تبیان، دستیار زندگی
رسانه‌های غربی: ایران برنده دوئل دیپلماتیك با امریكا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب سخنان صریح احمدی‌نژاد در رسانه ها

رسانه‌های غربی: ایران برنده دوئل دیپلماتیك با امریكا
احمدی نژاد

احمدی نژاد که به گفته بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان مسایل سیاسی و بین المللی به انجام تکنیک های دیپلماتیک غیرقابل پیش بینی و غافلگیر کننده معروف است، این بار نیز با استفاده مطلوب از ابزار دیپلماسی عمومی و در اقدامی غیرقابل پیش بینی، شخصا و به عنوان تنها رییس جمهور در کنفرانس بازنگری در پیمان ان پی تی در نیویورک حضور یافت و با ارائه سخنانی منطقی و پیشنهادهای دقیق و حساب شده برای اصلاح ضعف های موجود در آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده ان.پی.تی، قدرت حاکم بر معادلات بین المللی را مغلوب قدرت منطق خود ساخت.

به گزارش رجانیوز، موج تبلیغات رسانه های وابسته به قدرت ها استکباری علیه حضور احمدی نژاد در کنفرانس نیویورک که از همان لحظه اعلام خبر تصمیم او برای شرکت در این کفنرانس آغاز شده بود تا واپسین لحظات پیش از سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین سخنران شب گذشته در نیویورک همچنان ادامه یافت به گونه ای که این رسانه ها اعلام کردند چنانچه کنفرانس نیویورک به شکست بیانجامد، احمدی نژاد عامل آن خواهد بود.

در همین رابطه حضور رییس جمهوری ایران در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی و اظهارات روشنگرانه وی در این کنفرانس, در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفته و برخی از آنها از جمله شبکه خبری "سی ان ان" مدعی دوئل دیپلماتیک بین تهران - واشنگتن شده اند که ایران پیروز این دوئل بود.

هنگامی كه احمدی نژاد از دولتهای دارای سلاح هسته‌ای بویژه آمریكا به شدت انتقاد كرد و گفت كه آنها با این سلاح‌ها كشورهایی را كه دارای آن نیستند، تهدید كرده‌اند، اعضای این هیئت‌ها و بعضی دیپلمات‌ها سالن كفرانس را ترك كردند

خبرگزاری فرانسه که بهنگام سخنرانی دکتر احمدی نژاد گزارش می داد نوشت:هنگامی كه احمدی نژاد از دولتهای دارای سلاح هسته‌ای بویژه آمریكا به شدت انتقاد كرد و گفت كه آنها با این سلاح‌ها كشورهایی را كه دارای آن نیستند، تهدید كرده‌اند، اعضای این هیئت‌ها و بعضی دیپلمات‌ها سالن كفرانس را ترك كردند.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو در گزارش خود از سخنرانی احمدی‌نژاد در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اعلام کرد: محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود خواستار تشکیل یک ارگان مستقل و تعیین یک ضرب‌الاجل زمانی برای نابودی تمام سلاح‌های هسته‌ای در جهان شد‏.

این روزنامه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود آورده است: رییس‌جمهور ایران در جریان سخنرانی روز دوشنبه خود در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ضمن متهم کردن کشورهای غربی به تهدید امنیت جهان با سلاح‌های هسته‌ای، اعلام کرد که یک ارگان مستقل باید تاریخ و ضرب الاجلی را برای نابودی تسلیحات هسته‌ای در جهان تعیین کند‏.‏

لوفیگارو در گزارش خود همچنین با اشاره به این نکته که چندین هیات سیاسی از کشورهای غربی مانند آمریکا، فرانسه و انگلیس سالن کنفرانس را به هنگام سخنرانی رییس‌جمهور ایران ترک کردند، اعلام کرد: احمدی‌نژاد همین کشورها را متهم کرد که با سلاح‌های هسته‌ای خود، امنیت جهان را تهدید می‌کنند و تاکید کرد که سازمان ملل باید به این کشورها واکنش نشان داده و دولت‌های عضو "ان‌پی‌تی" با آنها قطع رابطه کنند.

احمدی نژاد

حضور موثر احمدی‌نژاد در نیویورک و تاثیرگذاری آن به حدی بود که به نوشته مجله فرانسوی "اکسپرس"، این امکان وجود دارد که در نشست نیویورک یک جبهه‌بندی دیپلماتیک بی‌سابقه شکل بگیرد‏.‏

به نوشته این نشریه، در پی موضع‌گیری مشترک ترکیه و برزیل در موضوع هسته‌ای ایران، این امکان وجود دارد که کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها نیز پیشنهاد یک‌دست شدن مناطق عاری از سلاح هسته‌ای را که در حال حاضر تابع معاهدات بین‌المللی مختلف مانند ‏Tlatelolco‏ در آمریکای جنوبی و ‏Pelindaba‏ در آفریقاست، ارائه دهند‏.‏

این نشریه با اشاره به اجماع جهانی علیه پنج قدرت هسته‌ای جهان، تصریح کرد‏:‏ هدف این است که با صدای واحدی علیه پنج قدرت هسته‌ای جهان صحبت شود‏.‏ این پنج قدرت از زمان تصویب پیمان ان‌.پی.تی، بخشی از برتری خود را مدیون اختلافات ناشی از توافق‌های مختلف در مناطق گوناگون هستند‏.‏

اکسپرس افزود: واشنگتن، پاریس و لندن که شکل‌گیری جبهه‌بندی جدید دیپلماتیک را مانعی بر سر راه خود می‌بینند، اعمال قدرت در حوزه‌های نفوذ خود را آغاز کرده‌اند‏.

سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در كنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای "ان پی تی "در رسانه‌های عرب‌زبان همبازتاب گسترده‌ای یافت.

شبكه تلویزیونی "المنار " لبنان سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در كنفرانس بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به طور گسترده پوشش داد.

شبكه المنار لبنان به نقل از رئیس جمهوری ایران عبارتهای نظیر "رژیم صهیونیستی منطقه را تهدید می‌كند و در توسعه زرادخانه هسته‌ای خود از آمریكا كمك دریافت می‌كند "، "مسلح شدن تروریستها به سلاح هسته‌ای فقط از طریق كشورهای داری این سلاح‌ها امكانپذیر است " و "خلع سلاح و منع گسترش هسته‌ای تحقق نیافته است " را برجسته كرد.

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود خواستار تشکیل یک ارگان مستقل و تعیین یک ضرب‌الاجل زمانی برای نابودی تمام سلاح‌های هسته‌ای در جهان شد‏

شبكه تلویزیونی عرب‌زبان "روسیا الیوم " نیز سخنان رئیس جمهوری كشورمان را به طور مشروح در صدر اخبار خود قرار داد و این عنوان را كه "احمدی نژاد: واشنگتن تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ایران و سایر كشورها كرده‌است " برای آن انتخاب كرد.

"درخواست احمدی نژاد درخصوص تعلیق عضویت كشورهای دارای سلاح هسته‌ای یا كشورهای تهدیدكننده به استفاده از آن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و درخواست برای خارج كردن سلاح‌های هسته‌ای آمریكا از كشورهای غیر هسته‌ای نظیر ایتالیا، آلمان، هلند و ژاپن " بخش دیگری از سخنان رئیس جمهوری كشورمان بود كه شبكه روسیا الیوم پوشش خبری یافت.

شبكه تلویزیونی "الجزیره " قطر نیز با پوشش خبری سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد: محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران از آمریكا، اسرائیل و برخی كشورها انتقاد كرد و گفت كه آنها سلاح هسته‌ای دارند اما در معرض هیچ بازخواستی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار نمی‌گیرند.

بخش عربی پایگاه اینترنتی شبكه "سی ان ان " بویژه به این بخش از سخنان احمدی نژاد كه "سلاح هسته‌ای ضد بشری است و آمریكا از آن در جنگ‌ها برای اولین بار استفاده كرده است، رژیم صهیونیستی با حمایت نامحدود واشنگتن كلاهك‌های هسته‌ای و سلاح‌های كشتار جمعی را به شیوه‌ای كه با آن همه همسایگانش را تهدید می‌كند، انبار می‌كند و داشتن سلاح هسته‌ای دولت‌های سازنده و نگه دارنده آن را تهدید می‌كند " پرداخت.

احمدی نژاد

خبرگزاری رسمی كویت نیز سخنان احمدی نژاد را در كنفرانس بازنگری "ان پی تی " به طور مفصل بازتاب داد و عنوان "احمدی نژاد از آمریكا انتقاد و پیشنهاداتی ارایه كرد " را برگزید.

این خبرگزاری از جمله "درخواست احمدی نژاد برای تعلیق عضویت آمریكا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این پرسش وی را كه چگونه واشنگتن می‌تواند عضو شورای حكام باشد درحالی كه بمب هسته‌ای علیه ژاپن استفاده كرده و همچنین سلاح اورانیوم ضعیف شده در جنگ علیه عراق بكار برده‌است "، برجسته كرد.

سخنرانی رئیس جمهوری كشورمان در كنفرانس بازنگری "ان پی تی " در روزنامه "القدس العربی " چاپ لندن نیز بازتاب یافت و این روزنامه بخش‌هایی از سخنان احمدی نژاد را منتشر كرد و به نقل از وی نوشت: ایران امروز دوشنبه پیشنهادات عملی، منصفانه و روشنی را در زمینه امنیت جهانی در نیویورك ارایه خواهد كرد و خلع سلاح و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ا‌ی دوچالش اصلی پیش روی جهان است.

پایگاه خبری "محیط " نیز سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران را بازتاب داد و به نقل از وی نوشت: سلاح هسته‌ای بزرگترین خطر برای امنیت جهانی است و آ‍ژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماموریت خود در خلع سلاح هسته‌ای شكست خورده‌است.

بخش عربی خبرگزاری "نووستی " روسیه نیز سخنان محمود احمدی نژاد را با عنوان "ایران آماده مبادله اورانیوم با سوخت هسته‌ای از خارج است " برای خود انتخاب كرد " به نقل از احمدی نژاد نوشت: ما پیشنهادات خود را در این باره ارایه كرده‌ایم و اكنون توپ در زمین كشورهای دیگری است كه پیشنهادات ما را بپذیرند.

پایگاه خبری "الشروق الجدید " مصر نیز انتشار سخنان محمود احمدی نژاد عنوان "ایران خواستار مهلت زمانی برای برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای شد " برای خود برگزید و سخنان رئیس جمهوری كشورمان را بازتاب داد.

"لبنان الان "، "ایلاف " و پایگاه اینترنتی رادیوی آمریكایی "سوا " نیز از جمله دیگر رسانه‌های عرب زبانی بودند كه سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران را پوشش خبری دادند.

احمدی‌نژاد همین کشورها را متهم کرد که با سلاح‌های هسته‌ای خود، امنیت جهان را تهدید می‌کنند و تاکید کرد که سازمان ملل باید به این کشورها واکنش نشان داده و دولت‌های عضو "ان‌پی‌تی" با آنها قطع رابطه کنند

رسانه‌های انگلیسی هم سخنان احمدی نژاد را پوشش دادند که خبرگزاری انگلیسی رویترز با اشاره به اظهارات صریح محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در شهر نیویورك آمریكا مقر سازمان ملل، نوشت كه احمدی‌نژاد در سخنان خود خواستار مجازات تمامی كشورهایی كه از تسلیحات اتمی برای تهدید كردن دیگر كشورها استفاده می‌كنند شد و به طور شفاف انگشت اتهام خود را به سوی استراتژی هسته‌ای جدید آمریكا كه ماه گذشته منتشر شد نشانه رفت.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: كه محمود احمدی‌نژاد از سخنرانی امروز خود در افتتاحیه صد و هشتاد و نهمین اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان. پی.تی)، در واقع برای انتقاد شدید از اشاعه و گسترش تسلیحات مرگبار هسته‌ای در جهان بهره برد و تمام كشورهایی كه از این تسلیحات برای تهدید و ایجاد رعب و وحشت در سایر كشورهای جهان استفاده می‌كنند را مستحق تنبیه و مجازات‌های سخت دانست.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی با اشاره به سخنرانی احمدی‌نژاد در كنفرانس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل نوشت كه به زعم رئیس جمهوری ایران، برخوردار بودن كشورهای جهان از هر گونه تسلیحات هسته‌ای، یك عمل زشت و شرم‌آور است.

بلومبرگ در ادامه به جزئیات بیشتری از سخنان بر حق رئیس جمهوری ایران در كنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در مقر سازمان ملل اشاره كرد و نوشت كه در ابتدای این نشست كه به مدت یك ماه به طول خواهد انجامید، احمدی‌نژاد برخورداری از بمب‌های هسته‌ای را نه تنها مایه غرور و افتخار برای كشورهای جهان ندانست، بلكه داشتن این گونه تسلیحات را برای هر كشوری در جهان، شرم آور و زشت قلمداد كرد.

احمدی نژاد

سخنان روز گذشته رئیس‌جمهوری ایران در كنفرانس بازبینی "ان‌پی‌تی " خشم مقامات هلند را برانگیخت.

"ماكسیم ورهاگن " وزیر امور خارجه هلند از طریق سخنگوی خود در خصوص سخنان احمدی نژاد در نشست بازبینی ان‌پی‌تی، مدعی شد: سخنان وی [احمدی‌نژاد] اتهامات بی‌اساس و غیرقابل قبول علیه كشورهای اروپایی، آمریكا و اسرائیل بود. مذاكرات، مهم‌تر از آن است كه بخواهد با این نوع لفاظی‌ها، تحت‌الشعاع قرار گیرد و این دلیلی است كه هیأت هلندی، سالن را ترك كرد.

"ورهاگن" مدعی شد كه ایران تلاش كرد تا توجهات را از برنامه هسته‌ای خود منحرف كند و گفت: اگر ایران واقعا احساس می‌كند كه استفاده از تسلیحات هسته‌ای شرم‌آور است، پس بنابراین خود به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای پایان دهد و درباره برنامه هسته‌ای خود آشكار و روشن باشد.

هلند در حالی مدعی شده است كه برنامه هسته‌ای ایران شفاف نیست كه خبرگزاری فرانسه در گزارش خود اینگونه نوشت كه هلند كه رسماً از كاهش زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای در اروپا و در جهان حمایت می‌كند، از تأیید یا انكار این مطلب كه آیا هلند در خاك خود دارای چنین تسلیحاتی است یا خیر، امتناع كرد.

"بارت ریجس " سخنگوی ورهاگن به نقل از وی اعلام كرد: كشورهای ناتو در میان خود درباره اینكه چه كشورهایی در خاك خود تسلیحات هسته‌ای دارند، به توافق رسیده‌اند.

در نیویورک گروه زیادی از یهودیان آمریکا به رهبری "خاخام داوید وایس" رهبر خاخام های "هاردی آمریکایی" در مقابل مقر سازمان ملل تظاهرات گسترده ای در اعتراض به رژیم صهیونیستی و خوشامد گویی به رییس جمهور ایران برگزار کردند که ساعت ها ادامه داشت

بنا بر این گزارش، آمریكا حدود 240 تسلیحات هسته‌ای در كشورهای ناتو از جمله "بلژیك "، "آلمان "، "ایتالیا "، "هلند " و "تركیه " ذخیره كرده است.

اما در حاشیه اجلاس روز گذشته در نیویورک گروه زیادی از یهودیان آمریکا به رهبری "خاخام داوید وایس" رهبر خاخام های "هاردی آمریکایی" در مقابل مقر سازمان ملل تظاهرات گسترده ای در اعتراض به رژیم صهیونیستی و خوشامد گویی به رییس جمهور ایران برگزار کردند که ساعت ها ادامه داشت.

در این تجمع گسترده تظاهر کنندگان با خود صدها پلاکارد حمل می کردند که در کنار سایر تظاهرات ضد صهیونیستی بر روی آن نوشته شده بود "رییس جمهور ایران خوش آمدی".

