تبیان، دستیار زندگی
عکاسی از حیات وحش قلق های خاص خودش را دارد. آنقدر که شاید یک عکاس طبیعت یا حتی یک طبیعت گرد تیز بین و حرفه ای هم نتواند در این زمینه کاملا موفق عمل کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عكاسی از حیات‌وحش

عکاسی از حیات وحش قلق های خاص خودش را دارد. آنقدر که شاید یک عکاس طبیعت یا حتی یک طبیعت گرد تیز بین و حرفه ای هم نتواند در این زمینه کاملا موفق عمل کند. ثبت هنرمندانه این صحنه ها مختص کسانی است که ذوق عکاسی را با تجربه و دانش در هم می آمیزند و عکاسی از حیات وحش را به صورت حرفه ای نگاه می کنند. توصیه های ما کمکتان خواهند کرد تا به این نگاه نزدیک تر شوید.

عكاسی از حیات‌وحش

همیشه با این تصور به طبیعت بروید که قرار است عکس های شما و احساس لطیف حیوانی كه از او عكس می‌گیرید نحوه تفكر مخاطب را عوض کند یا به او منتقل شود. برای این کار باید به چند تکنیک مهم توجه داشته باشید:

1- حیوانات در طبیعت ایران- به دلیل داشتن اقلیم نیمه‌خشك- همچون انسان به آب بسیار اهمیت داده و از محیط‌های آبی بسیار لذت می‌برند. انتقال این حس لذت و استفاده مناسب از زاویه نور مناسب و انعكاس موضوع در آب به ویژه در سرچشمه‌ها و آبشخورها می‌تواند به شما در گرفتن عكسی زبیا كمك كند. بدین ترتیب شما فقط یك حیوان را در كادر ثبت نكرده اید، بلكه حس لذت بردن حیوان از زندگی را هم به مخاطبتان منتقل كرده اید. این می‌تواند یك ثبت هنرمندانه باشد و بالطبع اگر هزاران عكس این چنینی حتی از موضوعات تكراری بگیرید برای مخاطب شما جذاب خواهد بود.

برای عكاسی از پرندگان در پرواز، به سرعت‌های شاتر بالا و فیلم‌هایی با حساسیت بالا (Iso بالا در بدنه‌های دیجیتال) و لنزهای تله بلند فیكس نیاز دارید

عكاسی از حیات‌وحش

2-سعی كنید از پرندگان یا تجمع آنها در پرواز عكاسی كنید. برای عكاسی از پرندگان در پرواز، به سرعت‌های شاتر بالا و فیلم‌هایی با حساسیت بالا (Iso بالا در بدنه‌های دیجیتال) و لنزهای تله بلند فیكس نیاز دارید. پیشنهاد ما برای این نوع عكاسی استفاده از لنز 400 Canon I6/5 f است. این لنز علاوه بر كیفیت بسیار مناسب، دارای قیمت تقریبا پایینی نیز هست. از سرعت‌های شاتر بالای 1200 و از 400 Iso استفاده كنید (بدنه‌های Dslr نسل جدید دارای نویز بسیار كمی در حساسیت 400 هستند). در فصل پاییز و بهار در ارتفاعات بالای 2200 متر مناطق كوهستانی كشور می‌توانید انواع عقاب‌ها و كركس‌ها را بیابید. بهترین زمان برای عكاسی از پرندگان در پرواز از 7-10 صبح و از 3-4 بعدازظهر است. ابتدا محلی كه پرندگان شكاری مشغول چرخ زدن بر روی جبه‌های هوا در آن ناحیه هستند در نظر بگیرید و مكان مناسبی كه كمتر دیده شوید و نیز زاویه مناسبی با موضوع داشته باشید پیدا كرده و بنشینید و منتظر فرصت مناسب بمانید. از جمله بهترین نواحی كوهستانی كشور می‌توان به منطقه حفاظت شده گلول سرانی خراسان شمالی و پارك ملی تندوره خراسان رضوی و منطقه حفاظت شده پرور سمنان و نواحی كوهستانی پارك ملی گلستان اشاره كرد. دیگر مكان مناسب تالاب‌های دارای نیزار هستند كه اكثرا انواع سنقرها و شاهین‌ها را در حال چرخ زدن و شكار در اطراف آنها می‌توانید پیدا كنید. بهترین تالاب‌ها برای این نوع از عکاسی تالاب میانكاله و گمیشان درشمال كشور و تالاب قوریگل و كانی برازان در شمال غرب كشور و تالاب خورخوران و منطقه حفاظت شده‌ مند و حله در جنوب كشور هستند.

صبح های زود، در نیم ساعت اولی كه آفتاب تازه طلوع كرده است، شما

هیچ‌گونه سایه‌ای بر روی موضوعتان ندارید و رنگ‌ها بسیار جذاب و خیره‌كننده

به نظر می‌رسند

عكاسی از حیات‌وحش

3- موضوعات ثابت و بی‌حركت شاید برای بسیاری از مخاطبین چندان جذاب نباشند. یك تكنیك ساده كه كمك شایانی در انتقال حس حركت می‌كند این است كه دوربین را به سمت موضوعی كه در حال دویدن است، بچرخانید. برای اولویت شاتر بالاتر از 400 Iso-650 استفاده كنید. نیم شاتر گرفته و سعی كنید حركت دستتان را با دوربین و سوژه در حال دویدن هماهنگ كنید و در لحظه مناسب شاتر را تا انتها فشار دهید. در این حالت پس زمینه كاملا محو شده و سوژه شما را واضح خواهد بود و انتقال حس حركت به صورت كامل منتقل خواهد شد. در صورتی كه امكان تكرار وجود دارد می‌توانید با سرعت‌های شاتر مختلف امتحان كنید تا بهترین نتیجه حاصل شود و گرنه د رحالت p این كار را انجام دهید.

4- ما دو زمان طلایی درعكاسی حیات وحش داریم كه به دلیل زاویه نور مناسب و رنگ‌های افسانه‌ای آنها سعی كنید درحد امكان در این زمان‌ها در فیلد باشید. یكی صبح زود در نیم ساعت اولی كه آفتاب تازه طلوع كرده است. در این زمان شما هیچ‌گونه سایه‌ای برروی موضوعتان ندارید و رنگ‌ها بسیار جذاب و خیره‌كننده به نظر می‌رسند. زمان دیگر نزدیك غروب آفتاب است كه به خصوص در تالاب‌ها از تجمع پرندگان می‌توان عكس‌های فوق‌العاده‌ای گرفت.

5- برای گرفتن عكسی خوب و هنرمندانه از جانور بزرگ جثه‌ای مثل قوچ و میش یا كل و بز باید به فاصله 40-70 متری آنها رفت و در همان حال که به جهت باد توجه می کنید، مراقب باشید که سر و صدایی ایجاد نکنید تا توجه حیوان جلب شود و فرار کند. حالا با در نظر گیری زاویه نور و نحوه ایستادن جانور می توانید دکمه شاتر را فشار دهید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی