تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه دشمنان می خواهند بین حوزه و دانشگاه جدایی بیاندازند گفت: ای کاش رابطه حوزه و دانشگاه از مرحله شعار بیرون می آمد و به مرحله عمل نزدیکتر می شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه حوزه و دانشگاه از مرحله شعار بیرون بیایید
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه دشمنان می خواهند بین حوزه و دانشگاه جدایی بیاندازند گفت: ای کاش رابطه حوزه و دانشگاه از مرحله شعار بیرون می آمد و به مرحله عمل نزدیکتر می شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید ظهرامروز در دیدار صمیمی با دانشجویان دانشگاه های استان قم که در مسجد الغدیر دانشگاه قم برگزار شد با تسلیت ایام فاطمیه به دانشجویان یاد و خاطره علامه مطهری را گرامی داشت.

وی در ادامه با طرح این سئوال که چرا انبیاء الهی که ما با نامشان آشنا هستیم همه از منطقه خاورمیانه و اطراف آن برخواسته است و دیگر مناطق جهان این گونه نبوده است خاطر نشان کرد: اگر به تاریخ گذشته بشر مراجعه کنیم و تواریخ نوشته شده توسط شرقی ها و خارجی ها را ملاحظه کنیم می بینیم تمدن انسان از منطقه خاورمیانه برخواسته است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: برخی از مورخان منطقه خاورمیانه را به عنوان گهواره تمدن بشر معرفی می کنند، پیامی که در چنین منطقه ای منتشر شود به همه دنیا می رسد و بقیه نیاز دارند به این مرکز مراجعه کنند و فلسفه اینکه انبیاء از این منطقه برخواسته اند این است که از این جا پیام‌شان به سراسر جهان رسید.

وی با طرح سئوال دیگری در این خصوص مبنی بر اینکه چرا اسلام از منطقه ای ظهور کرد که هیچ تمدنی در آنجا نبود ابراز داشت: جزیره عربستان از عقب افتاده‌ترین مناطق جهان در آن روز بود و برخی از مستشرقین می گویند این منطقه هیچ گاه تحت سلطه مستکبران واقع نشد چون چیزی نداشتند که ظالمان بخواهند آنجا را اشغال کنند.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر نگاهی به نقشه جهان در آن مقطع زمانی بیاندازیم ملاحظه می کنیم این منطقه مرکز دایره ای بود که 5 تمدن بزرگ از جمله تمدن فراعنه و مصر و تمدن ایران باستان در اطراف آن بود.

وی اضافه کرد: اسلام که از این منطقه ظاهر شد شعاع و گستره آن همه این مراکز را فرا گرفت و آنها جذب این دین آسمانی شدند و در همان سده اول تمام منطقه زیر پرچم اسلام قرار گرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: اسلام از مرکز جاهلیت برخواست؛ ولی پرچمدار علم و دانش بود و اولین آیاتی که بر حضرت پیامبر (ص) نازل شد آیات علم و دانش و قلم و نوشته ها بود و در همه جا بیشترین ارزش برای علم و دانش شمرده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کلامی از امام علی (ع) خطاب به کمیل بن زیاد تصریح کرد: مردم سه دسته هستند عده ای عالم ربانی ، عده ای متعلمٌ علی سبیل النجاة و عده ای نیز نه عالم هستند و نه در محضر عالم، این گروه افرادی بی هدف و نادان هستند هر صدایی از هر جایی بلند شد دنبال آن می روند چون از خود هدفی ندارند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: ما در تاریخ کشورمان دیده‌ایم عده ای پشت سر یک نفر زنده باد می گفتند؛ اما وقتی از دنیا می روند پشت سر مخالف او زنده باد می گفتند، آنها به هر طرف که باد بوزد می روند چون هدف و تکیه گاه محکمی ندارند.

وی با بیان اینکه آیات و روایات مربوط به علم و دانش بسیار فراوان است ابراز داشت: اینکه اسلام از کانون جهالت برخواست و پرچمدار علم و دانش شد خود معجزه پیامبر گرامی اسلام است و درسی است برای ما که باید به آن توجه کنیم.

این مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگری از سخنانش ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه را متذکر شد و گفت: ای کاش رابطه حوزه و دانشگاه از مرحله شعار بیرون می آمد و به مرحله عمل نزدیکتر می شد.

وی تاکید کرد: دشمنان می خواهند بین این دو نهاد مهم جدایی بیاندازند از این رو در زمان طاغوت لقبی به دانشجویان و لقبی نیز به روحانیان داده بودند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: آنها در زمان طاغوت به دانشجویان و دانشگاهیان استعمار سرخ و به حوزه های علمیه و روحانیان استعمار سیاه می گفتند و بعد که در انقلاب اسلامی این دو نهاد مهم دست به دست هم دادند گفتند حوزه و دانشگاه دست به دست هم داده اند و این بسیار خطرناک است.

این مرجع تقلید در پایان با ابراز خرسندی از دیدار با دانشجویان استان قم برای آنها آرزوی موفقیت ، طول عمر و سلامتی کرد.