خاخام وایس رهبر یهودیان و برگزار کننده این تجمعات در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت "ما با این کارمان اولا می خواستیم به رییس جمهور ایران که همواره رابطه ای محترمانه و دوستانه با یهودیان داشته خوش آمد بگوییم و در مرحله بعد نشان بدهیم که دولت ایران برخلاف تبلیغات سوء صهیونیست ها که می کوشند تا این رژیم را یک رژیم ضد یهودی معرفی کنند, رابطه بسیار صمیمانه و محترمانه ای با کلیه یهودیان جهان دارد".

خاخام آمریکایی ادامه داد که "ایران سرزمینی است که از هزاران سال پیش همواره حامی یهودیان بوده و میهمان نوازی ایرانیان نسبت به یهودیان حقیقت غیر قابل انکاری است که هیچ گونه تبلیغ سوئی نمی تواند آن را از تاریخ روابط یهودیان و ایرانیان بزداید."

خاخام وایس همچنین گفت: یهودیان بسیاری از نواحی مختلف شهر نیویورک و سایر ایالت ها در این تظاهرات شرکت کرده بودند تا سپاس و قدردانی خودشان را نسبت به مهربانی های احمدی نژاد نشان بدهند.

احمدی نژاد

خبرنگاران حاضر در سازمان ملل از حضور رییس جمهوری در نشست ان پی تی استقبال کردند . گفتند: اینکه از ایران دکتر محمود احمدی رییس جمهوری در اجلاس بازنگری معاهده ان پی تی در نیویورک شرکت کرده نشان دهنده اهمیتی است که ایران برای این معاهده قائل است.

"طارق فتحیه" از خبرنگاران آژانس خبری خاورمیانه در حاشیه نشست ان پی تی گفت: به نظرم خیلی خوب و سنجیده بود که رییس جمهوری ایران در این نشست شرکت کرد و می خواهد درباره مسائل مهم خلع سلاح و استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی صحبت کند.

وی گفت: این فرصتی است تا به ادعاهای آمریکا و برخی از کشورهای غربی که دائما علیه ایران مطرح می شود , پاسخ داده شود.

"تایرت ناگی ین" از خبرگزاری آلمانی دی پی ای گفت: حضور رییس جمهوری ایران در این نشست حرکتی کاملا مثبت بود و فرصتی مناسبی برای طرح دیدگاههای ایران است.

وی افزود: شرکت در این نشست به تهران این فرصت را داد که به همگان اعلام کنند که برنامه هایشان چیست؟

این خبرنگار غربی گفت: اکنون همه نگاهها در نشست تحت تاثیر حضور رییس جمهوری ایران است .

ناگی تصریح کرد: شرکت در این نشست آن هم در عالی ترین سطح ,به نظر من تاکتیک و تصمیمی عالی بود.

"باربارا" از بی بی سی اینترنتشنال نیز گفت: شرکت احمدی نژاد در این نشست تصمیم خیلی خوبی برای بیان دیدگاههای تهران در این نشست بود.

حضور رییس جمهوری ایران در این نشست حرکتی کاملا مثبت بود و فرصتی مناسبی برای طرح دیدگاههای ایران است

"علی برادا" از روزنامه النهار لبنان نیز گفت: حضور رییس جمهوری ایران در این نشست نگاهها را بیش از پیش به برنامه هسته ای اسرائیل معطوف می کند.

برادا اظهارداشت: این عادلانه نیست که برخی کشورها به شکلی هدفمند می خواهند نگاهها را به ایران معطوف کنند و این عادلانه نیست.

"متیو راسل لی" از اینتر سیتی پرس نیز گفت: این تنها ایران نیست که وظائفی به عهده دارد , همه کشورها, آمریکا و دیگران نیز وظائفی دارند که باید به آن عمل نمایند.

وی افزود: همه کشورهای عضو سازمان ملل حق دارند تا در این کنفرانس شرکت کنند و ایران هم که یکی از اعضا است پس قطعا این حق را دارد که در این کنفرانس حضور و دیدگاههای خودش را عنوان نماید.

راسل لی اظهارداشت که حضور رییس جمهوری ایران در این نشست به نظرم تصمیم هوشیارانه ای بود و نشان دهنده اهمیتی است که ایران به ان پی تی می دهد.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور