تبیان، دستیار زندگی
سرگرم شدن مادر با گلدان‌های كوچك و رسیدگی روزانه به گیاهان استرس او را كاهش می‌دهند و زندگی و طبیعت را نیز به خانه می‌افزاید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چیدمانی مختص خانم های باردار

بارداری

از لحظه‌ای كه خبر آمدن نوزادی جدید در خانواده پخش می‌شود شور و حال خاصی كل خانواده و اطرافیان نزدیك را در برمی‌گیرد و هر كدام می‌كوشند تا شرایط لازم را برای آمدن نوزاد فراهم كنند. تهیه لباس و لوازم اولیه نوزاد، فراهم كردن اتاقی مناسب با رنگ موردعلاقه كودكان، جور كردن لباس‌های رنگارنگ و حتی تهیه لیستی از اسامی مختلف دختر و پسر از جمله كارهایی است كه تقریبا همه خانواده‌ها انجام می‌دهند. اما آنچه كه حرف اول را می‌زند و متاسفانه برخی اوقات زیاد توجهی به آن نمی‌شود، كمك و رسیدگی به مادر باردار است. برای آشنایی با روش‌ها و برطرف كردن نیازهای او در محیط خانه با ما همراه شوید.

مادر باردار علاوه بر شور و شوق فراوان، اضطراب‌ها و استرس‌های ویژه این دوران را نیز به دوش می‌كشد. تغییرات شدید هورمونی در بدن مادر، او را از نظر جسمی و روانی بسیار حساس و تحریك‌پذیر می‌كند. علائم جسمی مانند تپش قلب، تنفس‌های كوتاه و تند، خستگی‌های زودهنگام و حساسیت به بو و تهوع‌های مكرر تحمل و صبر او را بسیار كم می‌كند. در نتیجه نیاز دارد كه در محیطی آرام و دلنشین و به دور از استرس و هیجان زندگی كند.

استفاده از رنگ‌های سبز روشن و آبی بر روی دیوارهای اتاق خواب، استرس مادر را كاهش می‌دهد. با خواب آرام مادر، ضربان قلب جنین در حد نرمال می‌زند و او هم از آرامش مادر لذت می‌برد و از رشدی مناسب بهره‌مند خواهد شد.

برخورداری از محیطی آرام و بدون استرس در دوران بارداری منجر به تولد نوزادی با وزن مناسب، سالم‌تر و آرام‌تر می‌شود. پس با فراهم كردن محیطی به دور از هیجان برای مادر، صاحب فرزندانی سالم و آرام شوید.

•    یكی از مسائلی كه مادران باردار در هفته‌های اول از آن رنج می‌برند بوهای مختلفی است كه از آشپزخانه منزل در خانه پخش می‌شود و به دنبال آن تهوع و استفراغ‌های مكرری است كه برای او به وجود می‌آورد. داشتن سیستم تهویه مناسب در آشپزخانه می‌تواند این مشكل را تا حدودی برطرف كند.

•    مادر هنگام غذاخوردن باید بر روی صندلی صاف بنشیند و از چهارپایه كوتاه زیر پاها استفاده كند.

•    دمای مناسب در خانه باید حدود 26-24 درجه سانتیگراد باشد تا مادر دچار تعریق نشود.

•    استفاده از تخت‌خواب‌هایی كه ارتفاع كوتاهی دارند مادر را در برخاستن و خوابیدن كمك می‌كند.

•    تشك‌های استاندارد نیز دردهای عضلانی و كمردرد را كم می‌كند.

•   استفاده از كاناپه‌های نرم و كوتاه و قرار دادن كوسن‌های كوچك در گودی كمر هنگام نشستن به مادر كمك می‌كند تا از قوس بیش از حد كمر به سمت جلو و دردهای مهره‌ای كم كند.

کودک

•   استفاده از رنگ‌های سبز روشن و آبی بر روی دیوارهای اتاق خواب، استرس مادر را كاهش می‌دهد. با خواب آرام مادر، ضربان قلب جنین در حد نرمال می‌زند و او هم از آرامش مادر لذت می‌برد و از رشدی مناسب بهره‌مند خواهد شد.

•   چیدمان وسایل منزل باید به شكلی باشد تا فضای كافی برای راه رفتن مادر به‌خصوص در هفته‌های آخر بارداری فراهم شود. به كار بردن مبلمان متعدد و شلوغی فضا برای تحرك مادر مشكل‌ساز است.‌ از سوی دیگر، عدم تعادل مادر با بالارفتن وزن او، می‌تواند باعث برخورد او با اثاثیه منزل شود، بنابراین فضاها باید خلوت و باز باشد.

•    در دوران بارداری باید از به كار بردن نورهای تند مصنوعی دوری كرد، به‌خصوص مادرانی كه زمینه مسمومیت حاملگی و فشارخون بالا دارند باید در محیط كاملا آرام و نیمه تاریك استراحت كنند. محیطی به دور از سر و صدا و نورهای اضافی، مانع بالارفتن فشار خون مادر می‌شود.

•   سرگرم شدن مادر با گلدان‌های كوچك و رسیدگی روزانه به گیاهان استرس او را كاهش می‌دهند و زندگی و طبیعت را نیز به خانه می‌افزاید.

•    برای جلوگیری از صداهای ناهنجار می‌توان از صداگیر برای كابینت‌ها و درها استفاده كرد. همچنین وجود پنجره‌های دو جداره نه تنها مانع از هدر رفتن دمای مناسب منزل می‌شوند، بلكه از ورود صداهای ناهنجار بیرون و ایجاد استرس‌ ناشی از آن جلوگیری می‌كنند.

نشریه منزل

خانواده و زندگی- تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

ظرافت های هنر مندانه

گرد بودن بزرگی می آورد!

سرگرمی خانم های خانه دار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.