تبیان، دستیار زندگی
اگر در یکی از سفرهای طبیعت گردی تان با کمبود غذا مواجه شدید، چه کار می کنید؟ گرسنه می مانید؟ یا اگر بعد از یک تور ماهیگیری هوس کردید شکار روزتان را در جا بخورید، دنبال سیخ و تابه و اجاق گاز می گردید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشپزی در برهوت!

اگر در یکی از سفرهای طبیعت گردی تان با کمبود غذا مواجه شدید، چه کار می کنید؟ گرسنه می مانید؟ یا اگر بعد از یک تور ماهیگیری هوس کردید شکار روزتان را در جا بخورید، دنبال سیخ و تابه و اجاق گاز می گردید؟ می گویند طبیعت نیازهای مهمانانش را به طور تمام و کمال برآورده می کند. حالا که این طور است، با یک سیستم آشپزخانه کاملا گلی چطورید؟!

آشپزی در برهوت

اگر در طبیعت ماندید و برای پخت غذای مورد نظرتان نیاز به قابلمه داشتید، کافیست با دستان مرطوب مقداری گل نرم را  روی صفحه ای صاف پهن کنید و غذا را درون آن قرار دهید. حالا لبه های صفحه گلی را بر روی غذا برگردانید. این بسته را روی خاکستر داغ قرار دهید تا پخته شود. شما مجبور نیستید پولک ها، پوست و پرهای حیوانات را بکنید. فقط کافیست با چاقوی توریستی تان امعا و احشاء آنها را بیرون بیاورید. پولکها، پرها و یا پوست حیوانات به گل سفت شده می چسبند و وقتی غذا پخته شد به راحتی از آن جدا می شوند. زمان پخت بین نیم تا یک ساعت است. اگر کم طاقت تر از این هستید که یک ساعت برای غذایتان صبر کنید، می توانید قالب گلی را با خاکستر بپوشانید تا غذا زودتر آماده شود.

شما مجبور نیستید پولک ها، پوست و پرهای حیوانات را بکنید. فقط کافیست با چاقوی توریستی تان امعا و احشاء آنها را بیرون بیاورید. پولکها، پرها و یا پوست حیوانات به گل سفت شده می چسبند و به راحتی از آن جدا می شوند

شما به همین شکل می توانید پخت و پز در ظرف گلی را هم تجربه کنید. برای این کار ابتدا چند برگ بزرگ پیدا کنید. با آنها ماهی را بسته بندی کنید. (بازهم لازم نیست پولکها را جدا کنید.) لایه ای نازک از گل و یا خاک را در اطراف ماهی بسته بندی شده بچسبانید و بگذارید تا خشک شود. با لایه ای ضخیم تر از گل این بسته را احاطه کنید، آن را کنار آتش بگذارید تا خشک شود. وقتی به اندازه کافی خشک شد آن را درون ذغال‌های داغ فرو ببرید و برای هر نیم کیلوگرم، 7 دقیقه به عنوان زمان پخت درنظر بگیرید. وقتی پخته شد قالب گلی را باز کنید و پوست ماهی را جدا کنید. از همین روش برای پرندگان هم می توانید استفاده کنید. آنها را بدون کندن پرهایشان مستقیماً روی قالب قرار دهید. بعد از پخت پرها خود به خود جدا شده و یا به قالب می چسبند. این فقط یکی از روشهای متفاوت پخت و پز در قالب های گلی است.

غذا پختن با خاک

آشپزی در برهوت

اگر برای مدت طولانی در نقطه ای مستقر می شوید می توانید در درون خاک اجاقی نسبتا دائمی بسازید. برای این کار با فاصله ای 2 پایی از لبه پشته خاکی، تیر چوبی نوک تیزی به طول 10-7 سانتی متر را بر بالای سوراخ فرو کنید. این چوب برای اجاقتان مثل دودکش عمل می کند. درست به اندازه یک پا در زیر محل فرو بردن دودکش حفره ای در درون پشته ایجاد کنید، با ایجاد دهانه کوچکی برای آن شکلی شبیه کندوی عسل به آن بدهید. آنقدر بکنید تا به تیر چوبی برسید. درون حفره را با دستهای خیس صاف کنید. حالا تیر چوبی را بیرون بیاورید. با ایجاد آتش کوچکی در درون حفره دیواره ها را سفت کنید. برای پخت غذا، از قبل به منظور گرم کردن فضای داخل حفره آتشی روشن کنید. خاکسترها را از آن خارج کرده و برگ، تکه چوب و یا سنگی درون آن قرار دهید، غذا را روی لایه گلی بگذارید. ورودی حفره و دودکش را ببندید. بسته به اندازه غذا، ظرف نیم ساعت یا بیشتر پخته می شود.

تخم مرغ گِلی

تمام سطح یک تخم مرغ را با لایه ای از گل بپوشانید، لایه ای با ضخامت یک و نیم سانت این بستر گلی را درون ذغال های آتش قرار دهید و بگذارید 20 دقیقه بماند. سپس پوسته گلی و پوسته تخم مرغ را بشکنید و آن را میل کنید.

ذرت کبابی

قسمت بالایی پوسته های ذرت را با یک نخ یا سیم ببندید و آن را درون ذغالها قرار دهید. برای اطمینان از پخته و نرم شدن دانه های ذرت از یک چنگال یا چوب تیز استفاده کنید.

برای بخارپز کردن غذا هم می توانید بخار بسیار گرمی ایجاد کرده و با آن غذای خود را بپزید. در این روش، غذا را بالای آبی که بر روی یک آتش مناسب و خوب قرار گرفته آویزان کنید و بعد از به جوش آمدن آب، 5 تا 15 دقیقه صبر کنید تا غذایتان بخارپز شود.

بخارپز کردن در گودال

گودالی در ماسه ها بکنید. چند سنگ را داغ کنید. سنگها را به درون گودال برانید و روی آنها را با لایه ای ضخیم از علفها و جلبکهای تر بپوشانید. غذا را در بستری از علف قراردهید و روی آن را نیز با گیاهان بپوشانید. بر روی این سطح لایه ای ماسه بریزید. سوراخی در ماسه ایجاد کنید و مقداری آب درون آن بریزید. این آب تا روی سنگهای داغ پایین می رود و باعث ایجاد بخار بیشتر می شود. سوراخ ماسه ای را ببندید که بخار خارج نشود. بگذارید برای ساعتها بخار کند. اگر از دانه های خوراکی استفاده می کنید می توانید آنها را به همراه این گوشت میل کنید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از سایت بیابان های ایران