تبیان، دستیار زندگی
برای چند ساعت تماشا کردن ابرها از فاصله نزدیک، حتما نیاز نیست که به آسمان پرواز کنید. ابرها روی زمین سفت هم می توانند شما را احاطه کنن و در خود فرو ببرند! برای آنکه رویای کودکانه سفر به ابرها را تحقق ببخشید، کافی است کوله پشتی تان را بردارید و یک بلیط به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه رفتن روی ابرها!

برای چند ساعت تماشا کردن ابرها از فاصله نزدیک، حتما نیاز نیست که به آسمان پرواز کنید. ابرها روی زمین سفت هم می توانند شما را احاطه کنند و در خود فرو ببرند! برای آنکه رویای کودکانه سفر به ابرها را تحقق ببخشید، کافی است کوله پشتی تان را بردارید و یک بلیط به مقصد سمنان بگیرید. جنگل ابر در شمال شرق سمنان انتظار شما را می کشد!

جنگل ابر

می گویند منطقه ابر فصل ممیز اقلیم هاست. جایی که اقلیم خشک مرکز ایران از آب و هوای مرطوب شمال کشور جدا می شود و مرز استان سمنان و گلستان را مشخص می کند.

این منطقه از معدود مناطقی است كه رشته كوه البرز در آن به حداقل عرضی خود رسیده و تقریبا از یك شاخه اصلی تشكیل شده است. بنابراین ابرهاى گرفتار در پشت این دیواره از لابه‌لاى دره‌ها به سمت جنوب سرازیر مى‌شوند و به همین دلیل تقریبا از بعدازظهر تا نیمه‌هاى شب با سرد شدن هوا ابرها به حدی پایین می آیند که به نظر می رسد جنگل روى ابرها سوار شده است. آن وقت است که می توانید مطمئن باشید سرتان لا به لای ابرهای متراکم فرو رفته و اگر کمی حوصله کنید و ارتفاعات جنگل را پشت سر بگذارید، می توانید آسمان بالای ابرها را هم ببینید! این فرو رفتگی جنگل در مه غلیظ و ابر، مهم ترین دلیل نامگذاری جنگل بوده است.

از بعدازظهر تا نیمه‌هاى شب با سرد شدن هوا ابرها به حدی پایین می آیند

که به نظر می رسد جنگل روى ابرها سوار شده است. آن وقت است که می توانید مطمئن باشید سرتان لا به لای ابرهای متراکم فرو رفته است!

منطقه ابر به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما و وجود چشمه‌های فراوان و پوشش جنگلی متنوع تکه ای جدا شده از استان سمنان به چشم می آید که به دلیل همین ویژگی ها، گردشگران زیادی را از دورترین نقاط کشور به خود جذب می کند.

جنگل ابر

در قسمت‌هاى جنوبى جنگل، یعنى قسمتى كه به تمدن نزدیك‌تر است، پوشش گیاهى تنك دیده مى‌شود اما در عوض در عمق جنگل تپه‌هاى پرشیبی وجود دارد كه سراسر پوشیده از درختان بلند است. به همین دلیل است که مناطق ابتدایى جنگل ابر، ییلاق چوپانان گلستانى است، اما در عمق جنگل اثرى از انسان دیده نمى‌شود.

اما حیات وحش جنگل ابر هم به اندازه طبیعت آن جالب است. خرس قهوه‌ای، گرك، پلنگ، خوك وحشی، شغال، روباه، خرگوش كل و بز، شوكا، كبك، كبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، كركس، شاهین، فاخته و قرقاول حیوانات و پرندگانی هستند که در این جنگل زندگی می کنند.

جنگل ابر که یکی از بازماندگان جنگل های هیرکانی محسوب می شود،

می‌توانند همچون موزه زنده‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی

مورد استفاده قرار گیرد

جنگل جهانی

جنگل ابر شاهرود که با 35 هزار هكتار وسعت، دنباله جنگل‌های سرسبز شمال كشور به شمار می رود به سه دلیل برای دنیا اهمیت دارد. اول این كه قسمتی از جنگل‌های باستانی هیركانی است و گیاهان دارویی آن كم نظیر است.

دلیل دوم مربوط به«اكوتن» این ناحیه می‌شود؛ یعنی مرز میان‌بند بین دو اكوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی. به‌طوری كه می‌توان در جنگل‌های این ناحیه درختان سوزنی برگ را در كنار درختان پهن برگ مشاهده كرد كه این امر در گونه‌های جانوری هم تاثیرگذار بوده است.

جنگل ابر

دلیل سوم آنكه به‌خاطر جغرافیای خاص منطقه كه دو منطقه كم ارتفاع و بلند را در كنار هم قرار داده است، شاهد تشكیل اقیانوس ابر در این منطقه هستیم كه پدیده كم نظیری در دنیا محسوب می‌شود.

قدمت جنگل‌های هیركانی كه جزو بقایای دوران سوم زمین‌شناسی هستند از یك سو و وجود 80 گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری مانند راش، بلوط، توسكا، نارون، گیلاس وحشی، بارانك، سرخدار، نمدار و... از سوی دیگر، نشان می‌دهد كه این اراضی می‌توانند همچون موزه زنده‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرند.

عده ای از گردشگران این منطقه، گیاه‌شناسانی هستند كه برای دیدن گونه‌های نادر گیاهی موجود در جنگل‌های هیركانی به ایران می‌آیند و دسته دوم، توریست‌های عمومی هستند كه بیشتر از كشورهای آسیای میانه و خاورمیانه به ایران می‌آیند.

جنگل ابر که (خوشبختانه) دست ‌نخورده‌ترین جنگل‌ ایران محسوب می شود، در35 كیلومترى شمال شرق سمنان قراردارد. برای دیدن این جنگل باید به مرز استان سمنان و استان گلستان سفر کنید. یعنی درست در 50 كیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان. جایی که روستای ابر با جنگل منحصر به فردش قرار گرفته است.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد