تبیان، دستیار زندگی
آخرین ماموریت شاتلهای ناسا به منظور تکمیل و افزایش طول عمر ردیاب ذره ای دو بیلیون دلاری که باید به ایستگاه بین المللی فضایی انتقال داده شود تا آخر ماه نوامبر به تعویق خواهد افتاد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاتل ها بیشتر زنده می مانند

آخرین ماموریت شاتلهای ناسا به منظور تکمیل و افزایش طول عمر ردیاب ذره ای دو بیلیون دلاری که باید به ایستگاه بین المللی فضایی انتقال داده شود تا آخر ماه نوامبر به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سه پرواز دیگر شاتلها باقی مانده است و آژانس فضایی آمریکا در نظر داشت با اجرای ماموریت نهایی توسط شاتل دیسکاوری در 30 سپتامبر 2010 به منظور تکمیل تجهیزات ایستگاه به برنامه شاتلهای خود پایان ببخشد.

شاتل

زمان این ماموریت اکنون با ماموریت انتقال طیف سنج مغناطیسی آلفا، AMS، توسط شاتل اندیور جلوتر افتاده است. ناسا اعلام کرد اکنون آشکار است که اندیور بر طبق برنامه ماه جولای خود پرواز نخواهد کرد. برنامه انتقال AMS، که با هدف مطالعه بر روی ضد ماده و دیگر فرمهای ناشناخته ماده طراحی شده است در ماه جولای تعیین شده بود اما با طرح پیشنهادی دولت اوباما برای افزایش طول عمر ایستگاه فضایی تا سال 2020 دانشمندان تصمیم گرفتند مغناطیس برودتی این ردیاب را که در حالت عادی سه سال دوام داشت به گونه ای تغییر دهند که از 10 تا 18 سال دوام پیدا کند.

طی هفته جاری قرار است AMS به سرن رفته و تغییرات مورد نیاز در آن انجام گیرد تا به این شکل طول عمر آن در فضا افزایش پیدا کند. تاخیر در پرواز آخر شاتلهای ناسا باعث خواهد شد 6 تا 8 هزار کارگر پایگاه فضایی کندی به مدتی کوتاه از کار خود تعلیق شوند.

بودجه درخواستی اوباما برای ناسا که هنوز در انتظار تصویب مجلس بسر می برد در حدود 600 میلیون دلار است تا ناسا بتواند برنامه شاتلهای خود را تا انتهای سال ادامه داده و در صورت نیاز با تعویقهای ناشی از اختلالات فنی یا نامناسب بودن شرایط جوی انطباق پیدا کند.

بر اساس گزارش تلگراف، تغییر در برنامه پایان فعالیت شاتلها تغییری در آخرین پرواز شاتل آتلانتیس که در تاریخ 14 می 2010 به منظور انتقال سکوی توقف روسها به ایستگاه انجام می گیرد به وجود نیاورده است.

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر