تبیان، دستیار زندگی
اگرچه چهره قهرمان رقابت‌های لیگ برتر هفته پیش مشخص شد، اما رقابت بر سر كسب سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا و همچنین فرار از سقوط بین تیم‌ها ادامه دارد ............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدال سرخابی ها برای آسیایی شدن

استقلال ، راه آهن

اگرچه چهره قهرمان رقابت‌های لیگ برتر هفته پیش مشخص شد، اما رقابت بر سر كسب سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا و همچنین فرار از سقوط بین تیم‌ها ادامه دارد، البته بعضی از تیم‌ها هستند كه نتایج دو هفته پایانی برایشان تاثیری ندارد و شاید همین بی‌انگیزگی بزرگترین مشكل برای دیگر تیم‌های باانگیزه لیگ باشد.

سپاهان هفته قبل با تساوی برابر ابومسلم قهرمان لیگ شد. وضعیت ابومسلم و استقلال اهواز هم با سقوط به دسته اول مشخص شد اما هنوز زندگی در لیگ جریان دارد. استقلال، پرسپولیس و استیل آذین سه تیمی هستند كه برای رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا تلاش می‌كنند و از آن سو مس كرمان، فولاد، پاس، راه‌آهن، شاهین و مقاومت شش تیمی‌ هستند كه تلاش دارند خودشان را در لیگ برتر نگه دارند.

رقابت‌های هفته سی و سوم اگرچه برای این تیم‌ها هفته‌ای مهم و حائز اهمیت است، اما برای پنج تیم صبا، تراكتورسازی، سایپا، ملوان و پیكان بازی‌های بدون اهمیتی است. برای آنها فرقی نمی‌كند كه چه اتفاقی در دو هفته پایانی بیافتد، اما اگر بخواهند برای جدی گرفتن لیگ در این دو هفته انگیزه‌ای داشته باشند آن انگیزه تنها برای اعاده حیثیت خواهد بود.

سپاهان- پیكان ، ورزشگاه فولادشهر

شاید از ابتدای فصل هم مشخص بود كه سپاهان جدی‌ترین مدعی كسب عنوان قهرمانی است. همین پیش‌بینی‌های بود كه سرانجام در هفته سی و یكم به واقعیت تبدیل شد تا زردپوشان اصفهانی برای دومین بار به عنوان قهرمانی لیگ برتر برسند. سپاهان كه هفته پیش در مشهد با ابومسلم به تساوی رسید 63 امتیازی شد و با شش اختلاف امتیاز نسبت به ذوب آهن جایگاهش را در سطح جدول تحكیم كرد. تفاضل گل مثبت 20 نسبت به ذوب آهن باعث شد كه همه سپاهان را قهرمان لیگ بدانند، اما هنوز برروی كاغذ و بطور رسمی سپاهان قهرمان لیگ نشده است. اگر سپاهان بتواند بازی‌اش را برابر پیكان بی‌انگیزه ببرد یا حتی به مساوی هم برسد دیگر آن وقت هواداران این تیم می‌توانند جشن قهرمانی را در فولادشهر برپا كنند. از سوی دیگر پیكان كه جزو تیم‌های بی‌انگیزه لیگ است تنها برای اعاده حیثیتش پا به اصفهان می‌گذارد. حمید درخشان كه نسبت به حضورش در فصل بعد در پیكان امید چندانی ندارد اگر بتواند در فولادشهر امتیاز بگیرد آن وقت می‌تواند با دست پر پای میز مذاكره بنشیند.

پرسپولیس - ابومسلم

*‌ ابومسلم – پرسپولیس، ورزشگاه ثامن مشهد

اشك‌های هواداران ابومسلم پس از سقوط این تیم به دسته اول یكی از صحنه‌های تاثیرگذار لیگ نهم بود. ابومسلمی‌ها كه در تمامی ادوار لیگ برتر در این مسابقات حضور داشتند، هفته قبل برابر سپاهان متوقف شدند تا این نتیجه سقوط تنها نماینده مشهد را قطعی كند. در این شرایط ابومسلم باید میزبان تیم باانگیزه پرسپولیس باشد. پرسپولیس كه هفته قبل در یك بازی كسل كننده برابر استیل آذین متوقف شد هم‌اكنون شانس چندان زیادی برای قرارگرفتن در مكان سوم ندارد، اما به هر حال سرخ‌های پایتخت این شانس را روی كاغذ دارند كه بتوانند به عنوان تیم سوم راهی لیگ قهرمانان آسیا شوند.

* استقلال – راه‌آهن ، ورزشگاه آزادی

می‌توان این دیدار را یكی از مهمترین بازی‌های این هفته لقب داد. استقلال فاصله چندانی تا رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا ندارد و راه‌آهن هم یكی از نامزدهای سقوط به دسته اول است. اگر استقلال پیروز شود می‌تواند مطمئن باشد كه سهمیه سوم ایران در لیگ قهرمانان است. این نتیجه راه‌آهن را به سقوط به دسته اول نزدیك‌تر می‌كند. نتیجه عكس هم وضعیت معكوسی را ایجاد می‌كند. همین شرایط باعث شده كه بازی استقلال و راه‌آهن یكی از بازی‌های مهم این هفته باشد.

مس - استیل آذین

*‌ استیل آذین- مس كرمان ، ورزشگاه اكباتان

استیل آذین پس از تساوی برابر پرسپولیس شانسش را برای رسیدن به مكان سوم کاهش داد. تیم پرسروصدای تهرانی كه از ابتدای فصل برای گرفتن سهمیه آسیایی تیمش را وارد مسابقات كرد در فاصله دو هفته مانده به پایان رقابت‌ها شانس خیلی كمی برای رسیدن به این هدف دارد با این حال این مسئله دلیل نمی‌شود كه آنها بخواهند از سه امتیاز بازی این هفته‌شان برابر مس كرمان به راحتی بگذرند. از سوی دیگر مس كرمان هم از جمله تیم‌هایی است كه نامزد سقوط به دسته اول است. اگر مس بتواند برابر استیل آذین به حداكثر امتیاز برسد می‌تواند ماندنش را در لیگ برتر قطعی كند، اما كسب هر نتیجه به غیر از پیروزی وضعیت مس را بحرانی خواهد كرد.

*‌ مقاومت سپاسی – شاهین بوشهر، ورزشگاه حافظیه

جنگ تیم‌های پانزدهم و شانزدهم جدول بدون تردید حساس‌ترین مسابقه این هفته خواهد بود. مقاومت سپاسی كه در نیم فصل نخست هفته‌ها در میان تیم‌های صدر جدول حضور داشت در شرایطی قرار گرفت كه مهمترین كاندیدا برای سقوط به دسته اول است. شاهین بوشهر هم وضعیتی بهتر از سپاسی ندارد تنها تفاضل گل بهتر شاهین بوشهر را یك پله بالاتر نشان داده است. هر یك از این دو تیم بازنده دیدار پنج‌شنبه باشند باید چمدان خود را برای سفر به دسته اول ببندند. ساعت 19 و 45 دقیقه امروز (پنج‌شنبه) مشخص می‌شود كه شاهین دسته اولی است یا مقاومت. البته باز این اتفاق به نتیجه‌ بازی‌های مس، فولاد، راه‌آهن و پاس هم بستگی دارد.

*‌تراكتورسازی – استقلال اهواز – ورزشگاه یادگار امام

از جمله بازی‌هایی كه نتیجه آن تغییری در سرنوشت تیم‌ها ایجاد نمی‌كند همین بازی است. تراكتورسازی امیدی برای رسیدن به آسیا ندارد و استقلال اهواز هم سقوطش به دسته اول قطعی شده است. بنابراین نباید انتظار داشت اتفاق ویژه‌ای در این بازی بیافتد شاید اتفاق ویژه‌ای كه به عادت در تبریز تبدیل شده حضور تماشاگران این تیم در ورزشگاه است. باید دید هواداران پرشور تبریزی برای این بازی هم به ورزشگاه می‌آیند یا خیر. به هر حال این بازی خداحافظی تراكتورسازی با هوادارانش در پایان لیگ نهم است. تراكتورسازی باید در همدان به مصاف پاس برود.

ذوب آهن - فولاد

*‌ فولاد خوزستان – ذوب آهن ، ورزشگاه تختی

فولاد خوزستان به همراه مجید جلالی هم یكی از نامزدهای سقوط به دسته اول است. اگر شرایط فولاد را در كنار وضعیت ذوب آهن قرار دهید متوجه می‌شوید كه این بازی هم یكی از دیدارهای مهم هفته است. ذوب آهن 57 امتیازی اگر امتیازی از دست بدهد ممكن است جایگاه دومش را در خطر ببیند. اگر فولاد هم در این بازی خانگی شكست بخورد شاید یك پله به سقوط به دسته اول نزدیك‌تر شود. همین شرایط پیچیده وضعیت را برای مجید جلالی و منصور ابراهیم زاده دشوار می‌كند. باید دید كه در جنگ بین دو مربی با دانش فوتبال ایران كدامیك پیروز می‌شوند.

*‌ سایپا- پاس ، ورزشگاه انقلاب كرج

سایپا در نیم فصل دوم جهش خیره‌كننده‌ای داشت. قرار گرفتن در مكان هشتم با بازیكنانی جوان قطعا نتیجه‌ای است كه كمتر كسی در ابتدای فصل برای این تیم پیش‌بینی می‌كرد. دو هفته مانده به پایان رقابت‌ها سایپا می‌تواند حتی امیدوار به حضور در مكان ششم باشد.حریف این هفته سایپا یكی دیگر از نامزدهای سقوط به دسته اول است. پاس كه با مدیرروستا در منطقه خطر قرار گرفته باید در دو بازی آتی‌اش پیروز شود كه آنگاه نسبت به ماندن در لیگ برتر مطمئن باشند.

*‌ ملوان – صبای قم ، ورزشگاه تختی انزلی

ملوان و صبا هم تیم‌هایی هستند كه ماندنشان در لیگ برتر قطعی شده و هیچ یك از این دو تیم هم شانسی برای رسیدن به سهمیه آسیایی ندارند. بنابراین این انتظار كه بازی ملوان و صبا دیدار باكیفیتی از آب دربیاید انتظار چندان معقولی نیست.

- برنامه دیدارهای هفته سی و سوم لیگ برتر طبق برنامه زیر برگزار خواهد شد:

پنجشنبه - 16/2/89

* سپاهان اصفهان - پیکان قزوین، ساعت 17:45، ورزشگاه ذوب آهن فولاد شهر

* ابومسلم خراسان - پرسپولیس تهران، ساعت 17:45، ورزشگاه ثامن الائمه (ع) مشهد

* استقلال تهران - راه آهن شهرری، ساعت 17:45، ورزشگاه آزادی تهران

* استیل آذین تهران - مس کرمان، ساعت 17:45، ورزشگاه راه آهن اکباتان تهران

* مقاومت شهید سپاسی شیراز - شاهین بوشهر، ساعت 17:45، ورزشگاه حافظیه شیراز

* تراکتورسازی تبریز - استقلال اهواز، ساعت 17:45، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

* فولاد خوزستان - ذوب آهن اصفهان، ساعت 17:45، ورزشگاه تختی اهواز

* سایپا کرج - پاس همدان، ساعت 17:45، ورزشگاه انقلاب کرج

* ملوان بندرانزلی - صبای قم، ساعت 17:45، ورزشگاه تختی بندرانزلی

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری