تبیان، دستیار زندگی
سماع در سما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سماع در سما

سماع در سما

استاد یدالله كابلی با وفاداری به اصالت خط شكسته و شیوه درویش عبدالمجید طالقانی، خط سید گلستانه و سایر بزرگان قبل و بعد از درویش را نیز مورد تحقیق و بررسی دقیق كارشناسانه قرار داد و با آنچه خودش از هنرهای مدرن نقاشی، نقاشیخط و گرافیك دریافته بود، درهم آمیخت و شیوه‌ای بدیع را كه در این دوران كاربرد زیبایی‌شناسانه دارد، ارائه كرد.

ابداع و نوآوری، بدون شك مهم ترین و شناخته‌شده‌ترین ویژگی كارهای استاد سرشناس عرصه خط و خوشنویسی، یدالله كابلی‌خوانساری است.

این هنرمند پیشكسوت خوشنویسی از جمله استادان خط است كه برخلاف بسیاری، نه‌تنها بروز ذوق هنری افراد در شیوه  نگارش را نفی نمی‌كند، بلكه می‌گوید اگر بدعت‌ها خارج از اصول و قواعد پذیرفته‌شده نباشد، یكی از نقاط قوت خط است. شاید در نتیجه چنین دیدگاهی است كه سبك كار خود استاد كابلی، شكسته‌نویسی را به سر حد اعلی رسانده و همین باعث احیای مجدد خط و خوشنویسی و گرایش بسیاری به خصوص جوانان به این خط (شكسته) شده است.

اهل هنر می‌دانند كه استاد درویش عبدالمجید طالقانی، نابغه شكسته‌نویسی بود. استاد یدالله كابلی با وفاداری به اصالت خط شكسته و شیوه درویش عبدالمجید طالقانی، خط سید گلستانه و سایر بزرگان قبل و بعد از درویش را نیز مورد تحقیق و بررسی دقیق كارشناسانه قرار داد و با آنچه خودش از هنرهای مدرن نقاشی، نقاشیخط و گرافیك دریافته بود، درهم آمیخت و شیوه‌ای بدیع را كه در این دوران كاربرد زیبایی‌شناسانه دارد، ارائه كرد. استاد كابلی بیش از یك دهه به تنهایی خط شكسته نستعلیق را در انجمن خوشنویسان ایران آموزش داده و همان‌طور كه پیش از این اشاره شد، به نوعی این خط زیبا را دوباره در ایران احیا  كرده است.

به اعتقاد كارشناسان هنر، از ابتكارات استاد كابلی، تركیب اقلام مختلف از غبار تا جلی و شش‌دانگ در یك صفحه است. در حالی كه قدما در تركیب‌بندی از اقلام ریز و غالبا از یك قلم استفاده می‌كردند، در شیوه‌ای كه استاد كابلی به كار می‌گیرد، هر قطعه، فرم، فضا و تركیبی خاص پیدا می‌كند و شاید عمده‌ترین تحولی كه در خط امروز و در صفحه‌آرایی خط شكسته پدید آمده، همین تنوع و تازگی است.

این چهره درخشان هنر خوشنویسی كشور كتاب‌های مختلفی را در باب خط و خوشنویسی منتشر كرده است؛  از جمله «خط شكسته و طرز خواندن آن»، «حس قلم»، «محراب خیال»، «كلك شیدایی»، «باغ نظر»، «منحنی عشق» و ... .

به تازگی نیز باخبر شدیم، استاد قصد دارد مجموعه جدیدی از آثارش را به دست چاپ بسپارد كه عنوان آن «سماع در سما» است؛ مجموعه‌ای نفیس كه حدود 2 سال استاد به گرد‌آوری و تنظیم آن مشغول بوده و شامل گزیده‌ای از قطعات مختلف با تركیب‌بندی‌های متنوع است و قبلا در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به نمایش درآمده‌اند.

این چهره ماندگار عرصه خوشنویسی، متولد 1328 خوانسار است و علاوه بر عضویت عالی در انجمن خوشنویسان ایران (بیش از 20 سال) گواهینامه درجه یك هنری دارد. مجموعه جدید استاد كابلی (سماع در سما) همان مجموعه آثاری است كه وی سال‌ها آرزوی چاپ و انتشارش را داشت؛ مجموعه‌ای با 400  اثر خوشنویسی در 350 صفحه و با مقدمه‌ای از شرح دیرپای هنر خوشنویسی و چگونگی شكل‌گیری خط شكسته.

منبع : همشهری

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی