تبیان، دستیار زندگی
یک فوق تخصص عفونی اطفال گفت: عفونت ‌های دندانی که در کودکان بسیار دیده می‌ شود و اهمیتی نیز به آن داده نمی ‌شود، ممکن است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عفونت ‌دندان، آبسه مغزی می ‌آورد

دندان درد کودکان

یک فوق تخصص عفونی اطفال گفت: عفونت ‌های دندانی که در کودکان بسیار دیده می‌ شود و اهمیتی نیز به آن داده نمی ‌شود، ممکن است به صورت مجاورتی به مغز منتقل شده و منجر به آبسه مغزی شود.

دکتر شهناز آرمین، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با ایسنا افزود: دندان ‌های فک فوقانی به دلیل داشتن ریشه ‌های بلند، در صورت پوسیدگی شدید می ‌تواند عفونت کرده و از طریق مجاورتی، عفونت را به بافت خود مغز منتقل کند.

این متخصص اطفال با مهم خواندن راه‌ های مجاورتی در انتقال عفونت به مغز، به مردم توصیه کرد تا عفونت ‌هایی مانند سینوزیت، عفونت ‌های دندانی و گوش میانی را ساده نپندارند؛ دوره درمان را کامل کنند و به محض قطع شدن تب کودک با فکر این‌ که طفل بهبود یافته است، آنتی ‌بیوتیک وی را قطع نکنند، چون ممکن است مشکلات بیشتری را در پی آورد.

وی اضافه کرد: هر عفونت دیگری از یک عفونت زخم پوستی تا درگیری ریه مانند پنومونی نیز می ‌تواند ارگانیسم را از طریق خون به داخل مغز برساند. از این رو، عفونت‌ های مجاورتی که گاهی نیز بسیار ساده تلقی می ‌شوند، بسیار مهم هستند.

آرمین ادامه داد: این در حالی است که علایم آبسه ی مغزی علایم بسیار واضحی نیست و گاه می ‌تواند به صورت بسیار آهسته و با تبی بسیار ملایم همراه باشد.

وی افزود: شاید تنها علامت آن یک سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ باشد یا گاهی اوقات یک اختلال در خلق و‌خو یا اختلال شخصیت ایجاد شود. این فوق ‌تخصص عفونی اطفال گفت: تاخیر در تشخیص و درمان آبسه ی مغزی ممکن است عارضه ی جبران‌ ناپذیری به همراه داشته باشد.

به گفته ی آرمین، بسته به مکان منبع، این ‌که چه قسمتی از مغز درگیر شده و نیز در تشخیص یا درمان چه قدر تاخیر ایجاد شده است، عوارض و علایم می ‌تواند متفاوت باشد.

وی اضافه کرد: بیماری آبسه مغزی که می ‌تواند با مرگ ‌و میر و عارضه ی زیادی همراه باشد، التهاب بافت خود مغز است که به طور موضعی معمولا یک قسمت از مغز را درگیر می ‌کند و باعث مُردن سلول ‌های مغز در آن منطقه می ‌شود.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

نکاتی درباره دندان‌های شیری

تغذیه و دندان های سالم کودک

نیش زدن مرواریدهای نوزادی

دندان های كوچك، اما مهم

دندان کودک را تمیز کنید

آب گرفتگی مغز

10 اقدام برای حفظ سلامت مغز

باورهای غلط درباره مغز(1) و (2)

چگونه اطلاعات در مغز ذخیره می ‌شود؟

10 عامل مهم تخریب مغز

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.