تبیان، دستیار زندگی
به تدریج اثرات مثبت طرح مدرن و كارآمد «منشور اخلاقی» خودش را در فوتبال ایران نشان می‌دهد ............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منشوری باش تا کامروا باشی!

فیروز کریمی و اکبر میثاقیان

1)به تدریج اثرات مثبت طرح مدرن و كارآمد «منشور اخلاقی» خودش را در فوتبال ایران نشان می‌دهد. پس از آنكه معضلاتی نظیر تبانی، دوپینگ، رشوه و زدوبند از این رشته ورزشی ریشه‌كن شدند(!) و پس از آنكه در فصل جاری هیچ پنالتی مشكوكی گرفته نشد و هیچ مدیرعاملی بر نعش فوتبال پاك گریه نكرد و هیچ بازیكنی پس از آنكه دوپینگش مثبت از آب درآمد، مشمول حاشیه «ماله‌كشی» نشد و هیچ ستاره فوتبالی به دیگران حمله نكرد و هیچ تماشاگری لب به فحاشی‌های آنچنانی نگشود و هیچ برد و باخت شبهه‌برانگیزی به وقوع نپیوست و پس از سال‌ها، هیچ تیمی در لیگ برتر زمین بازی را به نشانه اعتراض ترك نكرد(!) این روزها شاهد ظهور دیگر نتایج مفید و خیره كننده منشور كذایی هستیم؛ مثل این مورد كه حالا مربیان منشوری و مجازات شده فوتبال ایران، كاملا سرشكسته شده‌‌اند و روزگاری مملو از ناكامی و زجر را سپری می‌كنند! مرسی منشور!

2)‌ فرهاد كاظمی كه به تدریج در حال محو شدن از سطح اول فوتبال ایران بود و به طور اتوماتیك‌وار در سطوح پایین‌تر این حوزه فعالیت می‌كرد، پس از مطرح شدن نامش در دایره منشوری‌ها، به فولادگستر تبریز پیوست و در موفقیتی حیرت‌انگیز این تیم را به فینال جام حذفی رساند.

فرهاد کاظمی

دایی فرهاد در این مسیر، غول بزرگی مثل ذوب‌آهن را به زانو درآورد و حتی بازیكنانش این شانس را برای خودشان متصور هستند كه در مسابقه نهایی بتوانند یقه پرسپولیس را هم بگیرند. از سوی دیگر، اكبر میثاقیان هم كه غالبا در دوران فعالیتش در لیگ برتر به ارایه «ضد فوتبال» متهم می‌شد و مورد اقبال هواداران و كارشناسان نبود، توانست با عملكردی محیرالعقول تیم نه چندان مطرح و امیدوار شهرداری تبریز را لیگ برتری كند و سهمیه آذربایجان در فصل آینده را به دو تیم افزایش دهد.

كامیابی دور از تصور «اكبر اوتی» در لیگ یك، در شرایطی نگاه‌ها را به خودش جلب كرده كه دیگر «ف.كاف» مورد اشاره منشور هم در دیگر تیم تبریزی روزهای خوبی را می‌گذراند.

فراز كمالوند توانست در فصل اول صعود تراكتورسازی به لیگ برتر، این تیم را در نیمه بالایی جدول نگه دارد و به ثبات برساند. به همه اینها بیفزایید حال و روز نسبتا خوش فیروز كریمی در داماش گیلان و نیز درخشش‌های قابل توجه حنیف عمران‌زاده در خط دفاعی استقلال تهران را...!

3)‌ موفقیت اعجاب‌برانگیز و در خور تامل مربیان و حتی بازیكنان منشوری در فوتبال ایران، می‌تواند در نوع خودش گویای مسایل زیادی باشد. از یك سو این نكته قابل بحث به وجود می‌آید كه چگونه سیستم قضایی حاكم بر فوتبال ایران قصد مجازات عده‌ای به‌زعم خود «متخلف» را داشته، اما ترتیبی فراهم كرده كه آنان به اوج موفقیت خود در دوران حرفه‌ای‌شان دست پیدا كنند؟! آیا واقعا تبعید به دسته یك، ترفند مناسبی برای تنبیه خاطیان بوده است؟

منشور اخلاقی

مگر نه این است كه اگر كسی راهكار نامشروعی برای كسب موفقیت در اختیار داشته باشد، دستش در لیگ یك كه نظارت كمتری بر آن حاكم است، برای استفاده مجدد از این فوت و فن‌ها بازتر خواهد بود؟ با این وصف، كاملا بدیهی است كه جریمه در نظر گرفته شده توسط مسوولان برای منشوری‌ها،‌نه تنها كافی و مثمرثمر نبوده است،‌ بلكه باعث افزایش ضریب موفقیت آنان شده و خواسته یا ناخواسته،‌ نرخ‌شان را هم برای فعالیت در فصول آینده بالا برده است!

از سوی دیگر اما، كامروایی غیرمنتظره عناصر مشمول منشور در كنار تداوم حرف و حدیث‌های آنچنانی پیرامون فوتبال ایران نشان می‌دهد سازوگار مورد استفاده دست‌اندركاران محترم فدراسیون فوتبال برای پاكسازی این حوزه در كشورمان به هیچ‌وجه موفقیت‌آمیز نبوده و غیر از انبوهی از جاروجنجال‌ها و هزینه‌های جانبی غیرضروری، حاصل دیگری در برنداشته است. انرژی گزافی كه می‌توانست صرف مرتفع كردن یكی از ده‌ها مشكل فوتبال ایران شود،‌به عجیب‌ترین شكل ممكن خرج یك بحث بیهوده و ناكار آمد شد تا در شرایطی كه حتی یك گام ملموس هم در راه پاكی فوتبال ما برداشته نمی‌شود، تنها مشتی بحث آزاردهنده و فرسایشی، ‌ذهن هواداران این رشته ورزشی را بیازارد.

4)طنز تلخی است كه منشوری‌ها، موفق‌ترین آدم‌های این فوتبال هستند و در عین حال غیر منشوری‌ها هم با تمام قدرت حیات پاك‌‌شان(!) را ادامه می‌دهند. با این حال اما، این طنز زمانی گزنده‌تر می‌شود كه می‌شنویم آقایان می‌خواهند در فصل آینده هم به طرح بین‌المللی‌شان ادامه بدهند. در همین راستا به تمامی مربیان ناموفق كه اوضاع راكدی دارند و مدتی است فراموش شده‌اند توصیه می‌كنیم خودشان را «منشوری» كنند تا موفقیت‌شان تضمین شود!

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری    منبع: گل