تبیان، دستیار زندگی
چهار كتاب پژوهشی در حوزه تئاتر صبح امروز 14 اردیبهشت با حضور نویسندگان و مترجمان در كتابفروشی هنر و ادبیات افراز رونمایی شد. این كتاب‌ها با همكاری خانه تئاتر دانشگاهی و انتشارات افراز به مناسبت سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 كتاب پژوهشي در حوزه تئاتر رونمايي شد
كتاب پژوهشی در حوزه تئاتر رونمایی شد

چهار كتاب پژوهشي در حوزه تئاتر صبح امروز 14 ارديبهشت با حضور نويسندگان و مترجمان در كتابفروشي هنر و ادبيات افراز رونمايي شد. اين كتاب‌ها با همكاري خانه تئاتر دانشگاهي و انتشارات افراز به مناسبت سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، چهار كتاب «محیط تئاتری و رابطه بازیگر و تماشاگر در نمایش دینی» نوشته مجید سرسنگی، «تئاتر خیابانی در ایران و جهان»‌ نوشته منوچهر اکبرلو، «تئاتر بودگی»‌ نوشته ژوزت فرال با ترجمه فرزانه دوستی و محمد طلوعی و «درام کاربردی»‌ نوشته هلن نیکلسون با ترجمه علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد صبح امروز 14 ارديبهشت با حضور نويسندگان و مترجمان در كتابفروشي هنر و ادبيات افراز رونمايي شد.

در ابتداي اين مراسم، مجيد سرسنگي گفت: چاپ و انتشار كتاب از جمله فعاليت‌هاي مهمي است كه از جشنواره‌ها باقي مي‌ماند؛ كتاب «محيط تئاتري و رابطه بازيگر و تماشاگر در نمايش ديني» نيز همزمان با سيزدهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي منتشر شده كه نشان از اهميت اين موضوع دارد.

وي ادامه داد: اين كتاب چهار ركن دارد و از عنوان آن قابل فهم است كه به محيط تئاتر، رابطه تماشاگر و نمايش ديني مي‌پردازد. نقطه مركزي اين كتاب بازيگر و تماشاگر است كه امروزه در تئاتر دنيا بسيار اهميت دارد.

وي افزود: در اين اثر به بحث قوت ارتباط تماشاگر و بازيگر در نمايش آييني هم پرداخته شده است. پس از مرور تئاتر در گذشته به اين نتيجه مي‌رسيم كه در نمايش‌هاي آييني، بحث ارتباط بازيگر و تماشاگر از اهميت خاصي برخوردار است.

سرسنگي گفت: ما عادت داريم در تحقيقات و پژوهش‌ها به دنبال كلي‌گويي باشيم كه از اشكالات كارهاي تحقيقاتي محسوب مي‌شود؛ از اين رو سعي كرد‌ه‌ام در اين پژوهش روي يك مبحث متمركز شوم كه چگونه عناصري تئاتري مي‌تواند موجب ارتباط تماشاگر و بازيگر در محيط تئاتري شود. چون فضاي فيزيكي و محيط تئاتري روي تماشاگر اثرگذار است.

در ادامه اين مراسم، محمد طلوعي، ياداشتي را از ژوزت فرال خواند.

اين مراسم با سخنراني منوچهر اكبرلو ادامه پيدا كرد.

وي گفت: در اين اثر پژوهشي تعاريف تئاتر خياباني و چگونگي پيدايش آن ارايه شده. بررسي تئاتر خياباني در ايران و جهان و گروه‌هاي مطرح كه در اين زمينه فعاليت دارند از ديگر بخش‌هاي اين كتاب است. پرداختن به ويژگي‌هاي تئاتر خياباني و تفاوت آن با تئاتر صحنه‌اي هم در اين اثر بررسي شده است.

وي افزود: تئاتر خياباني به دلايل مختلف هنوز عمومي نشده، توجه به اين نوع تئاتر، اجراي آن در محله‌ها و آوردن آن به ميان مردم باعث پيشرفت تئاتر خياباني مي‌شود.

اكبرلو ادامه داد: آثار نظري و آموزشي در زمينه تئاتر خياباني وجود ندارد اين موضوع موجب شده دانشجويان و هنرمندان به اين هنر روي نياورند.

در ادامه علي‌ظفر قهرماني‌نژاد گفت: كتاب درام كاربردي حوزه‌اي را مطرح مي‌كند كه بسيار تازه و كاربردي است. اين كتاب در ابتدا تعريفي از درام كاربردي ارايه مي‌دهد و در ادامه به تاريخچه و تقسيم‌بندي اين نوع درام مي‌پردازد.

وي ادامه داد: رابطه درام كاربردي، مساله شهروندي، ارتباط درام كاربردي با مقوله روايت و روايتگري و وجوه مختلف درام در اين اثر بررسي شده‌اند.

به گفته قهرماني‌نژاد، هنرمنداني كه در عرصه درام كاربردي پيشگام بوده‌اند و در اين زمينه فعاليت دارند، در اين كتاب معرفي شده‌اند.

اين كتاب‌ها با همكاري خانه تئاتر دانشگاهي و انتشارات افراز به مناسبت سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي منتشر شده است.