تبیان، دستیار زندگی
سونی و کونیکا بر سر تولید دوربینهای دیجیتالی تک لنز انعکاسی با یکدیگر همکاری می کنند انتظار می رود دوربین های حاصل از این همکاری در حدود یک سال آینده تحولی در بازار دوربین های دیجیتال بوجود آورند. شرکتهای سونی و کونیکا اعلام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همکاری سونی و کونیکا


سونی و کونیکا بر سر تولید دوربینهای دیجیتالی تک لنز انعکاسی با یکدیگر همکاری می کنند

انتظار می رود دوربین های حاصل از این همکاری در حدود یک سال آینده تحولی در بازار دوربین های دیجیتال بوجود آورند.

شرکتهای سونی و کونیکا اعلام کردند که به اتفاق هم دوربین های دیجیتال تک لنز را توسعه خواهند داد.

دوربین های تک لنز انعکاسی(SLR) از آیینه ای که در بین لنزها و فیلم یا بین لنزها و حسگر تصویر وجود دارد جهت نگاشتن عکس بر روی منظره یاب دوربین استفاده می کنند. آنها نوعا از امکان لنزهای قابل تعویض پشتیبانی می کنند و به طور کلی نسبت به لنزهای ثابت سریعتر و توانایی بیشتری دارند.

Daichi Yamafuji سخنگوی شرکت سونی در توکیو می گوید : انتظار می رود که اولین محصول این همکاری حدود یک سال دیگر به بازار عرضه شود. او به این مطلب که کدام شرکت آغازگر این همکاری بوده است اشاره ای نکرد.

توسعه بازار

اخبار توافق و محصولات منتج آن احتمالا برای این است که رقابتی را که قبلا در مهمترین بخشهای بازار دوربین های دیجیتال وجود داشت را شدت بخشد.

تنها دو سال پیش بود که بازار دوربین های لنز ثابت و دوربین های دیجیتالی انعکاسی تک لنز(SLR) هیچ رقابتی با هم نداشتند. برخلاف دوربین های لنز ثابت ساده تر که چند صد دلار بیشتر قیمت نداشتند، مدلهای دیجیتالی SLR نوعا چندین هزار دلار می ارزیدند. استفاده آنها محدود شده بود به یک بازار نسبتا کوچکی از عکاسان حرفه ای و دوستداران جدی آن.

اما رقابت در سال اخیر به شدت افزایش یافت و این زمانی بود که شرکتهای نیکون و کانن که رهبران بازار دوربین های دیجیتالی SLR هستند هر کدام شروع به تولید دوربینهایی با قیمتهای زیر هزار دلار کردند. در حال حاضر مدلهای Nikon D50 و Canon EOS Digital Kiss هر دو موجود می باشند که البته بدون لنز بوده و قیمتی حدود 700 دلار را در ژاپن دارند و مدل با لنز آنها را می توان به قیمتی کمتر از بالاترین رنج مدلهای سونی یعنی DSC-F828 خریداری کرد.

بعد از این واقعه موسسه تحقیقات و مطالعات بین المللی (IDC) بی هیچ تعجبی در ماه آوریل پیش بینی کرد که ظهور دوربینهای قیمت پایین تر SLR ضرورتا به معنی این است که عمر دوربین های لنز ثابت با آخرین تکنولوژی مانند F828شرکت سونی به سرآمده است.

تمرکز بر آینده

بر اساس گزارش IDC بازار جهانی SLRهای دیجیتال جمعا بالغ بر 2.5 میلیون دستگاه در سال 2004 شد. سونی و کونیکا مونتلا امیدوارند که این رقم در سال 2005 به عدد 3.6 میلیون دستگاه رشد داشته باشد.

شرکت کونیکا مینولتا سالهای زیادی است که دوربینهای SLR بر پایه فیلم را تولید می کند و مدلهای حاصل از این همکاری، برخی از تکنولوژی های این شرکت شامل سیستم نصب لنزهای Maxxum/Dynax آن را نمایان خواهد کرد. این لنزها برای اولین بار در سال 1985و نزدیک به 16 میلیون از آن در دوربینهای این شرکت بکار رفت. یک مزیت مهم این است که این تکنولوژی بر یک سیستم تمرکز خودکار در بدنه دوربین تکیه دارد بطوریکه سبب بهبود تمرکز خودکار شده و وقتی دارندگان دوربینهای خود را جابجا می کنند لنزها باعث بهبود تصویر می شوند.

این توسعه همکاری همچنین تکنولوژی ضد لرزش کونیکا، حسگرهای تصویری سونی، پردازشگرهای تصویر و تکنولوژی های باتری را نشان خواهد داد.