اساس مطالعه و خواندن بدون فراموشی ،یادگیری و حافظه است در این مقاله با شیوه ای نوین در باب مطالعه و یادگیری آشنا می شویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعه به سبکی دیگر!

PQRST

e7

اساس مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است. در این‏جا با تکنیک PQRST آشنا می‏شویم:

 

مرور اجمالی (Preview)

در این مرحله مروری اجمالی بر کل مطالب یا موضوع مطالعه داشته باشید تا از ‏ آن تصوری اولیه پیدا کنید. دستاورد این مرحله به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصل و نحوه‏ی سازماندهی آنهاست.

 

پرسش کردن (Question)

عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید. پرسش‏‏هایی که بعدا با خواندن آن مطالب، به پاسخشان دست می‏یابید.

 

خواندن (Read)

در این مرحله مطالب مورد نظر را با دقت بخوانید و بکوشید جواب پرسش‏هایی را بیابید که در مرحله‏ی Q مطرح کرده بودید. روی آن‏چه در دست مطالعه دارید، تأمل کنید و آن را به مطالب دیگری که می‏دانید ارتباط دهید. می‏توان واژه‏ها و عبارات کلیدی را در متن علامت زد و بعدا آن ها را مرور کرد. تا زمانی که تمام مطالب را نخوانده‏اید، یادداشت‏برداری نکنید. چون پس از آن، اهمیت نسبی هر نکته را بهتر درمی‏یابید. خلاصه‏نویسی هر فصل سبب می‏شود کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود.

 

تلقین و تکرار (Self recitation)

پس از پایان مطالعه بکوشید نکات مهم آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده از حفظ بیان کنید. درس پس دادن به خود، روش بسیار مؤثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. به جای چند بار خواندن مطالب، بخش عمده‏ی مطالعه را برای به خاطر سپردن فعالانه‏ی مطالب صرف و مطالب را به زبان خود بیان کنید. سپس آن را با متن مقایسه کنید تا مطمئن شوید آن ها را درست و کامل به یاد آورده‏اید. با تکرار مطالب متوجه می‏شوید چه چیزهایی را به خاطر نسپرده‏اید.

 

آزمون (Test)

پس از پایان مطالعه‏ی یک فصل باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. برای مرور بهتر است خلاصه‏ی مطالب را بخوانید و این مرحله را به شب امتحان موکول نکنید. مطالعه‏ی دقیق خلاصه‏ی مطالب هر فصل پیش از خواندن آن، بهره‏وری مطالعه را بیش‏تر می‏کند.

 

منبع:مجله آزمون، نویسنده: آیدین فروتن‏ندافی

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان. تنظیم: شکوفه باصری