تبیان، دستیار زندگی
قلعه نویی دومین مربی در تاریخ لیگ است که موفق به فتح 3 دوره لیگ می شود. قبل از او علی پروین 3 بار لیگ را با پرسپولیس فتح کرده بود ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی پروین در صدر مربیان ایرانی

پروین و قلعه نویی

قلعه نویی دومین مربی در تاریخ لیگ است که موفق به فتح 3 دوره لیگ می شود. قبل از او علی پروین 3 بار لیگ را با پرسپولیس فتح کرده بود. قلعه نویی اکنون در کنار علی پروین بهترین مربیان تاریخ لیگ ایران هستند که 3 قهرمانی لیگ را در کارنامه دارند.

در این گزارش و در بررسی عملکرد مربیان فقط قهرمانی در لیگ، جام حذفی و مسابقات باشگاهی آسیایی در نظر گرفته شده است. البته تنها دوره سوپرجام فوتبال ایران نیز در فهرست افتخارات مربیان محاسبه شده است.

1.علی پروین( 3 قهرمانی لیگ، 3 جام حذفی، یک جام آسیایی)

حدود یک دهه از آخرین قهرمانی علی پروین با پرسپولیس در فوتبال ایران سپری شده است، اما پروین هنوز بهترین کارنامه در فوتبال باشگاهی کشور دارد. پروین در سالهای 77، 78 و 80 با پرسپولیس قهرمان لیگ شد. در سالهای 66، 70 و 77 سه جام حذفی را با پرسپولیس بدست آورد و در سال 70 با پرسپولیس جام برندگان جام آسیا را بدست اورد.

2. منصور پورحیدری( 2 قهرمانی لیگ، 2 جام حذفی، یک جام آسیایی)

پرافتخارترین مربی آبی ها کسی نیست جز منصور پورحیدری که 5 جام ارزشمند را برای استقلال کسب کرده است. پورحیدری در دو فصل 68 و 79 استقلال را به مقام قهرمانی لیگ رساند. او در فصل 80 نیز یک قدم با کسب جام فاصله داشت که اگر این اتفاق رخ می داد، اکنون به جای علی پروین در صدر این فهرست قرار داشت. در سال های 74 و 78 با استقلال قهرمان جام حذفی شد و مهمتر از همه در تابستان 1370 استقلال را به دومین عنوان قهرمانی اش در آسیا رساند.

فیروز کریمی و امیر قلعه نویی

3. امیر قلعه نویی(3 قهرمانی لیگ، 2 جام حذفی)

تنها مربی تاریخ فوتبال ایران است که با دو تیم مختلف لیگ برتر را فتح کرده است. قلعه نویی در فصل 84 و 87 با استقلال دو بار قهرمان لیگ برتر شده است و در این فصل نیز عنوان قهرمانی را با سپاهان بدست اورد. این مربی در فصل 80 و 86 نیز استقلال را قهرمان جام حذفی کرد. البته وی در دو فصل متوالی ، با تیمهایش او از مرحله مقدماتی حذف شده اند و عملکرد ضعیفی را در مسابقات آسیایی از خود به جا گذاشته است.

4. فیروز کریمی( 2 قهرمانی لیگ، یک جام حذفی، یک جام آسیایی)

سالهای اوایل دهه هفتاد روزهای خوش فیروز کریمی با پاس در فوتبال ایران بود. پاس با هدایت این مربی در دو فصل پیاپی 70 و 71 قهرمان لیگ شد. در سال 71 قهرمانی جام باشگاههای آسیا نیز به کارنامه فیروز کریمی اضافه شد. کریمی در سال 73 با بهمن قهرمانی جام حذفی را جشن گرفت که این اخرین عنوان قهرمانی برای کریمی در فوتبال ایران بود. کریمی البته سابقه قهرمانی در لیگ دسته دوم را نیز دارد.

