تبیان، دستیار زندگی
هیچ کس نباید در اماکن عمومی از پوششی استفاده کند که صورت خود را مخفی نگاه دارد. این بخش از قانون تصویب نشده اشاره نکرده که آیا در صورت تصویب پوشش صورت غیر دینی را نیز در بر می گیرد یا خیر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتایج منع پوشیدن پوشیه در فرانسه

هیچ کس نباید در اماکن عمومی از پوششی استفاده کند که صورت خود را مخفی نگاه دارد. این بخش از قانون تصویب نشده اشاره نکرده که آیا در صورت تصویب پوشش صورت غیر دینی را نیز در بر می گیرد یا خیر.

حجاب

مسلمانان فرانسه اعتقاد دارند که طرحهای دولت برای جریمه کردن زنانی که از پوشش صورت استفاده می‌کنند با اهداف سیاسی صورت گرفته و صرفاً موجب برانگیختن احساسات ضداسلامی و تعصب می‌شود.

بخشهایی از قانون تصویب نشده منع برقع و روبنده در رابطه با جریمه کردن زنانی که صورت خود را می‌پوشانند با مبلغ 150 یورویی فاش شد، در ادامه این قانون آمده است که افرادی که زنان را به پوشاندن صورت خود وادار کنند با یک سال حبس و جریمه 15 هزار یورویی رو به رو می‌شوند.

مسلمانان در فرانسه احساس می‌کنند که فرانسه اسلام را روی میز محاکمه قرار داده است

برخی اظهار می‌دارند که قدرت پلیس برای جریمه کردن زنان در خیابان بخشی از نگرانی‌ها را تشکیل می‌دهد، چرا که درست پس از شکل‌گیری گفتمان "هویت ملی" از سوی دولت مردی در فرانسه به جرم چند همسری و افراط‌گرایی متهم شد.

در میان بحثهایی که برسر چند همسری درجریان بود گلوله ای به سمت مسجد ایسته در جنوب فرانسه و یک قصابی حلال در مارسی شلیک شد. شورای دینی اسلامی مسلمانان فرانسه اعلام کرده است که این رویدادها نشانه رشد نژاد پرستی و افراط گرایی است.

حجاب

ممدوح آلفا دیالو 73 ساله از مسلمانان پاریس گفت: اوضاع مسلمانان سخت و سختر می‌شود، درست مثل این است که مردم همواره علیه ما مدرکی داشتند و اکنون سیاستمداران در حال رو کردن این مدارک هستند.

دنیا بوزار از انسان‌شناسان و مفسران برجسته امور مسلمانان در فرانسه اظهار داشت: مسلمانان در فرانسه احساس می‌کنند که فرانسه اسلام را روی میز محاکمه قرار داده است.

با این اوصاف دولت سارکوزی اعلام کرده که این موضوع را پیگیری می‌کند و به رغم هشدار از سوی کارشناسان قضایی دولت مبنی بر منافات قانون منع پوشش صورت با قانون اساسی، تا ماه ژوئیه لایحه ای را به پارلمان ارائه می‌کند.

براساس نسخه ای از قانون تصویب نشده که در روزنامه فیگارو طرفدار دولت فرانسه منتشر شده، هیچ کس نباید در اماکن عمومی از پوششی استفاده کند که صورت خود را مخفی نگاه دارد. این بخش از قانون تصویب نشده اشاره نکرده که آیا در صورت تصویب پوشش صورت غیر دینی را نیز در بر می گیرد یا خیر

سارکوزی مدعی شده که پوششهایی چون روبنده و برقع تلاشی برای نقض حقوق زنان و به خطر انداختن ارزشهای سکولار فرانسه است. کمتر از 2 هزار زن مسلمان در فرانسه از پوشش صورت چه روبنده و چه برقع استفاده می‌کنند این درحالی است که منتقدان طرحهای دولت اظهار می‌داند گامهای دولت در این میان موضوعات مبرم تری را که مسلمانان برای ادغام خود در جامعه نیاز دارند تیره و تار می‌کند.

براساس نسخه ای از قانون تصویب نشده که در روزنامه فیگارو طرفدار دولت فرانسه منتشر شده، هیچ کس نباید در اماکن عمومی از پوششی استفاده کند که صورت خود را مخفی نگاه دارد. این بخش از قانون تصویب نشده اشاره نکرده که آیا در صورت تصویب پوشش صورت غیر دینی را نیز در بر می گیرد یا خیر.

برخی از مخالفان دولت را به افزایش تعصب علیه مسلمانان متهم کرده و یادآور شده اند که این همان رویکرد مطلوب افراط‌گرایان است تا میان شهروندان فرانسه و اسلام تفرقه‌افکنی کنند.

منبع: شیعه آنلاین

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور