تبیان، دستیار زندگی
قلعه نصوری در شهر بندر طاهری از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان قرار گرفته است. قلعه عظیمی که سال هاست یکی از جاذبه های خاموش گردشگری استان بوشهر به شمار می رود و کمتر گردشگری تا به حال نام آن را شنیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلعه فراموش شده

قلعه فراموش شده

قلعه نصوری در شهر بندر طاهری از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان قرار گرفته است. قلعه عظیمی که سال هاست یکی از جاذبه های خاموش گردشگری استان بوشهر به شمار می رود و کمتر گردشگری تا به حال نام آن را شنیده است. این قلعه متعلق به خاندان نصوری است که بر روی تپه ای بلند و مشرف به دریا بنا شده و دو حیاط اندرونی و بیرونی و یک شاه نشین دارد. قلعه ای که به نام «قلعه شیخ» هم مشهور بوده‌است و به اوایل دوران قاجاریه تعلق دارد. ساخت این قلعه در حدود ۱۸۰ سال پیش به امر شیخ جبار نصوری-پدر بزرگ شیخ ناصر نصوری- و به دست معمار علی اضعر شیرازی انجام گرفت. در معماری این بنا می توانید سنگ‌های بزرگ و گل و گچ را ببینید که ملات آن را تشکیل داده اند. شاید بد نباشد اگر بدانید که خاندان نصوری تا سال 1356 ه.ش. در این قلعه سکونت داشته‌اند.

تراش ستون ها شبیه ستون‌های بازار وکیل است و گچ بری‌ها با شاخ و برگ و فرشتگانی که بر آن نشسته اند، زیباتر شده اند. هجده تابلوی زیبا هم از مجالس شاهنامه فردوسی در ایوان غربی قلعه خودنمایی می کند

در ورودی قلعه از سمت جنوب رو به خلیج فارس است. بعد از عبور از این در بزرگ و منقوش، یک هشتی بزرگ م بینید که با هشت طاقچه ساده تزئین شده است. بعد از این هشتی حیاط است و پله هایی که قدم های شما را به طبقه دوم فرا می خوانند. به طور کلی قلعه شیخ نصوری ویژگی معماری تمام ساختمان‌های قاجاریه را دارد. با همان ایوان ها، همان ستون ها و همان طاقچه های معمول و مرسوم آن زمان.

قلعه فراموش شده

تنها ویژگی ای که این بنا را به یک بنای با شکوه تبدیل می کند، گچ کاری ها و گل میخ های به کار رفته در دیوار و درها است و ستون هایی که با تراش گل و بته مجلل شده اند. در حقیقت سبک کار و تراش ستون ها شبیه ستون‌های بازار وکیل شیراز است و گچ بری‌ها با شاخ و برگ گل و بوته، فرشتگان و پرندگانی که بر آن نشسته اند، زیباتر شده اند. این در حالی است که هجده تابلو بسیار زیبا از مجالس شاهنامه فردوسی در ایوان غربی قلعه نقش بسته و خودنمایی می کند.

برای دیدن «قلعه نصوری» که در ۲۵۰۰ کیلومتری شرقی استان بوشهر قرار گرفته‌است باید سفری به شهر كنگان در 250 كیلومتری جنوب شیراز و 220 كیلومتری جنوب‌شرقی بوشهر داشته باشید تا بتوانید این قلعه را در منطقه كوهستانی نار و كنگان ببینید. شهری که زمستان های ملایم و تابستان های گرمش زبانزد جنوبی هاست و به همین علت در زمستان یکی از بهترین مقاصد گردشگری به شمار می رود.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی