تبیان، دستیار زندگی
علاقه اروپا به گسترش همكاری اقتصادی با ایران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علاقه اروپا به گسترش همكاری اقتصادی با ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد اروپا به دلایل مختلف از جمله امنیت انرژی به طور جدی علاقه‌مند به گسترش همكاری با ایران است اما موانع سیاسی پیش آمده مشكلاتی ایجاد كرده است.

نهاوندیان

به گزارش فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بیرجند، محمد نهاوندیان در سفر به خراسان جنوبی تصریح كرد: با وجود محرومیت‌های این استان، كمتر از محرومیت صحبت می‌شود و به جای آن نگاه موجود این است كه خیلی از كارها قابل انجام است و موانع باید برداشته شود كه این رفتار بسیار قابل تقدیر است و اصلاح ساختار اقتصادی ایران اینگونه اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: این نگاه كه بخش خصوصی باید به كمك بخش دولتی حركت كند، باید اصلاح شود و در همه جای دنیا دولت از بخش خصوصی ارتزاق می‌كند و مشكل بزرگ اقتصاد ایران از پول نفت حاصل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: بخش خصوصی باید از دولت بخواهد كه رفع موانع كند و از وظایفی كه ما انجام دادیم، تهیه پیش‌نویس قانون فضای كسب‌ و‌ كار برای ارائه به مجلس است.

نهاوندیان اضافه كرد: بحث "آمایش سرزمین " نیز بسیار مهم است و استان خراسان‌جنوبی باید نقشه 50 سال آینده خود را بداند و توانانی‌های خود را شناخته و برنامه‌ریزی كند.

این نگاه كه بخش خصوصی باید به كمك بخش دولتی حركت كند، باید اصلاح شود و در همه جای دنیا دولت از بخش خصوصی ارتزاق می‌كند و مشكل بزرگ اقتصاد ایران از پول نفت حاصل شده است

وی گفت: امكان مرزی یك مزیت خدادادی است و رویكرد هیئت رئیسه در این دوره این بوده كه اتاق‌های شهرستان‌ها در فعالیت‌های بین‌المللی تقویت شوند و امسال برای نخستین بار در تقویم هیئت‌ها و نمایشگاه‌ها مجموعه توان استان‌ها نیز دیده شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح كرد: ما در واگذاری‌ها به دنبال تغییر بهره‌وری هستیم و باید كمك كنیم بحث اصل44 به شكل درست منتقل شود و امیدوار هستیم برنامه پنجم توسعه، ‌برنامه اجرای اصل 44 باشد و هر ابتكار اتاق بیرجند، حمایت كامل اتاق ایران را به همراه خود دارد.

نمودار

نهاوندیان درباره حجم صادرات و وضعیت اقتصاد ایران نیز افزود: نقش اتاق در اصلاح امور اقتصادی یكی ارائه مشورت به سه قوه در مباحث اقتصادی است و این نقش هر روز پر رنگ‌تر می‌شود و دیگر اینكه تشكل‌های بخش خصوصی و ارتباط میان فعالان اقتصادی را سازماندهی كند و این كار با روحیه تشكل‌گرایی در اتاق صورت می‌گیرد و ما اكنون دارای 85 تشكل ملی و 40 تشكل استانی هستیم.

وی ادامه داد: ایجاد ارتباط میان اقتصاد ایران و جهان از طریق شبكه اتاق‌های كشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی به ویژه در شرایطی كه محدودیت‌هایی تحمیل می‌شود بسیار مهم و كمك كننده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره وضعیت روابط ایران با اروپا گفت: با همت و برنامه‌ریزی اتاق اتریش اجلاسی برگزار شد و تعدادی از اتاق‌های اروپایی شركت كردند اما ماهیت روابط اقتصادی گاهی تحت تأثیر عوامل سیاسی قرار می‌گیرد.

نهاوندیان اظهار داشت: پس از بحران جهانی توجه بیشتری به روابط و با وجود فشارهای سیاسی بسیاری از شركت‌های اروپایی ارتباط‌های خود را با طرف ایرانی حفظ و گسترش دادند و اكنون ما 40 اتاق و شورای مشترك با كشورها در اتاق ایران داریم و چند مورد هم به تصویب رسیده است.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور