تبیان، دستیار زندگی
شبکه کودک باید از هنرمندان، نویسندگان و کارگردانان متبحر در عرصه کودک دعوت به کار کند، نه اینکه تمام برنامه‌ها خاله، عمو و عمه شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فریادهای فیتیله ای ها جوابی ندارد !

فریادهای فیتیله ای ها جوابی ندارد !

محمد مسلمی، کارگردان و بازیگر برنامه "فیتیله جمعه تعطیله" تاکید کرد گرایش برنامه‌های کودک به سمت مجری محوری خطرناک است.

محمد مسلمی، کارگردان و بازیگر برنامه "فیتیله جمعه تعطیله" در ارزیابی برنامه‌های کودک به خبرنگار مهر گفت: بارها مشکلات را گفته‌ایم، اما اتفاقی نیفتاده است. در حال حاضر اکثر برنامه‌های کودک به سمت مجری محوری رفته و این خیلی خطرناک  است، چرا که پدر، مادر و معلم به عنوان مجری در کنار کودکان هستند و همیشه با بچه‌ها حرف می‌زنند، بنابراین برنامه‌هایی که به سمت مجری محور می‌رود، دیگر برای بچه‌ها جذابیت لازم را ندارد.

وی در ادامه افزود: دنیای بچه‌ها، دنیای تخیل، رنگ و بازی است. بچه‌های علاقمند به دیدن برنامه‌هایی هستند که هیجان‌آور باشد تا بتوانند انرژی خود را تخیله کنند. در واقع به دنبال فضای شاد و رنگی هستند. در حال حاضر شاهد هستیم بچه‌ها به سمت خرید سی دی کارتون و ... پیش می‌روند. ما به عنوان برنامه‌ساز کودک موظف هستیم با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم.

این کارگردان با اشاره به افزایش برنامه‌های زنده گفت: یکی از دلایلی که باعث شده که دیگر برنامه‌های کودک برای بچه‌ها جذاب نباشد، افزایش برنامه‌های زنده است. در حالی که برای برنامه تولیدی می‌توان بیشتر فکر کرد .

شبکه کودک باید از هنرمندان، نویسندگان و کارگردانان متبحر در عرصه کودک دعوت به کار کند، نه اینکه تمام برنامه‌ها خاله، عمو و عمه شود.

یکی دیگر از مشکلات افزایش مجری‌ها است. آنها باید ادبیات مناسبی داشته باشد. در صورتی تعدادی از مجریان  سواد و تحصیلات زیادی ندارند، به همین دلیل شاهد هستیم برنامه‌های کودک روز به روز ضعیف‌تر می‌شود.

مسلمی خاطرنشان ساخت: ما باید به سمتی برویم که بچه‌ها با دیدن برنامه درگیر شوند و خودشان بعد از تمام شدن آن  به نتیجه درستی برسند، نه اینکه ما مرتب مستقیم‌گویی و نصیحت کنیم، چرا که هیچ تاثیری در بچه‌ها ندارد. بچه‌ها همیشه از نصیحت بیزار هستند. بنابراین کار کردن در حوزه کودکان راحت نیست. متاسفانه برنامه‌های کودک چیزی برای ارائه به بچه‌ها ندارند.

وی اشاره کرد: متاسفانه سیاست‌گذاری برای کودکان در تمام حوزه‌ها ضعیف است و حقوق آنها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در حالی که باید حقوق کودکان تعریف شده باشد. دیدگاه بچه‌های امروز با دیروز خیلی تفاوت کرده است. باید برای اندیشه‌های آنها احترام قائل شویم و برایشان برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم. آموزش باید از دوره کودکی شروع شود. نمی‌توان در 30 سالگی جوانان را تغییر داد.

این کارگردان ادامه داد: گرچه شبکه دو برای کودکان تعریف شده، اما اگر برنامه‌ریزی مناسبی هم برای این شبکه نداشته باشیم، نمی‌توان شاهد اتفاق خاصی باشیم. مثل این می‌ماند که می‌خواهید به سفر بروید، ولی وسائل سفر همراهتان نباشد. شبکه کودک باید از هنرمندان، نویسندگان و کارگردانان متبحر در عرصه کودک دعوت به کار کند، نه اینکه تمام برنامه‌ها خاله، عمو و عمه شود. اخیراً پسر عمو، پسر خاله و ... هم به جمع خاله‌ها و عموها اضافه شده است.

مسلمی یادآور شد: در حال حاضر این همه برنامه کودک پخش می‌شود، اما هیچ کدام از آنها در ذهن نمی‌ماند. همه مجریان یک حرف را می‌زنند. نمی‌توان گفت با کمی تغییر دادن در دکور برنامه ادعا کرد یک برنامه تازه روی آنتن رفته است. پر کردن آنتن اهمیت ندارد. در حال حاضر برنامه فیتیله هفت سال روی آنتن است. ما هنوز در یک استودیو کوچک کار می‌کنیم. کف استودیو مناسب نیست و دوربین در چاله‌های آن می‌افتد.

وی ادامه داد: همیشه پاسخ فریادهایمان برای برطرف شدن مشکلات برنامه‌های کودک سکوت بوده و هیچ وقت پاسخی دریافت نکردیم. باید زیربنایی فکر کرد، نه اینکه تصمیم‌ سطحی گرفته شود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی