تبیان، دستیار زندگی
ایام تعطیل فرصت مناسبی در اختیار سارقان قرار می‌دهد تا در روزهایی که عبور و مرور افراد غریبه در محله‌های مختلف، چیز عجیب و غریبی نیست؛ سری به خانه‌های خالی از سکنه بزنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با چراغ ‌قوه می آید!

سارق

ایام تعطیل فرصت مناسبی در اختیار سارقان قرار می‌دهد تا در روزهایی که عبور و مرور افراد غریبه در محله‌های مختلف، چیز عجیب و غریبی نیست؛ سری به خانه‌های خالی از سکنه بزنند.  با رعایت نکات ساده‌ای می‌توان از سرقت منزل پیشگیری کرد....

استفاده از حفاظ‌های فلزی

معمولا سارقان آن قدر باهوش هستند که بدانند نباید به راحتی و بدون برنامه‌ریزی از در و دیوار اولین خانه‌ای که در مسیر رفت و آمد روزانه یا شبانه‌شان هست، بالا بروند. سارقان معمولا دنبال آن خانه‌های خالی می‌گردند که حفاظ مناسبی ندارند. بنابراین استفاده از حفاظ‌های مناسب و قفل و بند درست و حسابی در درجه اول سبب می‌شود سارقان از سرقت منصرف شوند اما اگر سارق خیلی هم سمج باشد، قفل و بند می‌تواند سرقت را به تاخیر بیندازد و او را با مشکل زیادی مواجه کند. پس استفاده از حفاظ‌های فلزی در مقابل پنجره‌ها و قفل‌های متعدد می‌تواند خیلی کارساز باشد.

خانه‌تان را به کسی بسپارید

بسیاری از سارقان از خالی بودن خانه‌ها استفاده می‌کنند و به فکر دزدی می‌افتند. یکی از بهترین پیشگیری‌ها این است که در ایام تعطیل، مسافرت‌های طولانی‌مدت را انتخاب نکنید و اگر هم تصمیم به مسافرت می‌گیرید، از یکی از افراد خانواده و یا آشنایان و بستگانی که به آنها اطمینان کامل دارید، بخواهید تا شب‌ها در منزل شما بخوابند تا خانه خالی نماند. اگر هم چنین چیزی برای‌تان ممکن نیست، پیش از مسافرت، همسایگان مورد اطمینان خود را از سفرتان آگاه کنید تا مراقب محل سکونت‌تان باشند. یکی از راه‌های دیگر این است که چراغ اتاق‌هایی را که از بیرون دید دارند،‌ خاموش نکنید تا سارقان از خالی بودن خانه‌تان مطمئن نشوند. در عین حال، نیازی نیست وقتی به مسافرت می‌روید، همه فامیل و دوست و اهل محل را باخبر کنید. فقط آنهایی را خبردار کنید که مورد اطمینان شما هستند.

چه بهتر که این چراغ ها توسط یکی از همسایه ها گاه خاموش و روشن شود تا روشن بودن همیشگی ان سارقان را از تصنعی بودنش آگاه نکند.

دزدگیر‌ یادتان نرود!

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از دستبردها به منازل به علت شناسایی منزل خالی به وسیله سارقان و عوامل‌شان در آن محل است. روشن یا خاموش بودن مداوم لامپ‌های خانه و نبود صدا یکی از نشانه‌های خالی بودن خانه است. به تازگی دستگاه‌هایی وارد بازار شده که این امکان را به شما می‌دهد که لوازم خانه را در زمان‌های قابل تنظیم، روشن و خاموش کند. به‌طور مثال، می‌توانید لامپ‌ها، رادیو، تلویزیون و سایر لوازم خانگی را در هر دو تا سه ساعت به مدت 10 تا 15 دقیقه روشن کنید و بعد از گذشت زمان تعیین شده، دستگاه‌ها خود به خود خاموش می‌شوند. در عین حال، کلیه زمان‌ها با دقت یک ثانیه قابل تنظیم‌اند و در صورت قطع و وصل شدن برق هم به کار خود ادامه می‌دهند. به این ترتیب، با خرید یک دستگاه دزدگیر خانگی می‌توان از سرقت در زمان خالی بودن خانه پیشگیری کرد.

فکری به حال پول نقد، سکه‌ها و جواهرات‌تان بکنید

پیش از مسافرت نباید هیچ وسیله قیمتی مانند سکه، طلا و جواهرات، چک و پول، عتیقه‌جات و وسایل گران‌قیمت سبک را در خانه خالی بگذاریم. در عین حال، اگر گاوصندوقی هم در خانه دارید نباید قابل دید باشد و به هیچ وجه نیازی نیست همه از محل نگهداری اشیای قیمتی با خبر باشند. خوشبختانه بانک‌های کشور نگهداری از این اشیا را تقبل کرده‌اند و به راحتی می‌توان با سپردن آنها به این بانک‌ها، لذت یک مسافرت را بدون هیچ‌گونه نگرانی و دلهره در ایام نوروز تجربه کرد.

سامان گلناری -سلامت
خانواده و زندگی- تنظیم  برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

هر چه پیرتر، قلدرتر

ماهی ها از ما چه می خواهند؟

خریداران خانه بخوانید!

نگاهی به زیر پاهای مبارک

آیا می خواهید ماکروفر بخرید؟

ایمن باشید و پر نور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.