تبیان، دستیار زندگی
ابراهیم بن عباس نقل کرده است: امام رضا علیه‏السلام بیشتر اوقات، این شعر را زمزمه می‏فرمودند: هنگامی که در ناز و نعمت هستی، به آن مغرور مباش، بلکه بگو: خدایا! نعمتت را تمام کن و سلامتی بده. وجوب زکات
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معنی اسراف چیست؟

اسراف

در محضر امام رضا علیه‏السلام سخن از کسی به میان آمد که الاغی را به 13 دینار خریده بود و گویا با این مبلغ امکان تهیه حیوان پرقدرت‏تری متناسب با منظور خریدار وجود داشته است. لذا فرمودند: اینکه تو این را به این قیمت بخری، در حالی که می‏توانستی با آن مثلاً قاطری خریداری کنی، این کار خود نوعی از اسراف است.

شکر نعمت

نماز

ابراهیم بن عباس نقل کرده است: امام رضا علیه‏السلام بیشتر اوقات، این شعر را زمزمه می‏فرمودند: هنگامی که در ناز و نعمت هستی، به آن مغرور مباش، بلکه بگو: خدایا! نعمتت را تمام کن و سلامتی بده.

وجوب زکات

زکات

یکی از یاران حضرت علی بن موسی‏الرضا (علیه‏السلام)  چنین می گویدکه حضرت در پاسخ به پرسش‏های کتبی مردم در خصوص زکات نوشتند علّت وجوب زکات آماده سازی روزی فقیران و محفوظ ماندن اموال ثروتمندان است چون که خداوند متعال، افراد تندرست را به سرپرستی فقرا و نیاز مندان امر کرده است که برای شکر نعمت سلامتی و به فقرا و نیازمندان رسیدگی کنند و بین خود و آنان مساوات ایجاد کنند.

هدیه گران‏بها

امام

امام رضا علیه‏السلام به دعبل، شاعر معروف، پیراهنی هدیه کرد و به او گفت: قدر این پیراهن را بدان که من هزار شب و در هر شبی هزار رکعت با آن نماز گزارده و هزار بار قرآن ختم نموده‏ام.

همیشه اندوهناک

امام

یاسر خادم گوید: حضرت امام رضا علیه‏السلام چون روز جمعه از جماعت فارغ می‏شد، در حالی که خاک و عرق بر سر و صورتش نشسته بود، دست‏هایش را بلند می‏کرد و می‏فرمود: بارالها! اگر گشایش و فرج در آنچه که من در آن گرفتارم، با مرگ من حاصل می‏شود، پس همین ساعت در مرگ من شتاب فرمای. امام علیه‏السلام تا وقتی که چشم از جهان بست، غمگین و اندوهناک بود.

گردآوری: حمیدرضا کفاش

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان

مطالب مرتبط

بدبخت و خوشبخت

انوشیروان و معلم او

امتحان هوش

مسلمان شدن ابوذر

بهترین و بدترین مردم

حکایت هایی از امام رضا (ع)

به مادرم قول داده ام که دروغ نگویم

درسی که مورچه‏ها به فیلسوف دادند

باز هم اُلاغ!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.