تبیان، دستیار زندگی
ژاپنی ها اولین ناو فضایی که انرژی خود را کاملا از طریق بادبانهای خورشیدی تامین می کند ساخته اند و با کمک آن قصد دارند به سیاره زهره سفر کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله ژاپنی ها به فضا

با دانشمندان (4)

کارتون کشتی فضایی را به یاد دارید؟ همان کارتونی که چند انسان، درون یک کشتی به اقصی نقاط منظومه شمسی سفر می کردند و همیشه برای ما سوال بود که آنها چگونه در فضا نفس می کشند!! حال گویی این کارتون به واقعیت تبدیل شده است به طوری که ژاپنی ها اولین ناو فضایی که انرژی خود را کاملا از طریق بادبانهای خورشیدی تامین می کند ساخته اند و با کمک آن قصد دارند به سیاره زهره سفر کنند.

کشتی فضایی

به گزارش خبرگزاری مهر، این ناو فضایی همانند شخصیت اسطوره ای یونان باستان با دو بال مصنوعی برافراشته، "ایکاروس" نام دارد. "ایکاروس" که مخفف عبارت "کشتی بادبانی بین سیاره ای شتاب گرفته شده به وسیله پرتوهای خورشیدی" است ظاهری شبیه به یک بادبان مربعی شکل بسیار باریک دارد. ضخامت این بادبان کمتر از یک تار موی انسان است.

"ایکاروس" به محض اینکه در مدار زمین قرار گرفت از موشک جدا می شود و از طریق پانلهای خورشیدی که سطح آن را می پوشانند انرژی لازم برای حرکت خود را تامین خواهد کرد. در صورتی که همه چیز همان طور که دانشمندان پیش بینی کرده اند به خوبی پیش رود در 6 ماه آینده ایکاروس به پایان سفر خود در اطراف سیاره زهره می رسد. دانشمندان سفر این فضاپیما را از زمین و با تنظیم زوایای بادبان برای جذب حداکثر نور خورشید هدایت می کنند.

به گفته دانشمندان ژاپنی، ایکاروس ماموریت جدیدی است که می تواند تحولی در سفرهای فضایی ایجاد کند.

البته دانشمندان ژاپنی فقط به سفر با کشتی به سیاره زهره فکر نمی کنند و قصد رفتن به ماه را نیز دارند.

به گزارش خبر آنلاین به نظر می‌رسد علاقه وافر ژاپنی‌ها به روبات‌ها محدود به زمین نمی‌شود، چرا که آن‌ها تصمیم دارند تا سال 2015 یک روبات دو پا به ماه بفرستند. البته به نظر می‌رسد مهم‌ترین ماموریت این روبات دو پا تحقق بلندپروازی‌ها و جاه‌طلبی‌های دانشمندان این کشور باشد، چرا که به گفته برخی افراد تنها ماموریت این روبات قرار دادن پرچم ژاپن روی سطح ماه خواهد بود!

روبات های فضایی

قبلا نیز دولت ژاپن از برنامه‌های خود برای فرستادن یک روبات به سطح ماه تا سال 2020 خبر داده بود. این کشور تصمیم دارد به فاصله یک دهه بعد از این رویداد، اولین فضانورد خود را نیز به ماه بفرستد. این عملیات قرار است توسط سازمان فعالیت‌های فضایی هیگاشیوساکا در اوزاکا (SOHLA) به انجام برسد.

به نظر می‌رسد آخرین برنامه‌ها برای ساخت روبات‌های انسان نما و فرستادن آن به فضا بسیار عجیب‌تر از برنامه‌های گذشته باشد که شاید ارزش‌های زیادی برای جلب توجه‌ عمومی داشته باشد، اما از لحاظ علمی ارزش چندانی نداشته باشد و به همین دلیل در مورد اجرای آن تردیدهایی وجود دارد.

اما ژاپنی ها علاوه بر فرستادن روبات به ماه و سفر با کشتی فضایی، طرحی را نیز برای زباله های فضایی ارائه داده اند.

دانشمندان اعلام کردند با استفاده از پدیده پرتوهای کششی می توان از این پس از انباشته شدن زباله های فضایی از قبیل ماهواره های از کار افتاده، راکتهای فرسوده و دیگر قطعات فرسوده، در مدار زمین جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "جان سینکو" از دانشگاه ناگویای ژاپن نظریه خود را بر اساس نوع آزمایشی موتور فضاپیمایی به نام "موتور نیروی لیزری" مطرح کرده است. درون این موتور، پرتوهای لیزری در میان انبوهی از سوخت جامد شلیک شده و باعث ایجاد فورانی از مواد به خارج می شود که این رویداد فضاپیما را به جهتی مخالف جهت فوران می راند.

سینکو در این راستا یک سری موتورهای نیروی لیزری ابداع کرده است که می توانند به این شکل مورد استفاده قرار گیرند که یک فضاپیمای مجهز به لیزر، پرتوهای کم انرژی لیزری را به موتوری لیزری که در فضاپیمایی دیگر قرار گرفته است شلیک می کند تا آن را به سوی خود جذب کند، براند یا آن را به مسیری دیگر هدایت کند.

زباله های فضایی

راندن یک فضاپیما فرایندی ساده به شمار می رود اما برای کشش و جذب فضاپیما طراحی پیچیده تر و ساختارهای آیینه ای مورد نیاز خواهد بود و ترکیب این طراحی ها می تواند امکان کنترل کامل را در هر جهتی به فضاپیماها بدهد. به اعتقاد وی هر فضاپیما قبل از پرتاب شدن باید به این موتورهای لیزری مجهز شود تا زمانی که عمر فعالیت آنها به پایان رسید بتوان مدار حرکتی آنها را تغییر داد و یا حتی آنها را به سمت اتمسفر هدایت کرد تا در آنجا از بین بروند.

امکان شلیک پرتوهای کششی در این شیوه از فاصله 100 کیلومتری و از روی زمین و یا از طریق فضاپیمایی در مدار امکان پذیر خواهد بود. بر اساس گزارش نیوساینتیست، سینکو امیدوار است بتواند شیوه ابداعی خود را طی چند سال آینده بر روی یک ماهواره آزمایش کند.

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر