تبیان، دستیار زندگی
نزدیك سالن تمرین تیم ملی بسكتبال كه می‌شوید، صدایی با لهجه انگلیسی جلب توجه می‌كند ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسمانخراش ها به دنبال جهانی شدن

تیم ملی بسکتبال ایران

نزدیك سالن تمرین تیم ملی بسكتبال كه می‌شوید، صدایی با لهجه انگلیسی جلب توجه می‌كند. صدا با ورود به راهروهای منتهی به زمین بسكتبال بیشتر می‌شود و با ورود به سالن، تنها چیزی كه جلب توجه می‌كند همان است؛ صدای داد و فریادهای وسلین ماتیچ.

سرمربی صرب تیم ملی بسكتبال كه رضا مشحون معتقد است با او می‌توان مدارج ترقی در این رشته را یكی پس از دیگری پیمود، چنان با جدیت ملی‌پوشان بسكتبال را تمرین می‌دهد كه گویی تیم در آستانه اعزام به مسابقات جهانی است.

این در حالی است كه نزدیك به 4 ماه تا آغاز رقابت‌های تركیه باقی‌مانده و ماتیچ در نظر دارد تمام روزهای باقیمانده را این‌چنین با شاگردانش كار كند.

از فریادهای مربی صرب تیم ملی مشخص است كه با دقت حركات تك‌تك اردونشینان را زیرنظر دارد تا همه با همان كیفیتی كه مدنظر اوست، تمرین كنند. او در طول تمرین 3 ساعته حتی یك ثانیه هم از تكاپو نایستاد و دائم در حال دادن توضیحات فنی به شاگردانش بود. جاهایی كه لازم بود خودش شكل درست حركات را، حتی به دفعات انجام می‌داد و البته به وقتش نیز بازیكنان خاطی را با یك دور دویدن در طول زمین جریمه می‌كرد.

زمانی كه فریاد ماتیچ روی سر جابر روزبهانی بلند شد، رضا مشحون به نكته خوبی اشاره كرد: حسن این مربی در این است كه هیچ كینه‌ای از بازیكنان به دل نمی‌گیرد و عصبانیتش فقط برای این است كه بچه‌ها طبق اصول تمرین كنند.

وقتی از خود ماتیچ هم دلیل این همه جدیت در تمرینات را پرسیدیم، پاسخ این بود: اگر بازیكنانم تمرینات را جدی نگیرند، هیچ تغییری در عادت‌های آنها ایجاد نخواهد شد. آنها باید آن‌گونه كه درست است تمرین كنند، نه آن‌طور كه دلشان می‌خواهد. به همین خاطر حتی اگر لازم باشد 10 مرتبه بابت یك حركت تمرینی تذكر بدهم، این كار را می‌كنم تا متوجه شوند كادر فنی از آنها چه می‌خواهد.

تیم ملی بسکتبال ایران

اردوی تیم ملی بسكتبال از 4 اردیبهشت‌ماه در سالن تمرین تیم ملی بسكتبال واقع در مجتمع 5 سالن مجموعه ورزشی آغاز شده و به گفته رضا مشحون، تا زمان مسابقات جهانی تركیه در شهریورماه، به صورت پیوسته ادامه خواهد داشت.

مدیر تیم‌های ملی بسكتبال در این باره توضیح می‌دهد: ما از 48 نفر برای حضور در اردو دعوت كردیم، یعنی تمام شایسته‌های بسكتبال. از این تعداد 8 نفر در اردوی آسیایی تیم مهرام به سر می‌برند، 2 نفر مصدومند، 4 لژیونر آمریكایی داریم و مابقی هم در اردو هستند. در این میان بیشترین فشار تمرینات تا پایان همین ماه است و پس از آن تیم در تورنمنت‌های متعددی شركت خواهد كرد.

تیم ملی 2 تا 9 خرداد به تركیه اعزام می‌شود، از آنجا راهی كرواسی می‌شود و تا سوم تیر در این كشور اردو می‌زند. از 15 تا 21 تیر اردوی ایتالیا و بازی با چند تیم باشگاهی در برنامه است. تاریخ اردوی چین و شركت در تورنمنت این كشور نیز 3 تا 12 مرداد است، ضمن این‌ كه از 28 مرداد تا 3 شهریور نیز تیم ملی به لیتوانی می‌رود تا آخرین اردوی خود را در این كشور برگزار كند.

ملی‌پوشان 4 شهریور نیز راهی استانبول، محل برگزاری جام جهانی بسكتبال می‌شو ند؛ رقابت‌هایی كه ایران در آن با تیم‌های بزرگی چون آمریكا، كرواسی، برزیل، اسلوونی و تونس همگروه است.

حامد حدادی

مشحون درباره 4 لژیونر آمریكایی تیم ملی و همین‌طور زمان حضور حامد حدادی در اردو نیز این‌گونه توضیح داد: حامد هم‌اكنون در تهران است. او روز شنبه دقایقی در محل اردوی تیم ملی حاضر شد، اما از ما اجازه خواست چند روز دیگر به او زمان دهیم تا اندكی بیشتر در كنار خانواده‌اش باشد.

ما علاوه بر حامد حدادی، ارسلان كاظمی را هم داریم كه امتحانات دانشگاهی‌اش در آمریكا تیرماه به پایان می‌رسد.

علی فرج‌منش، دیگر بسكتبالیستی است كه از پدری ایرانی و مادری آمریكایی متولد شده. او یكی از چهره‌های درخشان لیگ MBD است، اما مشكلش این است كه نه گذرنامه ایرانی دارد و نه شناسنامه و كارت ملی! عرفان نساج‌پور دیگر ستاره بسكتبال ایران است كه گفته می‌شود در تیم دانشجویان آمریكا بازی می‌كند.

دیروز وسلین ماتیچ هم در پاسخ به این پرسش كه حامد حدادی چه زمان در اردو حاضر خواهد شد، گفت: دقیقا نمی‌دانم، اما از مسوولان فدراسیون بسكتبال خواسته‌ام هر چه زودتر حامد را به اردوی تیم ملی اضافه كنند.

ماتیچ در مورد كیفیت اردوی تیم ملی و وضعیت ملی‌پوشان نیز به «جام‌جم» گفت: فعلا همه چیز رضایت بخش است. البته باید این روند تمرینات را ادامه دهیم. راه زیادی هست برای این‌ كه تیم ملی بتواند در مسابقات جهانی تركیه، نمایش خوبی داشته باشد. البته با این نفرات پرانگیزه همه ما به موفقیت امیدواریم.

تیم ملی بسكتبال به غیر از روزهای دوشنبه و پنجشنبه كه یك جلسه تمرین دارد، روزانه 2 جلسه در آزادی تمرین می‌كند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری