تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران می ‌گویند میکروب‌ هایی که در روده‌ ها سکنی می‌ گزینند،‌ ممکن است در ایجاد چاقی نقش داشته باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا میکروب ‌ها شما را چاق می کنند؟

باکتری

پژوهشگران می ‌گویند میکروب‌ هایی که در روده‌ ها سکنی می‌ گزینند،‌ ممکن است در ایجاد چاقی نقش داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران در ژورنال " ساینس " گزارش کردند که برخی از باکتری ‌های روده که باعث ایجاد التهاب ‌می ‌شوند، می‌ توانند بر اشتها اثر بگذارند و نیز در ایجاد بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت دخیل باشند.

به گفته ی " آندرو گیوریتز " از دانشگاه " اموری " در " آتلانتا " و همکارانش، این میکروب ‌ها ممکن است باعث شوند شما بیش از حد غذا بخورید.

گیورتز گفت: " پژوهش ‌های قبلی نشان داده‌ اند که باکتری‌ ها ممکن است بر میزان جذب انرژی از غذا نقش داشته باشند، همچنین این یافته‌ ها بیانگر آن است که باکتری‌ های روده ‌ای واقعا ممکن است بر اشتها تاثیر بگذارند."

همه‌ گیری چاقی ناشی از افرادی است که زیاده از حد می ‌خورند،‌ اما چرا افراد زیاد غذا می‌ خورند؟

گیوریتز گفت: این پژوهش بیانگر آن است که باکتری ‌ها ممکن است نقشی در این مورد داشته باشند، شاید جمعیتی از باکتری ها که به خاطر این که باکتری ‌های رقیب‌ شان به وسیله آنتی ‌بیوتیک‌ ها از بین رفته‌ اند، دسترسی به آب پاک و سایر عوامل مربوط زندگی مدرن، در روده‌ ها گسترش پیدا کرده ‌اند.

گروه گیوریتز به صورت تصادفی به این یافته‌ ها دست یافتند.

گیوریتز گفت: " ما در حال بررسی موش‌ هایی بودیم که دچار کولیت (التهاب روده بزرگ)‌ بودند. "

این پژوهشگران گمان می ‌کردند که نوعی میکروب عامل این التهاب باشد، بنابراین رویان ‌های موش را به مادرهای جانشین منتقل کردند تا مانع آن شوند که مادرهای خودشان عفونت را به آن ها منتقل کنند. "

موش

در این موش ها، به زودی پس از تولد، باکتری‌ ها و سایر موجودات ذره ‌بینی مستقر شدند که برای تمام طول عمر در پوست و روده ‌ها باقی می ‌مانند و این باکتری ‌ها بسیار شبیه باکتری ‌های مادران ‌شان بود.

التهاب روده در این نوزادان موش بهتر شد، اما این  موش‌ ها چاق شدند و به سندروم متابولیک دچار شدند؛ گروهی از علائم که شامل میزان ‌های ناسالم کلسترول، چربی زیاد در اطراف میان ‌تنه،‌ فشار خون بالا و مقاومت به انسولین است.

مقاومت به انسولین به معنای آن است که بدن نمی ‌تواند از انسولین به صورت موثر استفاده کند تا سوخت و ساز قند انجام شود و گرویتز معتقد است که عامل اصلی ایجاد چاقی همین مسئله است.

پژوهشگران در بررسی دیگری بیان کردند که موش ‌های طبیعی و لاغر هنگامی که با باکتری‌ های روده ‌ای موش‌ های چاق، تغذیه شدند، مانند آن ها چاق شدند.

آن ها با گروه ‌های دیگری از جمله روثلی از دانشگاه کورنل نیویورک کار کردند، تا ببینند آیا این باکتری ‌های روده ‌ای نقشی در چاقی ایفا می ‌کنند.

گیوریتز گفت: " تصور ما این است که موش‌ ها به التهاب روده ‌ای حساس هستند. اگر شما مقدار زیادی پیام ‌های التهابی در روده داشته باشید، انسولین به درستی عمل نمی‌ کند. "

در این موش‌ ها درمان چند هفته ‌ای آنتی ‌بیوتیکی و نیز رژیم غذایی به کاهش وزن کمک کرد.

گیوریتز گفت: " اگر ما مصرف غذا را محدود کنیم، وزن آن ها کاهش پیدا می‌ کند. اما آن ها هم چنان مقاوم به انسولین باقی می ‌‌مانند. "

این پژوهشگران اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌ توانند میکروب ‌های دخیل در این وضعیت را شناسایی کنند. آن ها همچنین در حال بررسی این مسئله هستند که آیا افراد چاق الگوی واحدی از باکتری‌ های روده ‌ای دارند یا نه.

دانشمندان می ‌دانند که صدها گونه باکتری در روده زندگی می ‌کنند و یک فرد متوسط حدود 2 کیلوگرم از این باکتری‌ ها را در بدن خود دارد.

بنابراین آیا می ‌توان چاقی را با مصرف آنتی ‌بیوتیک برای زدودن باکتری های مهاجمی که باعث افراط افراد در خوردن می ‌شوند، درمان کرد؟

گرویتز گفت: " جایگزین کردن باکتری‌ هایی که در روده دارید، کار بسیار مشکلی است. " بررسی های قبلی نشان داده ‌اند که حتی پس از ماه‌ ها درمان آنتی ‌بیوتیکی، مشکل بتوان بیماری‌ های التهابی روده،‌ مانند بیماری کرون را درمان کرد.

همشهری

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت درباره این بیماری مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

8 نکته ی رژیمی فوق ‌العاده

رهایی از چاقی طولانی مدت

مقاومت بدن در برابر رژیم لاغری

چهار اصل مهم در رژیم درمانی چاقی

تعداد سلول های چربی در بزرگسالی ثابت می ماند

چرا لاغر نمی شوم؟

بهترین شاخص برای سنجش چاقی

به چه کسی چاق می گوییم؟

باورهای غلط درباره چاقی

آیا شما چاق هستید؟

درمان چاقی: تغذیه،ورزش،دارو

چه موقع باید جلوی چاقی را گرفت؟

اصلاح عادات غلط غذایی !

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.