تبیان، دستیار زندگی
ترجمه کتاب «اسلام و محیط زیست» اثر حضرت آیت الله جوادی آملی که تاکنون به چاپ پنجم رسیده است، به زودی به زبان اردو منتشر می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسلام و محیط زیست آیت الله جوادی آملی به زبان اردو
جوادی

ترجمه کتاب «اسلام و محیط زیست» اثر حضرت آیت الله جوادی آملی که تاکنون به چاپ پنجم رسیده است، به زودی به زبان اردو منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب«اسلام و محیط زیست»، مجموعه ای از نوشته ها، سخنرانی ها و پیام های آیت الله جوادی آملی است که با نگرشی الهی به محیط زیست، افزون بر بیان وظیفه انسان جهت حفظ محیط سالم، زندگی سالم را تبیین و سر حوادث ناگوار طبیعت را بیان می کند.

از آنجا که یکی از دغدغه های جامعه بشری تأمین محیط زیست مناسب جهت زندگی سالم است تا از رفاه مادی و آرامش روحی بهرمند شوند؛ آموزه های قرآن انسان را به رعایت تقوای الهی هدایت می کند تا درهای رحمت به روی او گشوده و از زندگی مناسبی برخوردار شود.

پنج فصل این کتاب با عناوین آبادانی زمین و تأسیس مدینه فاضله از سوی خلیفه الهی، صبغه علوم انسانی و دینی محیط زیست، رابطه اعمال نیک و بد با حوادث طبیعی، تلاش در طبیعت و تأثیر آن در سلامت محیط زیست و تأثیر حسن معاشرت بر سلامت محیط زیست؛ تدوین شده است.

در بخشی از فصل اول با عنوان توجه به محیط زیست در شرایع الهی می خوانیم: «در دین حنیف الهی که در طول تاریخ به منهج ها و شریعت های متنوع، برای انبیای الهی تجلی می یافت، شناخت اصول زیست محیطی و تحصیل آن و پرهیز از تخریب آن و سعی برای سالم سازی آن، از بارزترین حقوق انسانی و نیز از روشن ترین تکالیف بشری به شمار می آید؛ تا نشاط جامعه همراه با سلامت، و خرّمی افراد همراه با صحت آنان، تضمین شود.

به همین منظور، هم از آلوده نمودن هوا، کوی و برزن و اماکن عمومی تحذیر و نهی شده، و هم اگر چنین رخداد تلخی مشاهده شد، برای برطرف کردن آن ترغیب و امر شده است.»

از دیگر مطالب آمده در فصل های مختلف کتاب اسلام و محیط زیست می توان به نقش استعمار گران در آلوده کردن و ناامن کردن محیط زیست، شبهه عدم هماهنگی بین قداست دینی با علوم و امور مادی، تأثیر وحی در شکوفایی علوم انسانی، آیات ناظر به رابطه بین اعمال شر و حوادث ناگوار و همچنین اعمال نیک و حوادث گوارا و تأثیر آیین سیاسی اسلام در صلح و امنیت محیط زیست اشاره کرد.

در گزیده ای از فصل چهارم با نام درختکاری در ردیف مقدس ترین اعمال آمده است: «اهتمام اسلام به فضای سبز به ویژه خوشه یا شاخه مثمر، کاملاً از مطاوی رهنمودهای رهبران الهی در متون دینی مشهود است؛ به طوری که گاهی کاشتن درخت، در ردیف بهترین و مقدس ترین کارهای خیر قرار می گیرد؛ چنان که در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درختکاری در کنار تعلیم دانش، ساختن مسجد، توریث قرآن یا کتاب علمی سودمند دیگر و... واقع شده که این مقارنه، کاشف از درجه بالای اهتمام اسلام به درختکاری است.»

کتاب اسلام و محیط زیست به قلم آیت الله جوادی آملی، در360 صفحه نگاشته شد و برای نخستین بار از سوی مرکز نشر اسرا در سال 1386 به زیور چاپ آراسته شده و تاکنون پنج بار باز انتشار یافته است.

گفتنی است؛ از ترجمه انگلیسی این اثر ارزشمند در کنفرانس آب و هوای بولیوی در اوایل اردیبهشت ماه رونمایی شد.

همچنین ترجمه عربی کتاب «اسلام و محیط زیست» سال گذشته در نمایشگاه بیست و دوم کتاب به بازار نشر عرضه شد.