تبیان، دستیار زندگی
با دریافت جایزه بین المللى شوراى موسیقى یونسكو در سال 2005 یك بار دیگر مورد ستایش علاقه مندان به هنر موسیقى قرار گرفت. كارلوس پاپولیاس رئیس جمهور جدید یونان و پتروس چاچرلیس معاون وزیر فرهنگ این فرصت را داشتند به شخص تئودوراك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدای مقاومت یونان


میكیس تئودوراكیس موسیقیدان یونانى با دریافت جایزه بین المللى شوراى موسیقى یونسكو در سال 2005 یك بار دیگر مورد ستایش علاقه مندان به هنر موسیقى قرار گرفت. كارلوس پاپولیاس رئیس جمهور جدید یونان و پتروس چاچرلیس معاون وزیر فرهنگ این فرصت را داشتند به شخص تئودوراكیس به این مناسبت تبریك بگویند و از مدیركل یونسكو تشكر كنند.این جایزه در چارچوب اهداف فرهنگى یونسكو در شهر وارناى بلغارستان تحت عنوان «سفر فرهنگ ها به جنوب اروپا» انجام گرفت. در این برنامه به هنرمندان دیگرى همچون سوچاكوویچ، بیریچین، مینوخین، كوتمان، هربرت، كارایان و ریختر جایزه ویژه اى تعلق گرفت. در زمینه اهداى این جایزه به تئودوراكیس، آلوانوس رئیس حزب ائتلاف چپ یونان اظهار داشت: «این جایزه فقط تائید بر یك فرهنگ جهانى نیست بلكه احترام شخصى به یك موسیقیدان بزرگ است و یك ارزش والا براى كشور ما (یونان) محسوب مى شود.»

از تئودوراكیس همچنین آلبوم جدیدى كه خود به شش آلبوم جداگانه تقسیم مى شود تحت عنوان RESISTANCE (مقاومت) در یونان و اروپا از سوى شركت INTUITION منتشر شده و در یونان این آلبوم توسط شركت EROS به بازار موسیقى راه یافته است. آواز هاى این آلبوم شامل موسیقى دوران جبهه میهنى PAM در مه 1967 و با شعر آلگوسیكیانو آغاز مى شود. آهنگ دیگر این مجموعه به نام ذاتونادى آركاذیا كه تئودوراكیس به همراه خانواده اش تا سال 1969 در آنجا تبعید بودند اختصاص یافته است. این قطعه با شعر ریناس خاجیداكیس در سال 1969 ساخته شده است.مدیر شركت یاد شده پترهاسنر- استركر معتقد است: «دلیل اصلى انتشار این آلبوم تلاش شخصى و دوستانه «آسترى كوتولا» و همكارى درازمدت ما در این شركت بوده است. این آلبوم موقعیتى بوده است كه این آهنگساز 80ساله دوباره در میان علاقه مندان موسیقى مورد ستایش قرار گیرد. به نظر من با این اقدام خود روح جدیدى به جامعه و موسیقى بخشیده است.»

یكى از بخش هاى این آلبوم با قطعه «اولین آواز» آغاز مى شود و قطعاتى دیگر به كنسرت مشترك وى با فارانتورى دیگر هنرمند در سال 1999 در برلین اختصاص یافته است. در CDهاى منتشره به زبان هاى انگلیسى، آلمانى و اسپانیایى تصاویرى از دوران زندانى بودن وى در سال 1970 در منطقه اروپوس كه در آن دوران تئودوراكیس بارها خواستار توجه جهانیان به وضعیت سلامتى خودش شده انتشار یافته است. در این آلبوم قطعاتى همچون «آواز تئودوراكیس، آلكسیس زورباس (2CD)، كارناوال رپون، آوازى براى گیتار (3 CD)، الكترا اپرا (3 CD)، اپراى آنتیگونه (2 CD)، زوربا و سمفونى شماره یك و چهار به علاقه مندان ارائه شده است.

تئودوراكیس در 80 سالگى دیگر به عنوان یك چهره هنرى و موسیقى نیست بلكه او سمبل مقاومت و ایستادگى و زندگى مخفى در مقابل كودتاى سرهنگان و حاكمیت دوران سیاه دیكتاتورى است. كودتایى كه منجر به دستگیرى عده زیادى از هنرمندان، نویسندگان، شاعران، آزادیخواهان، دانشجویان و روشنفكران این كشور شد.

او در طول حیات هنرى خود جوایز متعددى را دریافت كرده كه البته بسیارى از آنها را مدیون مقاومت سیاسى اش در طول حاكمیت دیكتاتورى مى داند. در كنسرت ها و فستیوال هاى فرهنگى یونان كه او شركت دارد علاقه مندان زیادى به عشق او حضور یافته تا «صداى یونان» را دوباره بشنوند. گرچه او با اتخاذ مواضع سیاسى اش در بحران یوگسلاوى و حملات ناتو به این كشور، تهاجم نظامى رژیم صهیونیستى به مردم بى دفاع فلسطین، مواضع ضدیهودى وى، انتقاد صریح از آریل شارون و حمایت از روابط دو ملت یونان و تركیه به یك چهره محبوب داخلى و حتى كاندیداى صلح نوبل جهانى شناخته شده است اما فعالیت هنرى وى با سیاست جهانى و منطقه اى تنیده شده است و تلاش دارد سطح فرهنگ عمومى كشورش را ارتقا بخشد.تئودوراكیس در طول عمرش صدها اپرا، سمفونى و موسیقى متن براى فیلم هاى سینمایى و حتى موسیقى المپیك 2004 آتن ساخته است. پس از 29 سال از پیروزى دموكراسى در این كشور او به عنوان یك چهره برجسته و محبوب داخلى حضور فعالى در مسائل داخلى كشور دارد. وى در سه دهه اخیر به عنوان یك چهره غیرسیاسى هر از چندى خبرسازترین شخصیت هنرى این كشور بوده و بیشترین تاثیر را در مسائل سیاسى كشور داشته است. وى چهارمین شخصیت محبوب این كشور در نزد افكار عمومى بوده است.در سال هاى اخیر مراكز مختلف فرهنگى این كشور از خدمات تئودوراكیس در زمینه موسیقى تقدیر كرده و این درحالى است كه در دو دهه اخیر وى بارها از سوى مراكز دولتى و غیردولتى سایر كشورهاى جهان با عناوینى همچون «موسیقیدان برجسته تلاشگرى براى صلح و دوستى و سمبل مقاومت یونان» مورد تقدیر قرار گرفته است.

نویسنده: محمود فاضلی