5.زدراکو رایکوف( 2 قهرمانی لیگ، یک جام آسیایی)

درخشش استقلال در اواخر دهه 40 مدیون حضور یک مربی صاحب سبک از یوگسلاوی بود. رایکوف که همین 3 سال پیش از دنیا رفت، در سالهای اواخر دهه چهل با استقلال چندین جام داخلی و بین المللی را کسب کرد. دو قهرمانی استقلال در لیگ های 49 و 53 به همراه قهرمانی جام باشگاههای آسیا در سال 49 رایکوف را تبدیل به یکی از پرافتخارترین مربیان تاریخ استقلال کرد.

مجید جلالی و بیژن ذوالفقارنسب

6.بیژن ذوالفقارنسب( 2 قهرمانی لیگ، یک جام حذفی)

در سالهای اولیه دهه هفتاد سایپا ظهور ناگهانی در فوتبال ایران داشت و با حضور در لیگ آزادگان 72 همه پیش بینی ها را بر هم زد و در اولین فصل حضورش با پشت سر گذاشتن پرسپولیس( استقلال در این سال در دسته سوم بود) علاوه برقهرمانی لیگ، جام حذفی را نیز بدست اورد. مربی این تیم کسی نبود جز دکتر بیژن ذوالفقارنسب که یک سال بعد عنوان قهرمانی اش را تکرار کرد و این بار با شکست استقلال.

7. مجید جلالی( یک قهرمانی لیگ، یک جام حذفی، یک سوپرجام)

جلالی در فوتبال ایران صاحب رکورد ویژه ای است و تنها مربی است که 3 جام باشگاهی را فتح کرده است. جلالی با پاس در فصل 82 قهرمانی لیگ برتر را بدست اورد. در فصل 83 صباباتری را قهرمان جام حذفی کرد و در تابستان سال 84 تنها سوپرجام برگزار شده را با صبا بدست اورد. جلالی با وجود دو بار کسب سهمیه آسیایی هیچگاه موفق به حضور در لیگ قهرمانان آسیا نشده است.

8. بهمن صالح نیا( 3 جام حذفی)

در روزهایی که ملوان با قهرمانی های خود در جام حذفی افتخار آفرینی می کرد، بهمن صالح نیا هدایت این تیم را بر عهده داشت. صالح نیا در سالهای 55، 65 و 69 ملوان را 3 بار قهرمان جام حذفی کرد. ملوان از سال 65 تا 70 با صالح نیا 5 بار به فینال جام حذفی رسید که در دو دوره قهرمان و 3 بار نیز نایب قهرمان شد.

9. آلن راجرز( 2 قهرمانی لیگ)

سرمربی انگلیسی سرخپوشان در اوایل دهه پنجاه دو بار متوالی پرسپولیس را قهرمان لیگ تخت جمشید در سالهای 50 و 52 کرد. پرسپولیس با هدایت این مربی با کلاس و کاربلد تبدیل به یک تیم هجومی شد و در اولین فصل لیگ تخت جمشید بدون باخت قهرمان لیگ شد.

10.حسن حبیبی( 2 قهرمانی لیگ)

جبیبی یکی از برزگترین مربیان مکتب پاس است که بلافاصله پس از پایان دوران بازیگری، مربی این تیم شد و در سالهای 55 و 56 دو بار متوالی این تیم را قهرمان لیگ تخت جمشید کرد.

فرهاد کاظمی

11. استانکو پوکله پوویچ( 2 قهرمانی لیگ)

دو قهرمانی پرسپولیس در لیگ های 74 و 75 حاصل کار این مربی کرووات در فوتبال ایران بود. استانکو شانس کسب جام آسیایی را هم داشت و البته پرسپولیس با استانکو از نیمه نهایی جام حذفی نیز انصراف داد تا شانس کسب یک جام دیگر برای این مربی از دست برود.

12. فرهاد کاظمی( یک قهرمانی لیگ، یک جام حذفی)

سپاهان اولین تیم شهرستانی بود که موازنه قهرمانی تیمهای تهرانی را بر هم زد و با حضور فرهاد کاظمی در فصل 81 لیگ برتر شگفتی ساز شد. کاظمی یک سال بعد اولین قهرمانی جام حذفی را نیز برای سپاهان به ارمغان آورد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری