تبیان، دستیار زندگی
روز 29 فروردین ماه برخی از دوستانش با او تماس می گیرند که امروز روزنامه ایران ورزشی را بخوان ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پهلوان در سراشیبی

 حسین رضازاده

روز 29 فروردین ماه برخی از دوستانش با او تماس می گیرند که امروز روزنامه ایران ورزشی را بخوان وقتی می خواند، چشمانش از تعجب می خواهد از حدقه بیرون بیاید. تیتر گزارش این است: «رضازاده: توکلی پلی استیشن بازی می کرد!»

این تیتری بود که بسیاری از علاقه مندان به وزنه برداری را شوکه کرد چرا که بسیاری فکر می کردند توکلی جانشین رضازاده در راس تیم های ملی وزنه برداری خواهد شد؛ وظیفه ای که خودش هم انتظارش را می کشید، اما با متن سخنان رضا زاده که گفته بود «اگر از حسین توکلی در این پست استفاده نشد، دلیل داشتم زیرا من شخصاً شاهد بودم که او در اردوها با بچه های ملی پوش بیش از اندازه گرم می گرفت و صمیمی می شد تا آنجا که یک شب که در حال سرکشی اتاق ها بودم، دیدم با بچه ها نشسته و مشغول انجام بازی کامپیوتری است. آن هم تا دیر وقت» انتظارش برآورده نشد.

این جملاتی بود که حسین توکلی را به حد انفجار رساند وقتی خصوصی با قهرمان بازی های المپیک سیدنی و مربی موفق رده های پایه وزنه برداری کشور به صورت دوستانه سخن می گفتیم، از عمق ناراحتی اش مطلع می شدیم. «من اگر بخواهم از... بگویم که دیگر...» به هر حال این دغدغه ها سرانجام به آنجا کشید که حسین توکلی به عنوان یکی از اهالی کم حرف وزنه برداری که کمتر از او گلایه و انتقاد شنیده ایم. به ایسنا برود و به هم تیمی و دوستش بگوید: «گفتن اتفاقات اردو شرم آور است، رضازاده مراقب حرف زدنش باشد.» حسین توکلی در گفت و گوی بلند خود به مسائل مختلفی اشاره کرده که در ادامه به صورت تقطیع موضوعی به آنها اشاره خواهیم کرد.

وقتی کاسه صبر توکلی لبریز می شود

«من همیشه آدم صبوری بوده ام و در مورد مشکلاتی که به وجود می آمد، چیزی نمی گفتم اما امروز پس از اتفاقاتی که در فدراسیون افتاده و صحبت هایی که علیه من کرده اند، کاسه صبر من هم لبریز شده و آمده ام که از حیثیت خودم دفاع کنم.

من همیشه به دوستان خودم این فرصت را داده ام که در مسیر درست باقی بمانند اما انگار در مورد برخی ها اشتباه می کردم و آنها با من خوب برخورد نمی کنند. من در کنار رضازاده بودم و علاقه ای به رسانه ای شدن خیلی از مسائل نداشتم، چرا که آن موقع خود را هم عضو خانواده می دانستم؛ اما امروز وقتی مسائل خصوصی ما در رسانه ها مطرح می شود. می فهمم که این  آخر داستان است. خیلی هایی که امروز به این میز و صندلی ها چسبیده اند و این کارها را انجام می دهند، خودشان وقتی ورزشکار بودند این رویه را قبول نداشتند؛ اما امروز یک چرخش 180درجه داشته اند.

حسین توکلی

یک سری دوست قدیمی که می توانستند در وزنه برداری نتایج خوبی کسب کنند، همه پراکنده شده اند. اگر قرار بود هر کدام از تیم ایوانف، امروز یک گوشه ای از کار را بگیرند، مشکلات زیادی حل می شد ما باید مشکلات خودمان را در خودمان حل می کردیم، نه اینکه افشاگری می کردیم، اما فکر می کنم فدراسیون اکنون جنبه این کار را ندارد. حتی امروز صدای من را که  اهل شکایت نبودم، در آوردند، چه برسد به بقیه.

این برای من بد است که او در مورد من این گونه صحبت کند من فکر می کنم این صحبت را رضازاده از آن جهت می کند که هیچ دلیل محکمی برای کنار گذاشتن من از کادر فنی تیم ملی نداشتم. اگر دلیل محکم تری داشت آنها را مطرح می کرد، نه اینکه به این مسائل کوچک دست بیندازد. اگر ما بخواهیم مسائل خصوصی را که در اردو اتفاق افتاده مطرح کنیم، با توجه به اینکه سالیان سال با هم بودیم و از جزییات یکدیگر با خبریم، فکر نمی کنم کار درستی باشد که خیلی از مسائل باز گوشزد و به نفع کسی نیست.

من از رضازاده می خواستم به دنبال این داستان های کوچک نباشد من می دانم که در اردو در این سال ها اتفاق هایی می افتاد که گفتن آنها شرم آور است اما نیازی به مطرح کردن آن ها نیست. حتی اگر من بازی کامپیوتری هم کرده باشم، مگر خلاف کرده ام؟ حالا چه فرقی می کند که من با شاگردانم پینگ پنگ بازی کنم یا پلی استیشن؟ این چه نقطه منفی برای من است؟ آقای رضازاده می گوید شب و دیر وقت این حالت را دیده؛ اما می خواهم بگویم که آقای رضازاده کجا من را دیروقت دیده که این کار را انجام داده ام؟ آقای رضازاده که همیشه ساعت 8 از اردو می رفت. کجا نیمه شب به اردو باز می گشت که این صحنه را ببیند؟ چرا دروغ می گوید؟ من تا آخر شب کنار شاگردانم می ماندم تا حتی برای آنها لالایی بگویم تا بخوابند خیلی ها مشکل داشتند و یا صحبت های من به خواب می رفتند رضا زاده کجا اینها را می دید؟»

مسوولان بدانند همه وزنه برداری رضا زاده نیست

«من احساس می کنم دست هایی در دوپینگ ما وجود داشته و امیدوارم آنها مغرضانه نباشد. چرا قزاقستان که برای المپیک یا پس از آن به خاطر دوپینگ محروم می شود، به زودی بخشیده می شود و در رقابت های جهانی هم مدال طلا می گیرد؟ ولی ما یک وزنه بردار که شانس یک مدال را دارد، هزار مشکل برایش به وجود می آوریم؟ من هم در مورد علی حسینی با توجه به اینکه خیلی نزدیک به ماجرا بودم، به یک نتیجه قطعی نرسیدم که مشکل کجاست و چرا موضوع علی حسینی حل نمی شود و آیا او دوپینگ کرده یا نه؟ اما نکته جالب تر برای من آن است که خیلی ها هم جرات بیان کردن واقعیت را ندارند.

اردوی تیم ملی وزنه برداری

آن واقعیت هایی که در اردو بوده برخی بار گناه خود را قبول نمی کنند موقعی که یک دروغ گفته می شود متاسفانه بعد از آن هم باید دروغ بگوییم و این دروغ ها همچنان در وزنه برداری وجود دارد مسوولان باید بدانند که همه وزنه برداری ما رضازاده نیست و یک تیم خوب در سال های گذشته بوده که به غیر از رضازاده توانسته افتخارهایی را برای رضازاده کسب کنند اگر قرار است همه کارها را رضازاده انجام دهد و همه جا بنویسند رضازاده، پس بقیه چه کار کرده اند؟»

به علی حسینی تسلیت گفتم

«پیش از رقابت های باشگا ههای آسیا که علی حسینی در آن رکورد زد، به او گفته بودم که در این مسابقه ها شرکت نکن یا اگر شرکت می کنی، دنبال رکوردزنی نباش. رفت و آن مسائل پیش آمد و رکوردهای دنیا را هم زد وقتی برگشت همه به او تبریک می گفتند؛ اما من به او تسلیت گفتم. گفتم که همین رکورد شکنی ها باعث می شود برایت مشکلات زیادی به وجود بیاید من به او گفتم که رکوردشکنی در باشگاه های آسیا جز اینکه روی تو حساس شوند، هیچ نتیجه دیگری ندارد. چرخه غلط در وزنه برداری ما ادامه دارد. من فقط با این مصاحبه می خواستم ذهن ها را بیدار کنم که وقتی در مورد من صحبت می کنند، حواس شان جمع باشد و مواظب حرف زدن شان باشند. وقتی کسی کاری به آنها ندارد، یا روی دم اش نگذارند.»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری