تبیان، دستیار زندگی
امام خمینی (ره) حق آثار هنری برای هنرمندان را پذیرفته اما به عنوان ملك نپذیرفته است اما در تحریر الوسیله می‌فرمایند كه حاكم جامعه اسلامی از باب حكم ولایی و حكومتی می‌تواند این موارد را در جامعه تثبیت كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش حقوق مالکیت ادبی ـ هنری و حقوق مرتبط

نخستین همایش "حقوق مالکیت ادبی ـ هنری و حقوق مرتبط" با هدف چاره اندیشی برای رفع نگرانی های خالقان آثار در حوزه های ادبی و هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران آغاز شد.

در جلسه افتتاحیه این همایش دو روزه كه توسط پژوهشگاه فرهنگ ،هنر و ارتباطات و معاونت حقوقی ،امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در سالن همایش‌های بین المللی صدا وسیمای جمهوری اسلامی صبح روز دوشنبه ششم اردیبهشت آغاز به كار كرد، معاون اول رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر دادگستری، معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه، و معاون حقوقی رئیس جمهور سخنرانی كردند.

 کتاب

تاکید بر پیگیری سریع حق مالکیت ادبی - هنری

معاون اول رئیس جمهور بر تکمیل و تقدیم هر چه سریع تر لایحه دفاع از حقوق مالکیت معنوی به مجلس شورای اسلامی که بخش عمده ای از آن تهیه شده است، تاکید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رحیمی در نخستین همایش حقوق مالکیت ادبی ـ‌ هنری و حقوق مرتبط ، اقدامات انجام شده در این زمینه را ناکافی دانست و گفت: باید در این زمینه لایحه جامعی تهیه کنیم و به مجلس بفرستیم.

وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این نخستین همایش است، افزود: باید مدت ها قبل چنین همایشی برگزار می شد با وجود این،‌ باید راه نرفته را با سرعت طی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور از نمایندگان مجلس و وزیر دادگستری و مقامات و کارشناسان حقوقی کشور خواست هر چه سریع تر مقدمات لازم برای حمایت از مالکیت معنوی ادبی ـ هنری را فراهم کنند.

موضوع حق مالکیت ادبی و هنری پس از 39 سال در این همایش پی گیری می‌شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برابر قانون مصوب سال 1348 متولی مالکیت ادبی و هنری است و باید مطابق این قانون، آثار ادبی و هنری ثبت شود.

تأكید وزیر ارشاد بر ضرورت تدوین لایحه‌ جامع مالكیت فكری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم افتتاح نخستین همایش حقوق مالكیت ادبی - هنری و حقوق مرتبط در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما، با بیان این‌كه انشاءالله برگزاری این همایش مقدمه‌ای برای تنظیم لایحه‌ای جامع در خصوص مالكیت معنوی باشد، اظهار كرد: این همایش نشانگر اهتمام دولت به نظرات اندیشمندان و صاحب‌نظران در این حوزه است.

نقش وزارت دادگستری در پایه ریزی نظام مالکیت فكری

وزیر دادگستری با اشاره به رسالت قانونی این وزارتخانه در هماهنگی حقوق مالکیت معنوی در ایران گفت : وزارت دادگستری به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری حقوق مالکیت معنوی، نقش اصلی در پایه ریزی نظام مالکیت معنوی مناسب دارد.

امام خمینی (ره) حق آثار هنری برای هنرمندان را پذیرفته اما به عنوان ملك نپذیرفته است اما در تحریر الوسیله می‌فرمایند كه حاكم جامعه اسلامی از باب حكم ولایی و حكومتی می‌تواند این موارد را در جامعه تثبیت كند

بختیاری در نخستین "همایش حقوق مالکیت ادبی- هنری و حقوق مرتبط " تدوین راهبرد حقوق مالکیت معنوی، ارتقاء و تامین حمایت فرامرزی از آثار اتباع ایرانی، حضور فعال در هنجارسازی و سیاست گذاری مربوط به حقوق مالکیت معنوی، ارتقای آگاهی عمومی در زمینه حقوق مالکیت معنوی و تعیین تکلیف هر چه سریعتر لایحه سازمان مالکیت معنوی کشور را از مؤلفه هایی برشمرد که در پایه ریزی نظام مناسب مالکیت معنوی کشور تأثیر بسزایی دارد.

وی افزود : هم اکنون گر چه از آثار معنوی و هنری از قبیل کتاب، ترجمه، رساله، جزوه، نمایشنامه، شعر، سرود، اثر سمعی بصری، اثر موسیقی، نقاشی، اثر معماری حمایت می شود، اما رسیدن به نظام مالکیت معنوی مناسب و هماهنگ و همسو با توسعه کشور و منافع ملی ، برداشتن گام های اساسی و همت و کار مضاعفی می طلبد.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: امروزه موضوع اموال غیرعینی و ناملموس مبتنی بر خلاقیت فکری مهم تراز اموال عینی و ملموس است.

وی افزود: ارزش تجاری بعضی اموال غیرعینی مانند علامت تجاری 50 میلیارد دلار تعیین شده است.

کتاب

حفظ حقوق مالكیت معنوی و فكری از الزامات توسعه است

معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه در ادامه به تشریح فتاوای موجود در این زمینه پرداخت و گفت: امام خمینی (ره) حق آثار هنری برای هنرمندان را پذیرفته اما به عنوان ملك نپذیرفته است اما در تحریر الوسیله می‌فرمایند كه حاكم جامعه اسلامی از باب حكم ولایی و حكومتی می‌تواند این موارد را در جامعه تثبیت كند.

وی در ادامه به مزایای حكم حكومتی در این زمینه پرداخت و گفت: در كشورهای غربی به لحاظ غلبه فردگرایی نسبت به حقوق معنوی توجه به بعد فردی و منافع فردی ناشی از مالكیت است در حالی كه در جامعه اسلامی وقتی موضوع جنبه‌ی حكومتی پیدا می‌كند بین ابعاد فردی حقوقی معنوی، صیانت از منافع ذی‌حق و اقتضائات جامعه توازن به وجود می‌آید و ولایی كردن این موضوع زمینه حفظ و حمایت از حقوق معنوی را تسهیل می‌كند.

داشتن نظام جامع حقوقی ضروری است 

معاون حقوقی رییس‌جمهور نیز با تاكید بر اینكه حفظ و رعایت حقوق مالكان فكری و ادبی آموختنی است، گفت: نظام آموزشی باید در سطوح مختلف تحصیلی زمینه‌ی تولید فكر را برای جوانان مهیا كند و ارزشگذاری بر افكار جدید باید چنان باشد كه تقلید و كپی‌برداری را كم‌بهاء و كم‌ارزش كند.

به گزارش ایسنا، فاطمه بداغی در نخستین همایش حقوق مالكیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در ایران، اظهار كرد: امروزه ابداع و اختراع و تالیف پرهزینه، دشوار اما تكثیر آن آسان است. نتیجه‌ی این وضعیت آن است كه منافع مادی و اقتصادی امور فكری در دست تكثیركنندگان و تقلیدكنندگان قرار گیرد و ممكن است صاحبان دانش از عرضه‌ی دانش خود امتناع ورزند.

وی گفت: نظام مالكیت فكری به دنبال آن است كه تولیدكنندگان و مصرف‌كنندگان محصولات فكری، ادبی و هنری را با رعایت حقوق و تكالیف متقابل از حمایت قانونگذار بهره‌مند سازد.

شایان ذكر است در نشست های علمی این همایش كه در بعد ظهر روز دوشنبه و صبح و عصر روز سه شنبه اساتید و صاحبنظران به ارائه مقالات خود می پردازند.