تبیان، دستیار زندگی
کمتر از یک ماه به برگزاری بیست‌وسومین دوره مسابقات دانشجویان جهان در ازمیر تركیه باقی مانده است. این مسابقات هر دو سال یك بار زیر نظر فدراسیون ورزشی بین‌المللی دانشگاه‌ها (FISU) برگزار می‌شود و مسابقات این دوره از روز نوزده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با مسابقات دانشجویان جهان ( فیزو)


کمتر از یک ماه به برگزاری بیست‌وسومین دوره مسابقات دانشجویان جهان در ازمیر تركیه باقی مانده است.

این مسابقات هر دو سال یك بار زیر نظر فدراسیون ورزشی بین‌المللی دانشگاه‌ها (FISU) برگزار می‌شود و مسابقات این دوره از روز نوزدهم مردادماه به مدت ده روز در شهر ازمیر برگزار می‌شود. اما مفهوم فیزو چیست.

فیزو (FISU) چیست؟

فیزو مخفف كلمات Federation Internationale ....port Universitaire به معنای « فدراسیون ورزشی بین‌المللی دانشگاه‌ها» است كه در سال 1949 تاسیس شد.

مسوولیت اصلی فیزو نظارت بر المپیاد دانشگاهی تابستانی و زمستانی و بازی‌های قهرمانی دانشگاه‌های جهان است.

فیزو از یك مجمع عمومی تشكیل شده است كه نمایندگی اعضای آن را (صد و سی و چهار فدراسیون ورزش دانشگاهی) بر عهده دارد و در واقع هیات نظارتی آن نیز هست. این مجمع، كمیته‌ی اجرایی را برای یك دوره چهار ساله انتخاب می‌كند كه برای بهتر اداره شدن فیزو، تصمیمات لازم را می‌گیرند. ده هیات ثابت برای سبك كردن بار وظایف كمیته‌ی اجرایی در كار آن نظارت می‌كنند.

نماد فیزو

نماد رسمی فیزو از حرف U ابتدای كلمه‌ی University درست شده است كه پنج ستاره به نشانه پنج قاره اطراف آن قرار دارند.

مذاكرات فیزو

این مذاكرات هم‌زمان با المپیاد دانشگاهی و به منظور كامل كردن جنبه‌های ورزش با مطالعه جامعه شناسانه و تحقیقات علمی و نمایان ساختن نیاز به تلفیق ورزش و روحیه‌ی دانشگاهی انجام می‌گیرد. این مذاكرات با دیگر عنوان «مذاكرات برای ورزش دانشگاهی» به موضوعات مربوط به جنبه‌های مختلف ورزش و آموزش جسمانی می‌پردازد.

چارچوب برنامه‌های فیزو

از آنجا كه كنگره‌ی فیزو مانند المپیاد دانشگاهی هر دو سال یك بار برگزار می‌شود، تصمیم دارد به دانشجویان و مقامات ورزشی دانشگاهی امكان دهد تا برای بحث در مورد آموزش، فرهنگ و ورزش از طریق سمینارها بیشتر با هم ملاقات كنند.