تبیان، دستیار زندگی
الكولتیك در محوطه شهر یری كشف بقایایی از دوره كالكولتیك (دوران مس- سنگی) در محوطه شهر یری ، برای اولین بار در اردبیل قدمت این منطقه را 3500 سال افزایش داد . در بررسی های باستان شناسی كه پیش از این در اردبیل و از جمله شهر یری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كشف بقایایی از دوره كالكولتیك در محوطه شهر یری


كشف بقایایی از دوره كالكولتیك (دوران مس- سنگی) در محوطه شهر یری ، برای اولین بار در اردبیل قدمت این منطقه را 3500 سال افزایش داد.

در بررسی های باستان شناسی كه پیش از این در اردبیل و از جمله شهر یری انجام شده؛ تنها آثاری از دوران عصر آهن به دست آمده است. در فصل گذشته كاوش در محوطه شهر یری تعدادی سفال متعلق به دوران كالكولتیك كشف شد كه به سفال های منطقه حاجی فیروز و دالما در ارومیه شباهت دارد.

محوطه شهر یری در یك و نیم كیلومتری روستای پیرازمیان از توابع مشكین شهر است . این محوطه حدود 200هكتار وسعت دارد و حدود 37 سال پیش توسط چارلز برنی انگلیسی برای اولین بار مورد بررسی قرا رگرفت.

"علیرضا هژبری نوبری" سرپرست كاوش در این محوطه با اشاره به اهمیت یافته های باستان شناسی در این منطقه گفت:" تا به حال كاوش های باستان شناسی در اردبیل و محوطه شهریری به دلیل الگوی سكونتی بشر در این منطقه در ارتفاعات متمركز بوده است و كسی به مناطق پست چون دشت ها توجهی نکرده بود. كشف این منطقه به عنوان یكی از محوطه های مهم عصر مس_سنگی برای اولین بار در اردبیل رخ داده است و این مساله قدمت سكونت بشر در این منطقه طولانی تر می كند."

در بررسی های انجام شده در این منطقه تعدادی سفال منقوش و تعدادی سفال با طرح سبدی كشف شده است. برخی از این سفال ها دو لایه اند و به نظر می رسد لایه دوم روی سفال ها برای ترمیم لایه اولیه بوده است.

در این محوطه باستان شناسان به مقدار زیادی اپسیدن (نوعی سنگ شیشه ای برنده) برخورده اند. وجود اپسیدن به معنای رابطه تجاری منطقه با آناتولی محسوب می شود اما برخی باستان شناسان معتقدند تنها آناتولی این نوع شیشه را تولید نمی كند بلكه قفقاز هم در صدور این سنگ ها نقش داشته اند.

از اسپیدن برای تراش سنگ های سخت استفاده می شده است . این وسیله در دوران كالكولتیك كاربرد داشته و برای ساخت ابزار از آن استفاده می شده است.

درمحوطه شهر یری انواع سفال متعلق به دوره نوسنگی و مس سنگی كشف شده است. "نوبری " چندین دوره در این محوطه را شناسایی كرده است كه شامل دوران مس _سنگی، عصر آهن یك و عصر آهن دو است.

پیش از این در محوطه شهر یری بقایایی از یك قله متعلق به دوران عصر آهن كشف شده بود كه آزاد سازی این قلعه به شكل كامل انجام نشده است. فصل جدید كاوش در شهر یری در تابستان امسال با همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل و تیم كاوش ادامه می یابد.

منبع: خبر گزاری میراث فرهنگی