تبیان، دستیار زندگی
ممکن است دندان ‌های شما کاملا سفید و درخشان باشد اما پشت این مرواریدهای سفید، لکه‌ های سیاهی از میکروب پناه گرفته باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروی آشکارساز پلاک دندان

قرص دندان

ممکن است دندان ‌های شما کاملا سفید و درخشان باشد اما پشت این مرواریدهای سفید، لکه‌ های سیاهی از میکروب پناه گرفته باشد و شما از آن ها بی ‌خبر باشید.

داروهای آشکار‌کننده ی پلاک دندان به شما کمک می ‌کند که از وجود این میکروب‌ ها آگاه شوید.

پلاک، لایه چسبنده‌ ای از مواد غذایی و باکتری ‌ها است که روی دندان‌ های شما شکل می ‌گیرد و عامل اصلی پوسیدگی‌ ها و بیماری‌ های لثه است.

اگر نتوانید آن را درست تمیز کنید، حجمش بیشتر و جنسش سخت ‌تر می ‌شود و می ‌تواند بعد از چند روز حتی به صورت معدنی در آید. در این حالت است که شما نمی ‌توانید پلاک‌ معدنی سخت ‌شده را با مسواک و نخ از روی دندان بردارید و باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا با وسایل خاصی، جرم را از روی دندان ‌های شما بر دارد.

لایه پلاک میکروبی روی دندان‌ ها، به ظاهر بی‌ رنگ است و شما نمی ‌توانید آن را ببینید و ممکن است هنگام مسواک ‌زدن نتوانید بعضی قسمت ‌های سطح دندان را از وجود پلاک تمیز کنید.

یکی از روش‌ های موثر در آموزش و تمرین درست مسواک ‌زدن، استفاده از داروی آشکار ساز پلاک دندان است که به صورت قرص(plaque disclosing tablet) یا محلول موجود است.

با راهنمایی دندانپزشک، این دارو برای آموزش شما جهت تمیز کردن دقیق دندان از پلاک میکروبی و رفع خطاهای مسواک ‌زدن بسیار موثر است.

این دارو، خوراکی نیست؛ بلکه قرص آن به صورت جویدنی و محلول آن به کمک پنبه ی کوچکی به صورت موضعی روی دندان ‌ها استفاده می‌ شود.

آشکارساز پلاک دندان

پس از این که به طور معمول از نخ دندان و مسواک استفاده کردید، باید این قرص ‌های قرمز یا صورتی رنگ را بجوید تا در بزاق دهان حل شود و سپس با زبان تمام سطوح دندانی را به آن آغشته کنید و اضافی آن را از دهان ‌تان خارج کنید.

حالا می ‌توانید دندان‌ های ‌تان را مقابل آینه نگاه کنید. هم چنین می ‌توانید از یک آینه دندان ‌پزشکی هم برای بررسی سطوح داخلی دندان‌ ها استفاده کنید.

هر سطحی که تمیز نشده باشد و هنوز پلاک دندانی در آن، باقی ‌مانده باشد، به رنگ قرمز صورتی آغشته می ‌شود و شما باید آن را دوباره تمیز کنید.

این قرص‌ ها حاوی عناصر گیاهی قرمز رنگ بی ‌ضرری است که به پلاک باقی ‌مانده روی دندان‌ های شما می ‌چسبد و به طور موقت، آن را قرمز رنگ می‌ کند تا شما نواحی تمیز نشده را ببینید.

این قرص ‌ها هیچ عارضه ی جانبی ندارند و تنها چیزی که می ‌تواند نامطلوب باشد، قرمز شدن سطح زبان و داخل دهان به مدت چند ساعت است. توصیه می‌ کنم که این قرص را شب‌ ها استفاده کنید که مشکلی از لحاظ نمای رنگی دهان تان نداشته باشید.

این قرص‌ ها به شما کمک می ‌کند که روش مسواک ‌زدن تان را تقویت کنید. در حالت معمول ممکن است شما متوجه قسمت‌ های تمیز نشده، دندان‌ های ‌تان نشوید ولی قرص‌ های آشکار ساز به شما کمک می ‌کند تا نواحی مخفی و تمیز نشده دندان را پیدا کند.

دکتر شیرین معماران - متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

خطاهای سفید كردن دندان

زرد شـدن دنـدان هـا

استفاده از سفیدکننده‌های دندان در خانه

مواد سفیدكننده دندان: مفید یا مضر؟

لبخندی زیبا با دندان هایی سفید

دندان شما کاملا سفید است!

پوسیدگی به دندان شما نزدیک است

جرم گیری برای دندان مضر است؟

ضرورت نگهداری از دندان ها

نقش تغذیه در سلامت دهان و دندان

شناخت ساختمان دندان

مواد غذایی موثر در پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن 

شناخت علل پوسیدگی دندان

 بهداشت دهان و دندان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.