تبیان، دستیار زندگی
مدیر كل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از افزایش سه برابری بودجه این فرودگاه در سال جاری خبر داد و گفت: اعتبار این فرودگاه از 100 میلیارد تومان سال گذشته به 300 میلیارد تومان افزایش یافته كه مشكلی در خصوص بودجه و اعتبارات نخواهیم داشت و عقب‌ماندگی‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیر كل فرودگاه امام (ره) خبر داد:

افزایش 3برابری بودجه امسال فرودگاه

رضا قدیمی

مدیر كل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از افزایش سه برابری بودجه این فرودگاه در سال جاری خبر داد و گفت: اعتبار این فرودگاه از 100 میلیارد تومان سال گذشته به 300 میلیارد تومان افزایش یافته كه مشكلی در خصوص بودجه و اعتبارات نخواهیم داشت و عقب‌ماندگی‌های قبلی جبران می‌شود.

رضا قدیمی به مناسبت پنجمین سال بهره‌برداری از فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) اظهار كرد: درپی بروز آتفشفشان ایسلند پروازهای ایران به 12 فرودگاه اروپایی متوقف و نزدیك به 100 پرواز لغو شد كه عمده خسارات این توقف پروازها را شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران متحمل شد و درآمد حاصل از این 100 پرواز نیز برای فرودگاه از دست رفت.

وی با اشاره به این كه فاز یك فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) سالانه ظرفیت جابجایی 4.1 میلیون نفر مسافر بین‌المللی را دارد، گفت: در حال حاضر به دلیل عدم توزیع نامناسب ساعت پروازی در طول شبانه‌روز، بیش از 70 درصد پروازها بین ساعت 20 تا 8 انجام می‌شود كه در این راستا به دنبال تعدیل ساعت پروازها هستیم كه طی یكی دو سال آینده متعادل خواهد شد.

قدیمی افزود: در حال حاضر بیش از 4 برابر ظرفیت اسمی فرودگاه در فاز یك تردد وجود دارد كه فرهنگ استقبال و بدرقه در كشور ما نیز در این میان محدودیت ایجاد كرده است.

مدیركل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره( خاطرنشان كرد: با تكمیل فاز دو ظرفیت این فرودگاه به 26 میلیون نفر و با تكمیل فاز 3 ظرفیت به 50 میلیون نفر و با تكمیل فاز 4 فرودگاه ظرفیت به 90 میلیون نفر در طول سال خواهد رسید كه تا پایان سند چشم‌انداز 1404 باید چهار فاز طراحی شده برای فرودگاه تكمیل شود.

رضا قدیمی

وی با اشاره به این كه در انتهای تكمیل فاز یك با ابتدای احداث فاز 2 فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قرار داریم، گفت:‌ باند جنوبی فاز دو كه بالغ بر 70 میلیارد تومان اعتبار دارد، در حال ساخت است و مطالعات ترمینال دوم نیز در حال انجام است كه به محض اتمام عملیات، ساخت آن آغاز می‌شود.

قدیمی اظهار كرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فرودگاه مشخص شده و در اختیار شركت‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. همچنین تضمین‌های لازم برای بخش خصوصی سرمایه‌گذار ارائه خواهد شد كه در این راستا در سال گذشته بیش از 40 تفاهم‌نامه‌ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مبادله شده و در حال تنظیم مدل اقتصادی است.

وی تاكید كرد: برای تشویق سرمایه‌گذار بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در فرودگاه باید ابتدا زیرساخت‌های اولیه را فراهم كنیم و هر چه بخش دولتی در تكمیل زیر ساخت‌ها مصمم‌تر باشد، بخش خصوصی استقبال بیشتری خواهد كرد.

به گفته او ساخت شهرك‌ فرودگاهی مطالعات تكمیلی را طی می‌كند كه با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری، درآمد بسیار بالایی برای كشور خواهد داشت. البته روند ساخت و توسعه این شهرك فرودگاهی تابع افزایش پروازها و ازدیاد مسافران این فرودگاه است.

وی با اشاره به این كه در سال گذشته روزانه بین 50 تا 60 پرواز در این فرودگاه انجام می‌شد و مسافران و سازمان‌های مستقر در این فرودگاه و همچنین شركت‌های هواپیمایی مشكلات زیادی داشتند، اظهار كرد: در حال حاضر روزانه حدود 100 پرواز در این فرودگاه انجام می‌شود و ایستایی نیز از بین رفته است.

به گفته قدیمی در ایام نوروز امسال 417 هزار نفر مسافر در این فرودگاه تردد داشته‌اند كه نسبت به سال‌های گذشته 41 درصد رشد داشته است و همچنین در این ایام روزانه نزدیك به 200 پرواز انجام شد كه امكانات خیلی ایده‌آل نبود اما مشكلات بسیار كاهش یافته و ایستایی وجود نداشت.

او اظهار كرد: در سال 1386 گمرك این فرودگاه و همچنین انبارهای آن از سوی مرجع قضایی به دلیل مسائل قاچاق كالا تعطیل بود و جابه‌جایی بار هوایی ایمن و سریع انجام نمی‌شد كه هم اكنون هواپیمای باری در حداقل زمان در این فرودگاه فرود می‌آید و در یك جریان سالم و روان و در حداقل زمان بار تحویل داده می‌شود.

به گفته وی هم اكنون صادرات یك روزه محصولات كشاورزی در این فرودگاه انجام می‌شود كه با راه‌اندازی ترمینال بار شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، رشد بالایی در صادرات و واردات هوایی بر این فرودگاه خواهد داشت.

عکس: عباس زادگان

تنظیم: مهشید آقامحمدخانی