تبیان، دستیار زندگی
امروزه یکی از مهم‌ترین گرایش‌های مشاغل کوچک، ضرورت استفاده از فناوری است. مشاغل کوچک چطور می‌توانند از تکنولوژی بهره گیرند و ناگهان با یک دشمن که تمام اطلاعات کسب و کار را در دست دارد، روبه‌رو نشوند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارآفرینی آنلاین

امروزه یکی از مهم‌ترین گرایش‌های مشاغل کوچک، ضرورت استفاده از فناوری است. بسیاری از کسانی که در 10سال اخیر به گرداندن مشاغل مختلف مشغولند، به‌ احتمال زیاد از فناوری در امور خود استفاده می‌کنند. داشتن یک صفحه‌گسترده برای کنترل هزینه‌ها، سیستم تقویم کامپیوتری برای برنامه‌ریزی روزهای آینده، ابزار تحت وب برای کنترل وظایف و حتی سیستم‌های پیچیده‌تری چون بازاریابی از طریق ایمیل را می‌توان در میان مشاغل کوچک و بزرگ امروز جستجو کرد. امروزه داشتن یک وب‌سایت تقریبا جزو ضروریات است و فروش محصولات آنلاین بدون بانکداری الکترونیک میسر نیست. بنابراین، ناخودآگاه استفاده از یک فناوری ما را ملزم به استفاده از فناوری دیگری می‌کند.

کاریابی آنلاین

فناوری؛ دوست یا دشمن

هر چه کارآفرین در شغل خود رشد کند، آن کار کمتر به وی وابسته خواهد شد. ابزارهای مبتنی بر فناوری زیادی وجود دارند که بدون نیاز به صرف هزینه یا پرداخت هزینه كم، وابستگی به حضور مداوم سرکار را کاهش می‌دهند و خود باعث رشد تجارت می‌شوند. هر ابزار باعث می‌شود تجارت با روند سریع‌تر و نرم‌تری انجام شود و این موضوع باعث می‌شود از آشفتگی کسب و کار کاسته شود. اما آیا واقعا این‌طور است؟

کاریابی آنلاین

رشد یک تجارت بسیار باهیجان است، چک‌هایی که می‌آیند و پاس می‌شوند، تلفن‌هایی که مدام زنگ می‌خورند و مشتری‌هایی که برای قرارداد بستن با شما صف کشیده‌اند. این همان چیزی است که هر کارآفرینی به‌دنبال رسیدن به آن است و دوست دارد موفقیتی این چنینی را مزه‌مزه کند. اما درست همین‌جاست که ابزارها بلااستفاده می‌شوند. عدم‌همخوانی و غیراستاندارد بودن فناوری‌ها، باعث می‌شود ناگهان اوضاع به هم بریزد. برنامه ایمیل با سبد خرید وب‌سایت کار نمی‌کند و از طرف دیگر، سند صفحه گسترده با اطلاعات مشتریان همخوان نیست و نمی‌توان آنها را به پایگاه داده فرستاد. یافتن اطلاعات یک مشتری به پروسه‌ای طولانی و دردناک بدل می‌شود و حتی گاهی غیرممکن است.

کاریابی آنلاین

یک مثال خوب در این سیستم می‌تواند حراجی‌ای باشد که برای برخی از مشتریان گذاشته می‌شود. به‌زودی تماس‌هایی از سوی مشتریان عصبانی دریافت خواهد شد که به‌دلیل همخوان نبودن اطلاعات مشتریان با وب‌سایت، به‌جای پرداخت هزینه حراج، کل مبلغ را پرداخت کرده‌اند. از طرف دیگر، امکان ره‌گیری اینکه کدام مشتری درست می‌گوید و کدام مشتری نادرست، به‌دلیل وجود سیستم‌های مختلف ممکن نیست. این مشکل، مشکل معمولی است که به آن «آشوب چند سیستمی» می‌گویند و بزرگ‌ترین مشکل مشاغل کوچک، نداشتن بودجه کافی برای یک سیستم کارآمدتر است. بنابراین این سوال پیش می‌آید که مشاغل کوچک چطور می‌توانند از تکنولوژی بهره گیرند و ناگهان با یک دشمن که تمام اطلاعات کسب و کار را در دست دارد، روبه‌رو نشوند؟

1- هشیاری: گام نخست شناختن مشکل پیش‌رو است. معمولا در مشاغل کوچک، مشکلات بیشترین صدمه را وارد می‌کنند چون صاحبان مشاغل منتظر چنین رویدادی نیستند. هشیار بودن پیچیده است، اما در صرفه‌جویی هزینه‌ها و منابع، کمک بسیاری می‌کند.

2- نقشه: وقتی کارفرما از پیچیدگی کارهایی که در آینده باید انجام دهد با خبر باشد، در این صورت می‌تواند برای آینده برنامه‌ریزی کند. نقشه کار می‌تواند در بهره‌گیری از فناوری‌های مختلف در شرکت کوچکش نقش مهمی را بازی کند.

3- یکپارچگی: امروزه، فناوری‌های زیادی هستند که می‌توانند با یکدیگر ادغام و یکپارچه شوند و از وقت و هزینه زیادی برای انجام یک کار جلوگیری کنند. باید مطمئن بود که سیستم‌ها به‌سادگی می‌توانند با یکدیگر کار کنند. حتی اگر این یکپارچگی خروجی گرفتن از یک نرم‌افزار و دادن آن به سیستم دیگر باشد. ابزارهای شبکه اجتماعی مثال خوبی برای این موضوع هستند. به‌عنوان مثال نوشتن یک مطلب در وب‌سایت Twitter می‌تواند آن‌را در GoogleBuzz نشان دهد. چون این سیستم‌ها با هم همخوان هستند. می‌توان سیستم‌هایی را پیدا کرد که همین کار را با مشتریان انجام دهد.

4- سیستم‌های یکپارچه: در صورتی که یک شغل با سرمایه اولی کافی روبه‌روست و به‌دنبال رشد سریع است، استفاده از یک سیستم یکپارچه برای انجام تمام کارهای مورد نیاز در مشاغل کوچک، از کارهای دفتری گرفته تا به‌روزکردن وب‌سایت و درآوردن اطلاعات مشتریان توصیه می‌شود. این جور سیستم‌ها می‌توانند در درازمدت در وقت و هزینه صرفه‌جویی کنند. یکی از فناوری‌های نوین این عرصه، «بازاریابی از طریق ایمیل» است. در نسل گذشته بازاریابی از طریق ایمیل، تعداد زیادی ایمیل کور فرستاده می‌شد، اما بازاریابی ایمیل در واقع محصول مشترک بازاریابی ایمیل و پایگاه داده مشتریان است و می‌توان مشتریان و دیدگاه‌های آنها در خواندن ایمیل را ره‌گیری و دنبال کرد و ایمیل‌های نزدیک‌تری به علایق‌شان برای مشتریان ارسال کرد.

5- اهمیت داشتن مشاور: در صورتی که کارفرما در رشته دیگری به‌جز فناوری اطلاعات تخصص دارد، با توجه به نقش مهم این فناوری در تجارت امروز، بهتر است که به‌صورت پاره‌وقت یا تمام وقت از مشاوره یک متخصص فناوری اطلاعات بهره بگیرد. این مشاوره می‌تواند در زمینه تهیه نرم‌افزارها و راه‌حل‌های مناسب تا پیاده‌سازی سیستم جریان کاری شرکت باشد.

کاریابی آنلاین

با کمک موارد فوق است که می‌توان فناوری را دوباره به یک دوست تبدیل کرد و از اشتباهات مهلک جلوگیری کرد.

برگرفته از کلیک/ جام جم

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی