تبیان، دستیار زندگی
مبارزه بر سر برنده فرمت DVDها همچنان ادامه دارد. برنده این نبرد فرمتی خواهد بود که مصرف کنندگان به آن روی خواهند آورد. هیچ کس دوست ندارد به به گروه بازندگان برگردد. و امروز مصرف کنندگان به این درجه از فهم و درک رسیده اند که ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسل بعدی DVD ها : کدام فرمت ؟


مبارزه بر سر برنده فرمت DVDها همچنان ادامه دارد. برنده این نبرد فرمتی خواهد بود که مصرف کنندگان به آن روی خواهند آورد.

هیچ کس دوست ندارد به به گروه بازندگان برگردد. و امروز مصرف کنندگان به این درجه از فهم و درک رسیده اند که بفهمند نمی خواهند در مرداب رقابت بین فرمتهای نسل آینده دیسکهای نوری یعنی Blu-ray و HD-DVD گرفتار شوند. یکی از این فرمتها در آینده جایگزین DVD برای تحویل بسته های تفریحی خواهد شد که شامل فیلمها و بازی ها می باشند.

مصرف کنندگان می خواهند به استاندارد برنده بپیوندند ولی آنها چیز دیگری از برنده این مبارزه انتظار دارند. اتحادیه دیسکهای Blu-ray در حال مطالعه بر روی دریافت نگرش کاربران به فرمت نسل اینده هستند که نتیجه این تحقیق تفکر مصرف کنندگان را نسبت به آینده مصرف سرگرمی ها مشخص می کند. اتحادیه دیسکهای Blu-ray که شامل شرکتهایی مانند Apple، Dell، Hewlett-Packard، Panasonic، Philips، Pioneer و Sony می باشد نتیجه این مطالعه را در ماه جولای گذشته منتشر کردند.

ارزیابی حالت نبرد

سایقه ذهنی تعداد کمی از کسانی که این چیزها را دنبال نمی کنند این است که : Blu-ray و HD-DVD که دومی بوسیله NEC و Toshiba پشتیبانی می شود هر دو فرمتهای آینده DVD با ظرفیتهای بالا هستند که برای این طراحی شده اند که بتوان با آنها فیلمها را تماشا کرد و اطلاعات و بازیها را بر روی آنها ذخیره کرد. فرمتهای رقابت کننده با یکدیگر سازگاری ندارند و اگر شما یکی را خریداری کنید نمی توانید با فرمتهای دیگر و دستگاه های دیسک خوان آنها DVD های خود را مورد استفاده قرار دهید.

جدای از جزئیات فنی و ناچیز این دو فرمت، بارزترین تفاوت این دو فرمت از نقطه نظر کاربر این است که دیسکهای Blu-ray در هر لایه می توانند 25 گیگا بایت و در مجموع دو لایه 50 گیگابایت اطلاات را ذخیره ذخیره کنند. این در حلی است که HD-DVD در هر لایه 15 گیگابایت و در مجموع دو لایه توانایی ذخیره 30 گیگابایت را خواهد داشت. استدیوی های فیلمسازی هالیوود به طور آشکار حمایت خود را از دو فرمت به صورت جداگانه بیان کردند : 20th Century Fox، ESPN، MGM، Miramax، Sony Pictures، Touchstoneو شرکت Walt Disney از Blu-ray حمایت کردند و HBO، New Line Cinema، Paramount Pictures، Universal Studios و Warner Brothers از HD-DVD . مسئله پیچیده آینده این است که : هیچ کدام از این استدیوهای فیلم سازی به طور انحصاری از موارد ذکر شده حمایت نمی کنند.

قبل از سال جاری شایعاتی بر مبنای مذاکراتی برای توافق بین این دو گروه شنیده شد ولی به هر حال اگر توافقی هم شده بود در بهار امسال از بین رفت و دو گروه به سرعت در حال روانه کردن محصولات مربوطه خود به بازار هستند. هر کس از استدیوهای هالیوود گرفته تا سازندگان سخت افزار و مصرف کنندگان می دانند که این رقابت نهایتا به ظهور بازارهای توزیع بهتر در DVDهای فیلم می انجامد اما این به این معنی نیست که به یک حاکمیت مشترک بر بازار و راه حل دوستانه در این زمان برسد.

مسئله دیگر که در مورد هر دو فرمت وجود دارد سیستم پیشرفته کنترل دسترسی می باشد که برای جلوگیری از کپی DVDهاست و قرار بود در مارس 2005 مشخصات آن اعلام شود و هنوز و در زمان نوشتن این مقاله چیزی در مورد آن و یا تمام شدن پروژه کار بر روی آن اعلام نشده است.

سازگاری حرف اول را میزند

اکنون بر اساس مطالعه اتحادیه دیسکهای Blu-ray که به آن اشاره شد، که بوسیله آقایان Penn، Schoen و Berland صورت گرفت در این تحقیق نظرات 1202 مصرف کننده بین سنین 18 تا 64 سال در مورد فرمت جانشین DVDهای امروزی مورد بررسی قرار گرفت. یکی از نمونه های تحقیق که نزدیک به 40 درصد از جواب دهندگان بودند از قبل HDTV استفاده می کردند.

تعداد زیادی از یافته های این مطالعه روشن به نظر می رسیدند، اما با این وجود آنها به دنبال جمع آوری یک قضاوت صحیح در مورد استفاده افراد و مصارف رسانه ها بودند.

از هفت فاکتور کیفیتی که مصرف کنندگان در مورد نسل آینده DVDها انتظار داشتند چهار فاکتور آن به روی تمایل به گذشته و سازگاری دوطرفه متمرکز شد که شامل : توانایی پخش DVDهای کنونی در درایوهای DVD نسل بعد مانند کنسولهای بازی می باشد. پشتیبانی قوی از امکان سازگاری عامل مهمی در خرید و استفاده از این وسایل در بین دوستان و دانشگاهیان می باشد.

اول اینکه هیچ کی دوست ندارد مجموعه DVDهای خود را دور بیندازد. در واقع بیشترین کیفیت مورد انتظار از DVDةای اینده این است که باید سازگاری خود را با DVDةای رایج حفظ کنند. 70 درصد پاسخ دهندگان در تحقیق انجام شده به این امر اشاره کرده بودند.

در ثانی همه افراد نمی خواهند HDTVها را با دستگاه های کنونی تلویزیون جایگزین کنند. من در مورد شما چیزی نمی دانم اما خودم هنگامی که در حال رشد بودم یادم هست که هیچ گاه نمی توانستم تلویزیون را رها کنم تا زمانی که کار می کند و پس از خراب شدن آن نیز پدرم سریعا ان را جایگزین می کرد. حالا تلویزیون یکی از وسایل اصلی در هر اتاق شده است تا جائی که مانند رختکن اتاق شده است. بیشتر خانه ها در آمریکا دو تلویزیون یا بیشتر را در خانه خود استفاده می کنند و همه آنها را نمی توان با مدلهای جدید صفحه پهن و با ابعاد بالا جایگزین کرد.

خانه ها روزبروز تغییر می کند و وسایل خانه ارتقا پیدا می کند اما فکر نمی کنم که با ساختن دکوراسیون جدید در خانه ها اولویت اول را برای دستگاه تلویزیون از نسل جدید و سوم تلویزیونها باشد.

این عقیده با نتایج تحقیقات انجام شده نیز هماهنگی دارد.60 درصد از شرکت کنندگان در تحقیق تمایل دارند که دیسکهای فیلم نسل بعدی هر دو قابلیت صفحات پهن و خاصیت تمام صفحه را داشته باشند. 57 درصد آنها دیسکهای دولایه ای می خواهند که قابلیت پخش در هر دو دیسک خوانهای استاندارد کنونی و پخش کننده های نسل بعد را داشته باشند.

قابلیت پخش در همه جا

در واقع مصرف کنندگانی که علاقه دارند که از دیسکهایی استفاده کنند که قابلیت خواندن در وسایل گوناگون را داشته باشند از گروه دیسکهای Blu-ray شگفت زده می شوند. Marty Gordon نائب رئیس شرکت Philips Electronics و سخنگوی اتحادیه دیسکهای Blu-ray به این مسئله توجه می دهد که: ایده دیسکهای پیوندی ای که قابلیت پخش در دیسک خوانهای کنونی و پخش کنندهای دیسکهای Blu-ray را داشته باشند بسیار پرطرفدار است و بر این تاکید دارد که چگونه می توان بین این انتظار مصرف کنندگان و قابلیت های Blu-ray هماهنگی برقرار گردد. او می افزاید که توانایی پخش یک دیسک DVD در هر جایی بسیار مهم است.

اتفاقا خصوصیات دیسکهای Blu-ray قبلا قابلیتی را فراهم کرده است که دو گونه متفاوت دیسکهای دو لایه که فرمت کنونی را با فرمت دیسکهای Blu-ray ترکیب می کند ایجاد شود و مانند چیزی است که دیسکهای دو لایه برای DVDهای صوتی و ویدیوئی فراهم کرده است. تر کیب اول برای دیسکهای Blu-ray و دیسکهای DVD هیبریدی(معمولی) دیسکی را فراهم می کند که در یک طرف آن مانند یک BD-ROM 25 گیگابایتی (مانند DVD-ROMهای جاری فقط از نوع Blu-ray) عمل کند و طرف دیگر آن مانند DVD-ROM‌های 8.5 گیگابایتی. ترکیب دوم دیسکهای Blu-ray/CD Hybrid disk نامیده می شود که یک طرف آن یک BD-ROM 25 گیگابایتی تک لایه است و در طرف دیگر یک CD-ROM 700 مگابایتی شمامل داده و CD صوتی باشد.

در نهایت هیچ کس قصد ندارد یک کارت امتیاز تهیه کرده تا این دو فرمت را امتیاز دهی و برنده را مشخص کند. شما دیسکی می خواهید که بتوانید در هر جا از آن استفاده کنید خواه کنسول بازی باشد یا کامپیوتر شخصی و یا دستگاه ضبط. آمار دیگری که نتیجه این مطالعه نشان می دهد این است که 62 درصد از پاسخ دهندگان می خواهند که دیسکهای خود را در هر کدام از دستگاه های مزبور پخش کنند. این نشان می دهد که محبوبیت دیسکهای DVD بیشتر به خاط فیلم های ان بوده است نع به خاطر میزان اطلاعات قابل ذخیره در آنها. در راستای همین امر Sony اعلام کرده است که دیسکهای Blu-ray قابلیت پخش در PlayStation 3 را خواهند داشت و این دستگاه از این فرمت پشتیبانی خواهد کرد. مایکروسافت هنوز پشتیبانی خود را از HD-DVD اعلام نکرده است ولی شایعاتی بر این امر دلالت دارد که Xbox 360 که نسل بعدی کنسولهای بازی مایکروسافت است از این فرمت پشتیبانی خواهد کرد.

بازیهای سطح بالا

سطح همگرایی ایجاد شده این امر را ممکن می سازد که هم Blu-ray و هم HD-DVD سرگرمی های قابل توجهی را در دهه آینده بسازند.

اتحادیه دیسکهای Blu-ray نمی تواند این مطلب را تایید یا رد کند که اخیرا مذاکره ای بین شرکتهای اصلی حمایت کننده Blu-ray و HD-DVD صورت نگرفته است ولی شایعات زیادی در این مورد شنیده می شود. اما شما می توانید فقط به چیزهایی که می خوانید اعتماد داشته باشید نه چیزهایی را که که می شنوید.

Gordonنماینده اتحادیه Blu-ray می گوید چشم انداز یکی سازی فرمتها بسیار مشکل به نظر می رسد اما ما هنوز در این باره امیدوار هستیم. او اضافه می کند که ما در مورد فرمتهایی صحبت می کنیم که از لحاظ فیزیکی و همچنین فلسفه کاری بسیار متفاوت هستند. فلسفه کاری HD-DVD بر این امر استوار است که بتواند دیسکهای ارزانتر و با قابلیت تکثیر سریعتر را عرضه کند و در مقابل Blu-ray بر مزیتهایی که این دیسک برای مصرف کنندگان فراهم می کند تاکید دارد.

من بالاخره فهمیدم که بر اساس علاقه مندی کاربران دیسکهای HD-DVD نسبت به Blu-ray هزینه کمتری برای ساخت DVD نیاز دارند. فرمت HD-DVD در واقع تبدیل شده تکنولوژی DVDهای کنونی به حالتی است که بتواند DVDها را با هزینه پایین تری تولید کند و تکثیر آنها را آسان تر گرداند. بدگمانی ای که بین ما که شامل خودم نیز می باشد وجود دارد این است که این قیمت پایین تر شاید هیچ گاه به صورت چیزی که ما تصور می کنیم محقق نشود و در واقع سود بیشتری را برای استدیوهای فیلم سازی در پی داشته باشد.

در این تضاد، ظرفیت بالاتر دیسکهای Blu-ray که بتوانند در شرایطی در یک دیسک تا 100 گیگابایت اطلاعات را ذخیره کنند فقط در آزمایشگاه بدست آمده است و پشتیبانی کنندگان این فرمت در پی فراهم آوردن این تصور برای مشتریان هستند که علایق دراز مدت را برای آنها بوجود آورند. به هر حال ما قصد داریم که نسخه ای از جنگ ستارگان ر ا تهیه کنیم که با بهترین کیفیت درست شده باشد و دیسکهایی را می خواهیم که بتوانیم فیلمهایی با بالاترین کیفیت را بر روی دیسکهای نسل بعدی داشته باشیم. علاوه بر این من می خوام که اطلاعات زیادی بر روی این دیسکها ذخیره کنم و چیزی که به فکر آن هستم این است که هر چه ظرفیت بالاتر باشد بهتر است.

اگر به این رقابت با دیدی خوش بینانه بنگریم دوست داریم که این نبرد به نتیجه ای رضایت بخش منجر شود ولی من تقریبا مطمئن هستم که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

صنعت تولید در مورد اینکه هر دو فرمت به بازار وارد شود و این کابوس به حقیقت بپیوندد بی اطلاع نیست. Gordon در این مورد می گوید: هیچ کس جنگ بین این دو فرمت را نمی خواهد. فکر در مورد این مطلب هم مصرف کنندگان و هم صنعت را با وحشت روبرو می کند.

شاید مهمترین مسئله در این مطالعه به آن اشاره شد این باشد که اگر هالیوود بخواد خود را از این موضوع جدا کند دودلی مصرف کنندگان در انتخاب فرمت مناسب به کجا خواهد کشید. جدای از تکنولوژی و شرکتهای حمایت کننده فرمت خاص وقتی که از مصرف کنندگان سوال می شود که کدام فرمت را انتخاب خواهند کرد با این ملاحظه که هر دو فرمت شبیه هم هستند ولی ناسازگارند و توسط شرکتهای مختلفی پشتیبانی می شوند 67 درصد انها می گویند که هنوز تصمیمی در مورد فرمت انتخابی خود نگرفته اند. پس نمی توان پیش بینی کرد که فروش آینده پخش کننده ها و رسانه ها چه خواهد شد.