تبیان، دستیار زندگی
بدبینی تفسیر غلط از رفتار دیگران است یعنی اینکه فرد احساس کند چیزی را که می بیند با آنچه که در پشت صحنه وجود دارد متفاوت است و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از عشق تو بیزارم

آسیب شناسی سوظن در زندگی مشترک

بیزاری

یکی از آفت‏های زندگی‏های زندگی مشترک، سوءظن و بدگمانی زن و شوهر نسبت به یکدیگر است. سوء ظن مانند طوفان تکان دهنده ای ستون‏های استوار زندگی را متزلزل می کند.این صفت نوعی بیماری روحی تلقی می شود و گاه تا جایی پیش می رود که امنیت افراد خانواده را درافکار یکدیگر از بین می برد. هر چند که در اکثر مواقع افراد بدبین برای توجیه کارهای خود عنوان می کنند که شدت علاقه آنها به همسرشان باعث این رفتارهاست، اما تجربه نشان داده که نه تنها این نوع واکنش ها، عشق و صمیمیتی به همراه ندارد بلکه به مرور باعث بیزاری و حتی نفرت همسر این دسته از افراد می گردد. خانواده‏هایی که با این مسئله دست به گریبان هستند معمولا روابط سردی با هم دارند و از زندگی لذت نمی برند.

چرا برخی افراد زندگی‌شان را با بدبینی می‌گذرانند؟

بدبینی، تفسیر غلط از رفتار دیگران است، یعنی اینکه فرد احساس می‌کند چیزی که می‌بیند با آن چیزی که در پشت صحنه وجود دارد تفاوت دارد. این رفتار از یک احساس مثبت منشا نمی‌گیرد. گاهی انسان بدی می‌کند اما اگر درونش خوبی باشد این اقدام، به عنوان بدبینی تلقی نمی‌شود. در واقع به خوبی که بد تفسیر شود بدبینی می‌گوییم. البته فراموش نکنید که گاه برخی دیگر از عوامل باعث تشدید این حالات در افراد به خصوص در مردان می شود . آخرین آمارها نشان داده که مردان تقریبا دو برابر زنان دچار این اختلال می شوند. در هر صورت هر چند که مردان نسبت به زنان دو برابر بیشتر مستعد ابتلابه این اختلال هستند اما برخی از عوامل جانبی باعث شدت یافتن این اختلال در افراد می گردد. این عوامل عبارتند از:

بی‌بند و باری‌ها

گاهی به نظر می‌رسد که زن و شوهر در برخوردها و معاشرتها و آمد و شدهای خود مراقبت‌های لازم را انجام نمی‌دهند. سخنان‌شان، اظهار نظرها، خنده‌ها، حفظ و حراست‌شان از خود بگونه‌ای است ک در نظر دیگران بی‌بند و بار جلوه می‌کنند. ظاهراً ممکن است انتقادی از هم نداشته باشند ولی در درون خود نسبت به هم کینه‌ای پیدا کرده و روزی آن را بروز خواهند داد.

بدبینی

تعصبات غیر منطقی و حسادتها

گاهی منشاء سوء ظن‌ها شدّت تعصب از یکسو و حسادت افراطی برای طرف دیگر است. البته این دو مساله، خود پدید آمده از این امرند که طرفین از واقعیات یکدیگر دور و بر کنارند و هر کدام دیگری را خارج از معرکه احساس کرده و دایما طرف مقابل را توبیخ می‌کند بدان تصور که درصدد ایجاد اختلال در حیات خانوادگی و ایجاد رنجش برای حیات دیگری است.

مخفی کاریها

گاهی سوء‌ظن‌ها بخاطر احساس وجود مخفی کاریهایی است که زن و شوهر بیش یا کم در کار و برنامه هم سراغ دارند. رفتار و حالاتی را از هم خبر دارند که از نظرها پنهان و در مواردی مشکوک است. این امر تا روزی که از دید هم مخفی است مساله‌ای نیست ولی در آنگاه که روزنه‌ای درباره آن پیدا کنند نسبت به آن حساس شده و سعی خواهند داشت بالاخره از آن سر درآورند. و البته این نکته قابل ذکر است که آنان روزی از آن سر در خواهند آورد.

بیماری‌ها

غرض بیماری‌های روانی است که بصورتهای گوناگون خود را نشان می‌دهد. در توضیح آن باید بگوئیم این بدبینی گاهی ناشی از وسواسی است که زن یا شوهر را به سوی این افکار سوق می دهد، زمانی این امر ناشی از خواب و خیال و برای فرار از مشکلاتی است که روح و روان او را درهم فشرده و او را گرفتار کرده است. هم چنین ناز پروردگی‌ها، بی‌حوصلگی‌ها، ضعف‌های عصبی و از این قبیل خود سبب ماجراجویی‌ها و بدگمانی‌ها است که جز تلخی به بار نخواهد آورد.

بدبینی، تفسیر غلط از رفتار دیگران است، یعنی اینکه فرد احساس می‌کند چیزی که می‌بیند با آن چیزی که در پشت صحنه وجود دارد تفاوت دارد

تحریک‌ها

زمانی سوء نظرها و بدگمانی‌ها بعلت تحریکاتی است که از سوی دشمنان دوست نما، اطرافیان و یا حتی مزاحمتهای تلفنی و ... پدید می‌آید. متاسفانه در اجتماعات بیش یا کم افرادی وجود دارند که نسبت به آسایش و راحت دیگران حسادت ورزیده و میکوشند نظام زندگی آنها را بر هم زنند. در نتیجه به تحریکات و ایجاد آشفتگی پرداخته و روزگار زوجین را تیره و تار می‌کنند. اگر زن و شوهر در این مساله اندکی هشیار باشند چنین توطئه‌ای را ریشه کن کرده و با آرامش به ادامه زندگی خواهند پرداخت.

آیا بدبینی درمان هم دارد؟
سوظن

فراموش نکنید وقتی زن یا مرد می داند که همسرش قبل از ازدواج با اشخاص دیگر رابطه داشته، می تواند برای او شک برانگیز باشد. برای این که دچار سوء ظن نشویم باید صداقت را مبنای رابطه قرار دهیم حتی اگر به ضرر ما باشد.

بسیاری از مواقع پیام این سوء ظن‏ها از طرف همسر این است که بیشتر به من توجه کن وقت بیشتری برای من بگذار، افزایش صمیمیت در رابطه زناشویی و احترام متقابل می تواند تأثیر زیادی در این رابطه داشته باشد.

شناسایی هیجان‏ها مانند خشم، ترس، عصبانیت، غم طرف مقابل و رعایت کردن آن‏ها، دستیابی به یک درک و تفاهم دو جانبه، افزایش سواد عاطفی یعنی مبادله احساسات، گفتن کلمات مثبت، زمان بیشتری با هم بودن، ابراز علاقه و مراقبت بیشتر، همه و همه می تواند در روابط همسران تأثیرگذار باشد.

اما چنانچه این راه حل‏ها برای شما سودمند نبود باید از متخصص کمک بگیرید. افراد مبتلا به بدبینی در درجه اول نیازمند دارو درمانی هستند. خانواده‌ها می‌توانند فرد بدبین را نه به عنوان بدبینی نزد روان پزشک ببرند. به‌طور مثال می‌توانند. به همسرشان بگویند: «تازگی‌ها قدری عصبی شدی، احساس می‌کنم فکرت مشغول شده» و او را به مطب روان‌پزشک ببرند. همان‌طور که شما هم می‌دانید چنین افرادی می‌گویند جامعه بد است یا نگران همسرم هستم بنابراین افراد خودشان را بیمار نمی‌دانند.

از دیگر سو در کنار دارو درمانی دریافت خدمات روان درمانی و مراجعه به روان شناس نیز به این دسته از خانواده ها توصیه می شود. مراجعه نزد روان شناس هم به فرد بدبین و هم به همسران آنها توصیه می گردد چراکه به نظر می رسد همسران این دسته از افراد نیز نیازدارند نحوه برخورد با همسرشان را بیاموزند.

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان

گردآوری، تغییر و تنظیم- مریم عطاریان

مقالات مرتبط

بگو ‌كه‌ دوستم داری!

شفاف سازی در زندگی مشترک

رمز زندگی زناشویی موفق

فرصتی برای بیان عشق

کاربران محترم می توانند سوالات خود در این زمینه را از بخش مشاوره روان شناسی سایت تبیان بپرسند.

در ضمن شما می توانید مطالب خود در این زمینه را در بخش انجمن های تخصصی تبیان قرار دهید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.