال سن دارد؟ 35، 36 یا 37 سال اما نوع بازی چه سنی را نشان می دهد؟

20، 21، 22، پایین تر و یا کمی بالاتر؟ خوب بازی می کند، خوب شوت می زند، راه باز کردن دروازه را خوب بلد است تا نشان دهد که! سن نمی تواند ملاک و معیار خونب یا بد بازی کردن باشد. کریم باقری را حتی استقلالی ها هم دوست دارند. چرا که بازیکن بی حاشیه و بااخلاق، محبوب همه است، حتی اگر از رنگ یا جنس مخالف باشد. کریم محبوب پرسپولیسی هاست و حتی محبوب آن هایی که کم فوتبال می بینند یا اصلاً از فوتبال فقط کریم باقری اش را می شناسند. یک فلش بک به گذشته، تصاویری از کریم باقری را نشان می دهد که با الان هیچ تفاوتی ندارد. مدل مو، طرز پوشیدن لباس و ... همه همانی است که 10، 12 سال پیش هم بود و شاید رمز محبوبیت کاپیتان سرخ ها همین باشد. حفظ اصالت و نافراموشی گذشته ...

و محبوبیت، بهترین بهانه برای این مصاحبه بود تا ما باشیم و کریم باقری و این سوال و جواب هایی که شما می خوانید با ما همراه باشید ....

فوتبال کریم چه زمانی تمام می شود؟

خب این مسئله ای غیرقابل پیش بینی است و من نمی توانم الان بگویم چه زمانی از فوتبال خداحافظی می کنم اما مطمئناً هر وقت احساس کنم نمی توانم کریم باقری باشم فوتبال را کنار می گذارم.

این احساس را الان داری؟

نه هنوز این احساس را ندارم اگر این احساس را داشتم که در پرسپولیس بازی نمی کردم.

آیا امسال آخرین سال حضور شما در پرسپولیس است؟

فکر نمی کنم چنین باشد چون من هنوز احساس تمام شدن را پیدا نکرده ام و باز هم می توانم برای پرسپولیس بازی کنم. با این حال همه چیز بستگی به توافقات من با باشگاه پرسپولیس دارد.

به مربیگری چقدر فکر می کنی؟

اصلاً فکر و نقشه ای برای مربیگری ندارم و جزء برنامه های من در زندگی نیست.

چرا؟

چون علاقه ای به این کار ندارم. مربیگری سختی ها و فوت و فن خاص خودش را دارد که من هم علاقه ای به آن ندارم. همین که در مستطیل سبز بازی کرده ام برایم بس است.

علی دایی  و کریم باقری

در حال حاضر به دایی مشورت می دهی؟

بالاخره دایی جدا از اینکه مربی من است یکی از دوستان خوب و صمیمی من هم به حساب می آید به همین خاطر هر وقت دایی بخواهد به او مشاوره می دهم اما مهم این است که او به من بگوید نه اینکه من خودم در کار او دخالت کنم. در کل اخلاقی ندارم که داوطلباونه به دنبال دخالت یا مشورت در کار مربی ام باشم.

چه چیز باعث محبوبیت کریم باقری شده است؟

سالم زندگی کردن، احترام به دیگران و متعصب بازی کردن هر فوتبالیستی باعث محبوبیت او می شود. هوادار وقتی ببیند بازیکن تیمش با تعصب بازی می کند و قداست پیراهنش را می فهمد طبیعتاً علاقه اش به او هم دو برابر می شود. من هم خوشحالم از اینکه توانستم در دل هواداران پرسپولیس جایی داشته باشم.

کریم چه زمانی از ذهن مردم پاک می شود؟

هر فوتبالیستی وقتی راه را اشتباه برود طبیعتاً از ذهن مردم پاک خواهد شد.

واضح تر صحبت می کنی؟

خیلی از فوتبالیست ها بودند که نتوانستند در اوج باقی بمانند. چرا؟ چون راه را اشتباه رفتند و تصمیمات نادرست گرفتند. من هم دوست دارم تا زمانی که فوتبال بازی می کنم بازیکن بااخلاقی باشم و برای تیمم کم نگذارم.

و بعد ...؟

بعد از فوتبال سعی می کنم در خدمت خانواده ام باشم. دوست دارم وقتی از فوتبال خداحافظی کردم فقط به زندگی ام برسم. طی این چند سال خانواده ام سختی های زیادی را تحمل کردند و به همین دلیل باید بعد از خداحافظی از فوتبال فقط در کنار خانواده ام باشم تا این سال های سپری شده را جبران کنم.

راهی که خودت به اشتباه رفتی کدام راه بود؟

هر آدمی ناخواسته اشتباه می کند. یعنی کلاً انسان ها زندگی می کنند تا اشتباه کنند یا راه درست بروند اما مهم این است از راه هایی که اشتباه رفتی درس بگیری. من هم همین کار را کردم. مواقعی بود که اشتباه انتخاب کردم یا راه را به غلط رفتم اما بعد از آن درس گرفتم و دیگر آن را تکرار نکردم.

اگر کریم باقری پرسپولیس را انتخاب نمی کرد الان کجا بود؟

فعلاً که انتخاب کردم. اما اگر در تبریز می ماندم شاید روزگار طور دیگری ورق می خورد. در کل همیشه انتخاب خودم را تحسین می کنم. پرسپولیس همه زندگی من است و خوشحالم که راهم را درست انتخاب کردم.

کریم باقری

از دنیای پرسپولیس بگو!

پرسپولیس تمام روزهای خوش من است. اوج فوتبالم در این تیم بوده و است. من جوانی ام را در پرسپولیس گذاشتم و هرچه به دست آوردم را مدیون پرسپولیس و هوادارانش هستم. همین هواداران بودند که همیشه به من انگیزه دادند و با تشویق هایشان روحیه ام را دو برابر کردند به همین دلیل شعارهای آنها را فراموش نمی کنم و دست تک تک آن ها را می بوسم.

چقدر به گذشته خودت برمی گردی؟ به تبریز و خانه قدیمی پدری و زمین خاکی محله و ...؟

مطمئناً من همیشه یادی از گذشته خودم می کنم و هیچ وقت هم از گذشته ام فرار نکردم. مهم این است که آدم اصالتش را حفظ کند و بداند که بوده و چه کسانی دور و اطرافش حضور داشتند. من هنوز هم به گذشته خودم می بالم، به خاطرات قدیمی و زحماتی که پدر و مادر برایم کشیدند.

خانواده با فوتبالیست شدنت مخالف بودند؟

اوایل اصلاً دوست نداشتند من فوتبال بازی کنم. حتی مادرم به صورت خیلی جدی من را از فوتبالیست شدن منع می کرد. هیچ وقت یادم نمی رود، یک روز که از مدرسه برگشتم دیدم مادرم کتانی و پیراهن ورزشی که تازه خریده بودم را آتش زده بود تا من دیگر دنبال فوتبال نروم. آن روز خیلی گریه کردم اما انگیزه ام را از دست ندادم. چون عاشق فوتبال بودم و الان خوشحالم که به امروز رسیدم.

دیگر هوای بازی در تیم ملی را نداری؟

نه اصلاً دوست ندارم در تیم ملی بازی کنم.

چرا؟

چون تا آنجایی که می توانستم برای تیم ملی بازی کردم و الان هم انگیزه لازم را برای حضور در آن ندارم. البته بعد از من جوانان خوب و آینده داری مثل نکونام و آندرانیک در تیم ملی حضور پیدا کردند که شاید اگر من در تیم ملی حضور داشتم آن ها اینقدر پیشرفت نمی کردند و به موفقیت نمی رسیدند. خوشحالم که با جدایی من از تیم ملی راه برای پیشرفت آن ها باز شد.

پس با این حساب از اینکه از تیم ملی جدا شدی پشیمان نیستی؟

قطعاً نه، چرا که مطمئنم راهم را درست انتخاب کردم و هیچ وقت هم از خداحافظی از تیم ملی پشیمان نمی شوم.

در زندگی به چه چیز افتخار کردی؟

آدم به خیلی چیزها می تواند افتخار کند مثل اخلاق خوب و حرفه ای و زندگی سالم. اما من به این هم افتخار می کنم که توانستم در سطح اول فوتبال بازی کنم و با گلزنی هایم باعث خوشحالی هواداران پرسپولیس شوم.

کریم باقری

چرا هیچ وقت تیپ و ظاهرت را تغییر نمی دهی؟

خب، این مسئله به اصالتم برمی گردد. من همیشه دوست داشتم ساده زندگی کنم و از این بابت هم خیلی خوشحالم.

قبول داری که همین بی حاشیه بودن باعث پیشرفت شما در فوتبال شده است؟

یکی از دلایل مهمش همین است. وقتی که آدم بی حاشیه باشد، می تواند مسیرش را با موفقیت بیشتری طی کند. به همین دلیل من همیشه سعی می کنم اوقات فراغتم را در کنار خانواده سپری کنم و ساعات روز را با وجود آن ها پشت سر بگذارم. شاید باورتان نشود اما من جدا از سفرهای فوتبالی هیچ وقت 11 شب را ندیدم. عادت دارم زود بخوابم و زود هم از خواب بیدار شوم تا هیچ وقت، وقتم را بی جهت هدر ندهم..

بدترین سال ورزشی ات چه سالی بود؟

زمانی که در انگلیس بودم و برای چارلتون بازی می کردم. آن روزها خیلی بد گذشت. خوب تمرین می کردم اما نمی توانستم برای تیم به میدان بروم. آن 6 ماه خیلی بد گذشت و من اصلاً دوست ندارم یادی از آن روزها داشته باشم.

و بهترین؟

روزهایی که در اوج هستم و به پرسپولیس کمک می کنم. روزهایی که می بینم هواداران از من راضی هستند و نامم را فریاد می زنند اما در کل، بازی با استرالیا را هیچ وقت فراموش نمی کنم. آن بازی رویایی بود و هر وقت یادی از آن می کنم تنم می لرزد.

حتماً یکی از بهترین گل هایی هم که زدی به استقلال بود، درست است؟

مطمئناً آن گل برایم خیلی شیرین بود چرا که با آن گل توانستیم طلسم تساوی در دربی را بشکنیم. از اول بازی مطمئن بودم برنده هستیم. بعد از گل هم خیلی هیجان زده شده بودم. خصوصاً وقتی خوشحالی هواداران را می دیدم مطمئنم گل من به استقلال هیچ وقت از ذهن هواداران پرسپولیس پاک نمی شود و با هر بار دیدن آن احساس خوشحالی می کنند.

و پرسپولیس ... هفته های پایانی لیگ چطور سپری می شود؟

فوتبال هیچ وقت قابل پیش بینی نیست و نمی توان در مورد آینده حرف زد، اما ما همه سعی و تلاشمان را می کنیم تا با کسب سهمیه آسیایی، سال آینده حضوری پرقدرت و مقتدرانه در آسیا داشته باشیم و بتوانیم از حیثیت فوتبال ایران دفاع کنیم.

در کارهای خانه به همسرتان کمک می کنید؟

خب مطمئناً به دلیل مشغله کاری که دارم نمی توانم آنطور که باید در کارهای خانه به همسرم کمک کنم، اما اگر کاری از دستم بربیاید حتماً آن را انجام می دهم.

اوقات فراغتت به سینما می روی؟

نه چون وقتش را ندارم اما اصولاً فیلم های سینمایی را در منزل تماشا می کنم.

کریم باقری و پسرش

دوست دارید فرزندانتان هم فوتبالیست شوند؟

راه را باید خود آن ها انتخاب کنند. دوست داشتن و نداشتن من مهم نیست مهم این است که آن ها چه هدفی را برای خود انتخاب کنند. اما مطمئناً آرزوی من موفقیت آن هاست و دوست دارم به عنوان یک پدر سربلندی آن ها را شاهد باشم.

خانواده شما پرسپولیسی هستند؟

مگر می شود غیر از این چیز دیگری باشد؟ آن ها تمام بازی های من را با دقت تماشا می کنند و همیشه هم تشویقم می کنند تا بتوانم بهتر از آن ها در زمین حاضر شوم.

کریم باقری را چطور می توان تعریف کرد؟

در این خصوص نمی توانم حرفی بزنم و اصل نظر دیگران است، اما با این حال باید بگویم کاپیتان پرسپولیس که در وهله اول تعصب به پیراهن این تیم و خوشحالی هوادارانش برایش مهم است، نه چیز دیگری.

حرف پایانی؟

از تمام کسانی که من را الگوی خود قرار داده اند می خواهم که تحصیلاتشان را همیشه در اولویت قرار دهند. هیچ وقت احترام به پدر و مادر و اطرافیان را از یاد نبرند و در همه حال برای موفقیت خود تلاش کنند. امید دارم آن ها از اینکه کریم باقری را الگوی ورزشی خود قرار داده اند هیچ وقت پشیمان نشوند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری