تبیان، دستیار زندگی
نقالی و نمایش هفت خوان رستم از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان خراسان رضوی در جشنواره بین المللی تئاتر تاجیکستان مورد استقبال تماشاگران قرار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقبال از نمایش هفت‌خوان رستم در جشنواره چادر خیال تاجیکستان

نمایش

نقالی و نمایش هفت خوان رستم از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان خراسان رضوی در جشنواره بین المللی تئاتر تاجیکستان مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این جشنواره با عنوان چادر خیال، گروه‌های مختلفی از کودکان تاجیکی و هنرمندان شرکت کننده در جشنواره از کشورهای روسیه ، بلاروس ، قزاقستان ، قرقیزستان ، جمهوری نخجوان ( آذربایجان ) و تاجیکستان به تماشای این نمایش ایرانی برگرفته از شاهنامه فردوسی نشستند.

این نمایش با شیوه‌ای جدید و در قالب بازی در بازی و قصه و نمایش خلاق و با هدف معرفی فردوسی و داستان‌های زیبای شاهنامه به کارگردانی علی اکبر حلیمی از خراسان رضوی در جشنواره به روی صحنه رفت و گروه نمایشی متشکل از کارگردان نمایش با همراهی اسماعیل عسگری در نقش مرشد و سید قاسم سیدی در نقش بچه مرشد نوازندگی و شاهنامه‌خوانی علی‌مراد خرمی کارشناس کانون استان مازندران به اجرای این اثر در مدرسه ایرانیان شهر دوشنبه نیز پرداختند.

همچنین علی اکبرحلیمی و علی‌مراد خرمی کارگردان و شاهنامه خوان این نمایش، به دعوت رییس دانشگاه هنرهای زیبای تاجیکستان درجمع هنروران با استادان و دانشجویان رشته ی تئاتر و روزنامه نگاری دوشنبه با موضوع روش های آموزش متون کهن مانند شاهنامه و مثنوی و.... به کودکان ونوجوانان با بهره گیری از فعالیت های فرهنگی و ادبی و هنری کانون به ویژه هنر نمایش عروسکی و قصه گویی به سخنرانی پرداختند و به پرسش‌های حاضران پاسخ گفتند.

حضور در برنامه برون مرزی تاجیکستان به دعوت رادیو و تلویزیون این کشور درباره نمایش هفت خوان و شیوه‌های آموزش متون کهن به کودکان با بهره گیری از زمینه های فرهنگی خودی و معرفی مفاخر بومی در مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان، مصاحبه با تلویزیون دوشنبه درباره‌ی نمایش هفت خوان، شرکت درنشست فرهنگی در رایزنی جمهوری اسلامی ایران درتاجیکستان و شرکت در ضیافت شام سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان از دیگر برنامه‌های گروه نمایشی کانون در تاجیکستان بود.

نمایش

کارگردان نمایش و نقالی هفت‌خوان رستم در باره شیوه اجرای این نمایش گفت: هنرمندان در این شیوه نمایشی (بازی در بازی و قصه و نمایش خلاق) تلاش کردند تا با برانگیختن تخیل خلاق مخاطبان کودک و نوجوان و با شکلی نو به نقل داستان هفت‌خوان این داستان با شکوه حکیم فردوسی و انتقال پیام‌های انسانی آن به مخاطبان خود بپردازند.

گفتنی است در مراسم پایانی جشنواره چادر خیال که روز دوم اردیبهشت در دوشنبه برگزار شد، وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان ضمن تقدیر از تمام گروه‌های نمایشی شرکت کننده در این مراسم‌، دیپلم افتخار این جشنواره را به کارگردانان نمایش‌ها اهدا کرد.

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.