تبیان، دستیار زندگی
گفت و گو با لاله فتح نژاد، تکواندوکای ایرانی مقیم امریکا بعد از ساناز شهبازی، لاله فتح نژاد دومین تکواندوکای مقیم امریکاست که می خواهد عضو تیم ملی دختران ایران شود. ساناز هم، هم باشگاهی لاله بود. او می خواست اولین ایرانی باش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دختری که الگویش هادی ساعی است

گفت و گو با لاله فتح نژاد، تکواندوکای ایرانی مقیم امریکا


بعد از ساناز شهبازی، لاله فتح نژاد دومین تکواندوکای مقیم امریکاست که می خواهد عضو تیم ملی دختران ایران شود. ساناز هم، هم باشگاهی لاله بود. او می خواست اولین ایرانی باشد که در المپیک حاضر می شود اما به آرزویش نرسید. سهمیه ورودی نگرفت و ناامید به امریکا برگشت.

لاله فتح نژاد 14سال پیش در ایالت مریلند به دنیا آمده. او هم مثل ساناز به خاطر اینکه پدرش تکواندو کار می کرد، جذب این رشته شده بدون اینکه علاقه یی به تکواندو داشته باشد اما بعد در باشگاه World tekwando masters ثبت نام کرد تا این رشته را از رامی لاچینیان یکی از مربیان تراز اول تکواندوی امریکا یاد بگیرد. او از اینکه با حجاب تمرین می کند، راضی است. بدون اینکه مشکلی داشته باشد." با حجاب تمرین می کنم. بدون مشکلی. البته من تنها دختر محجبه در باشگاه نیستم. سعاد و ثنای جعفرزاده دو دختر ایرانی و سوزانا که دورگه لبنانی- امریکایی است هم موقع تمرین حجاب دارند. حتی در مسابقه ها هم با حجاب مبارزه می کنم. فقط یک بار در جشنواره تکواندوی مریلند به روسری ام ایراد گرفتند که مربی ام با آنها برخورد کرد. آنها هیچ وقت مستقیم نمی گویند که روسری را بردار. می گویند نمی توانی آن را روی سرت داشته باشی. شاید در اثر ضربه یی به گردنت آویزان شود و خفه ات کند."

لاله فقط یک ماه است به ایران آمده و نمی تواند فارسی را خوب صحبت کند. هفته گذشته هم که به دفتر ایران ورزشی آمده بود، هر جا مشکلی پیش می آمد، خواهر بزرگترش به کمکش می آمد.

او ابتدا تأکید می کند که حضورش در ایران به خاطر کار پدرش بوده اما بعد از مشورت با خواهرش، حرف هایش را اینگونه اصلاح می کند:" آمده ام تا با فرهنگ ایرانی بیشتر آشنا شوم. بعد هم همین جا درسم را ادامه می دهم."

او در مدت اقامتش در تهران هنوز نتوانسته درست تمرین کند. فقط برای اینکه بدنش از فرم خارج نشود نرمش می کند:" فعلاً فقط نرمش می کنم. البته بعضی موقع ها هم با پدرم تکواندو کار می کنم تا بدنم روی فرم بماند. باید جایگیر شویم تا تمریناتم را جدی شروع کنم. با فدراسیون در این باره صحبت کرده ام تا از چند وقت دیگر دوباره حرفه یی تمرین کنم."

او کمربند آبی دارد و در وزن 50کیلو مبارزه می کند. علاوه بر اینکه سه بار قهرمان مسابقه های ایالات مریلند شده، سه بار هم در مسابقه های ایالت کارولینای شمالی امریکا مدال نقره گرفته است.

به قول خودش تکواندوکارهای ایران را خوب می شناسد. حتی نتایج ملی پوشان ایران را در مسابقه های مختلف پیگیری می کند. برای او هادی ساعی یک اسطوره است:" از بین تکواندو کارهای ایرانی هادی ساعی و یوسف کرمی را می شناسم اما از نظر فنی، هادی ساعی را بیشتر دوست دارم. می خواهم مثل او باشم."

لاله هر اندازه که از مردان تکواندو ایران اطلاعات دارد، هیچ اطلاعی از تکواندو کارهای دختر ندارد:" حتی نمی دانستم آنها هم در مسابقه های برون مرزی شرکت می کنند به همین خاطر نتایج آنها را دنبال نمی کردم. با این حال دوست دارم در تیم ملی ایران مسابقه دهم. فکر می کنم بعد از سه ماه تمرین آماده آماده می شوم."