تبیان، دستیار زندگی
خطرات استفاده از لوازم آرایش ـ ریمل لوازم آرایشى خصوصاً ریمل ها كه امروزه با رنگ ها و مارك هاى گوناگون در دسترس زنان و دختران جوان است هرقدر هم كه از لوازم استاندارد و معتبر باشند در بعضى ازمصرف كننده ها باعث واكنش هاى آلرژی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیبایى به چه قیمتى

خطرات استفاده از لوازم آرایش ـ ریمل

لوازم آرایشى خصوصاً ریمل ها كه امروزه با رنگ ها و مارك هاى گوناگون در دسترس زنان و دختران جوان است هرقدر هم كه از لوازم استاندارد و معتبر باشند در بعضى ازمصرف كننده ها باعث واكنش هاى آلرژیك مى شود.

ریمل ها به خاطر داشتن مواد شیمیایى و نگهدارنده باعث حساسیت هایى همچون سوزش چشم، آبریزش و خارش مى شوند.

اخیراً از سوى وزارت بهداشت نظارت هایى در زمینه لوازم آرایشى  و بهداشتى خصوصاً ریمل هاى ایرانى شروع شده است و تولید كنندگان لوازم آرایشى موظف هستند تا در این تولیدات مواردى را رعایت كنند.

حتى در مورد ریمل هاى خارجى هم شركت هاى وارد كننده به شرطى مى توانند جنس وارد نمایند كه مجوزهاى لازم را داشته باشند و براى كسب اینگونه مجوزها این شركت ها باید دقیقاً جزئیات اقلام وارد شده را از شركت هاى سازنده براى وزارت بهداشت بگیرند یا این مواد آرایشى در آزمایشگاه هاى وزارت بهداشت تجزیه و آنالیز شوند و در صورتى كه مواد مضرى در تولید آنها به كار نرفته باشد توزیع مى شوند.

متأسفانه تمامى شركت هاى لوازم آرایشى در كاتالوگ هاى مخصوص خود خواصى برخلاف آنچه كه ریمل ها دارند ذكر مى كنند، براى مثال ریمل هاى چند كاره براى پرپشت كردن مژه ها و ویتامینه كردن آنها استفاده مى شود و یا فلان ریمل هرگز مژه ها را از بین نمى برد و باعث استحكام آنها مى شود ولى به طور كلى ریمل ها فقط مى توانند مژه ها را بلند كنند و باعث پرپشتى و حالت دار بودن آنها نمى شوند.

دكتر «مسعود داودى» متخصص پوست و مو  در مورد ریمل و اثرات آن مى گوید: ریمل ها از نظر شكل ساختارى به دو نوع پودرى ومایع در بازار ایران عرضه مى شوند، پایه اصلى ریمل هاى مایع به صورت آب و روغن است، ریمل هایى كه پایه اصلى آنها روغن است در برابر عرق كردن و ریزش اشك مقاوم هستند ولى متأسفانه خشك شدن آنها روى مژه ها به مدت طولانى صورت مى گیرد ولى ریمل هایى كه پایه اصلى آنها آب است دقیقاً برخلاف ریمل هاى مزبور هستند وى معتقد است: متأسفانه ریمل هاى مایع به خصوص آنهایى كه پایه اصلى آنها آبكى است محیط مناسبى براى رشد و نمو میكروب ها هستند و با تكثیر این میكروب ها و حضور مداوم آنها در نزدیك چشم مى تواند عفونت هاى چشمى ، التهاب، قرمزى ، ترشحات غلیظ ، خارش و حتى پوسته ریزى لبه پلك را ایجاد نمایند؛ همچنین در موارد شدیدتر این ریمل ها به قرنیه چشم آسیب مى رسانند و در نهایت لك قرنیه و اشكال در بینایى را به وجود مى آورند و این علائم با ادامه مصرف افزایش مى یابد بنابراین به دلیل حساس بودن ناحیه اطراف چشم، بهتر است از این ریمل ها كمتر استفاده شود.

وى مى گوید: وجود مواد رنگى، عطرى و نگهدارنده موجود در داخل ریمل ها نیز مى تواند حساسیت هاى پوستى را افزایش دهد، وجود این مواد به دلیل جلوگیرى از خراب شدن تركیبات موجود است و حتى بعضى از اوقات براى مقابله با میكروب ها از آنتى بیوتیك هاى پیشگیرى كننده استفاده مى كنند تا حتى المقدور احتمال عفونت ها در هنگام مصرف كاهش یابد.

این متخصص مى گوید: افرادى كه با استفاده مكرر از ریمل ها دچار التهاب و حساسیت مى شوند، ریزش مژه ها در آنها به مراتب بیش از سایرین خواهد بود.

دكتر داودى مى گوید: متأسفانه ریمل هایى كه پایه اصلى آنها از روغن تشكیل شده است به دلیل این كه به سختى پاك مى شوند، موجب افزایش ریزش مژه ها و چسبندگى آنها مى شوند . وى معتقد است استفاده از ریمل ها و یا هرگونه لوازم آرایشى ممنوعیت خاصى ندارد حتى افرادى كه به دلیل بیمارى هاى مختلف مژه هایشان كم پشت شده و یا در اثر تصادف مژه هاى خود را از دست داده اند، مى توانند با استفاده از ریمل ظاهر چهره خود را تا حدى به صورت طبیعى برگردانند ولى باید از مصرف زیاد و دائمى ریمل كه شانس ابتلا به عفونت و حساسیت را افزایش مى دهد خوددارى كنند. وى معتقد است: براى پاك كردن انواع ریمل هاى پودرى و مایع مى توان از آب استفاده كرد اما براى پاك كردن ریمل هاى روغنى كه اصطلاحاً «واترپروف» نامیده مى شوند باید از محلول آب و صابون استفاده كرد.

دكتر داودى مى گوید: مصرف لوازم آرایشى خصوصاً ریمل غیر استاندارد و تقلبى احتمال بروز عفونت هاى خطرناك چشمى و حساسیت هاى پوستى را دو برابر افزایش مى دهد؛ همچنین خرید این گونه لوازم آرایشى از دستفروش ها هم توصیه نمى شود.

دكتر مونا بهار متخصص پوست و مو نیز در ادامه مى گوید: ریمل هاى موجود در بازار فقط براى رنگ دادن به مژه ها به كار برده مى شود، بنابراین نباید از آنها انتظارات غیرواقعى داشت.

وى معتقد است ، متأسفانه تمامى شركت هاى لوازم آرایشى در كاتالوگ هاى مخصوص خود خواصى برخلاف آنچه كه ریمل ها دارند ذكر مى كنند، براى مثال ریمل هاى چند كاره براى پرپشت كردن مژه ها و ویتامینه كردن آنها استفاده مى شود و یا فلان ریمل هرگز مژه ها را از بین نمى برد و باعث استحكام آنها مى شود ولى به طور كلى ریمل ها فقط مى توانند مژه ها را بلند كنند و باعث پرپشتى و حالت دار بودن آنها نمى شوند.

وى معتقد است ریمل هاى ضد آب (واترپروف) بیشتر به سلامت مژه ها آسیب رسانده و باعث ریزش آنها مى شود؛ همچنین به سختى پاك كردن اینگونه ریمل ها از دیگر مشكلات آنها است كه به مژه ها آسیب مى رساند.

دكتر بهار معتقد است براى پاك كردن چنین ریمل هایى نباید از آب استفاده كرد زیرا ریزش مژه ها را افزایش مى دهد و به دلیل اینكه مژه ها رشد كافى ندارند، در صورت ریخته شدن دیرتر ترمیم مى شوند.

وى مى گوید: ریمل ها به خاطر داشتن مواد شیمیایى و نگهدارنده باعث حساسیت هایى همچون سوزش چشم، آبریزش و خارش مى شوند وى پف بالا و زیر چشم را از دیگر عوارض استفاده مكرر از ریمل ها مى داند و مى گوید: به دلیل اینكه سلول هاى موجود در سطح پوست خصوصاً دور چشم بسیار نازك است و مواد شیمیایى در طول استراحت به راحتى وارد چشم شده و عفونت هاى چشمى را افزایش مى دهد.

دكتر بهار معتقد است افراد حتماً باید بعد از استفاده از ریمل ها آنها را پاك كنند و حتى الامكان سعى كنند با ریمل نخوابند، زیرا تمام فولیكول هاى مژه كه روى پلك قرار دارند مسدود شده و احتمال ریزش آنها هنگام شست و شو بیشتر مى شود.

وى استفاده از ریمل هاى دائم را خطرناك مى داند و معتقد است: استفاده از ریمل هاى دائم عوارضى همچون ایدز  و هپاتیت  را به راحتى انتشار مى دهد؛ همچنین این گونه ریمل ها باعث بسته شدن منافذ پوست  شده و باعث تغییر رنگ در مژه ها مى شود و به مرور زمان بد شكلى هایى را به وجود مى آورند و بعد از مدتى مژه ها استحكام اولیه خود را از دست مى دهند.

وى استفاده از فر مژه هایى را كه باعث كشش در مژه ها مى شود مضر مى داند و مى گوید: با توجه به این كه مژه ها پایه سستى دارند، كشش زیاد آنها مى تواند استحكام و حالت و زیبایى مژه ها را از بین ببرد.

دكتر بهار در پایان مى گوید: تمامى كسانى كه مژه هاى كوتاه دارند به جاى استفاده دائم از ریمل ها مى توانند از محلول روغن بادام و زیتون در داخل لوله ریمل و یا از ماساژ این دو محلول استفاده كنند؛ زیرا این كار باعث مى شود تا مژه ها بلند شده و استحكام یابند و حتى بعد از مدتى مژه ها به حالت ابریشمى در مى آیند.

ارمغان جوادنیا -روزنامه ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.