تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در پاسخ درخواست جمعی از مومنین، نظر خود را پیرامون محور قرار دادن خطبه حضرت فاطمه زهرا‌(س) به عنوان محور وحدت جامعه اسلامی اعلام کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوزه و دانشگاه خطبه حضرت زهرا (س) را به جهان معرفی کند
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی

حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در پاسخ درخواست جمعی از مومنین، نظر خود را پیرامون محور قرار دادن خطبه حضرت فاطمه زهرا‌(س) به عنوان محور وحدت جامعه اسلامی اعلام کردند.

 متن این درخواست و پاسخ معظم‌له که در اختیار مرکز‌ خبر‌ حوزه، قرار گرفته، به شرح ذیل می‌باشد.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

قالت فاطمه سلام‌الله علیها: و جعل‌الله ... طاَعتَنا نِظاماً لِلملة و اِمامتَنا اَماناً للفرقة

محضر مبارک مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی

سلام علیکم و رحمةالله و برکاته

نظر به ضرورت انسجام جامعه اسلامی و طرح خطبه مقدس حضرت صدیقه طاهره‌(س) به عنوان محور و ملاک وحدت جامعه اسلامی و هدایت امت اسلامی، نظر مبارک شما در خصوص این امر خطیر، مغتنم خواهد بود.

پاسخ معظم‌له

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

و علیکم‌السلام و رحمة‌الله و برکاته

یکی از مواریث بزرگ اهل‌بیت‌(ع) و مصادر محکم اعتقادی اسلامی و مفاتیح معارف حقه و مدارک مهم ولایی، خطبه فصیحه حضرت سید‌ة نساء‌العالمین فاطمه زهرا‌ علیها و علی ابیها و بعلها و اولادها الائمه الاف التحیة و السلام و النثاء است که آن حضرت در مسجد النبی‌‌(ص)  خطاب به مهاجر و انصار ایراد فرمودند.

این خطبه را که حضرت صدیقه‌طاهره سلام‌الله علیها بالبدیهة و الارتجال انشاء فرمودند: از معجزات باهره ظاهره خاندان رسالت و منبع مهم حقایق عالی و مطالب حقه است که از غیر آن حضرت صاحب علوم لدنیه و عالمه به مطالب غیبیه و مویده به تاییدات ربانیه است، اظهار چنین موقف علمی آن هم به ارتجال، معجزه و الهام از عالم غیب و کاشف از صلاحیت‌های ملکوتی سراییده می‌باشد.

ما را نمی‌رسد که پیرامون عظمت این خطبه و درس‌ها و پیام‌هایی که برای جهانیان مخصوصاً امت اسلام تا روز قیامت دارد، سخن بگوییم. بلیغان و فصیحان هر چند فصیح و استاد آگاه از عوالم معنوی و ملکوتی انسان باشند از مدح و وصف این بانوی بزرگ عالم اصطفاء و پدر بزرگوارش، شخص اول ممکنات و شوهر عظیم‌الشان او حضرت امیر‌المومنین‌(ع) عاجز و ناتوانند؛ البته محور و ملاک وحدت جامعه بشری در همه شعب حیات، هدایت‌های وحیانی قرآنی و تعالیم نبوی و ارشادات ولایی است. همه برکات حقیقی از این بیت شریف نورافشان است. درس توحید صحیح و کامل را باید از این خاندان گرفت و راه سعادت دنیا و آخرت را  از آنها آموخت که صراط مستقیم می‌باشند.

فقط در اینجا به یک جمله از این خطبه شریفه که متضمن وحدت امت و امان از تفرقه و جدایی است، اشاره می‌شود.

قالت سلام‌الله علیها جعل‌الله طاعتنا نظاما للمله و امامتنا امانا من‌الفرقه

آنچه باید به آن توجه شود این است که اگر در مسایل مورد اختلاف امت، شخصیتی که صاحب مقام عصمت و منصوب و منصوص من‌الله نباشد اختلافات فکری و عقیدتی و فرقه‌ای، نظم جامعه را مختل و موجب سلب امنیت و آرامش می‌گردد، از این جهت به قاعده لطف و حکم عقل، لازم است که چنین شخصی را خدا به مردم معرفی کند.

«و ما ینطق عن‌الهوی ان هو الا وحی یوحی»

بر این مطلب هم عقل و هم قرآن مجید و هم سنت نبویه دلالت دارند، بدیهی است این برنامه حفظ وحدت، دارای دو جهت و دو بخش است. بخش نخست آن همان نصب و نص الهی و شرعی است که حاصل است و بخش دوم آن پذیرش مردم و شناخت صحیح صاحب این مقام است که متاسفانه در نظام تشریع اگر چه بخش اول تامین شده است؛ اما بخش دوم را معاندین در مقام اطاعت، ترک نمودند و راه هواهای نفسانی و مقاصد دنیوی خود را برگزیدند. اگر این مخالفت پیش نیامده بود و همه به نصب الهی تسلیم شده و مطیع نظام امامت که حضرت زهرا‌(س) به آن اشاره فرموده‌اند، عمل کرده بودند، امت بلکه عالم انسانیت در وحدت و اتفاق، سیر صحیح را طی می‌نمود و مقاصد الهی از بعثت و  وحی و ارسال رسل و انزال کتب تامین می‌شد، اما حب جاه و ریاست موجب شد که به اضلال و اغواء تنی چند، این مقصد چنانکه پیش‌بینی می‌شد، حاصل نشود و حضرت زهرا‌(س) در این خطبه این موضوع و خطرات و تبعات سوء مخالفت با امام منصوص را با بهترین و محکم‌ترین بیان تذکر داد و به همه هشدار داد و از آینده‌های پر از اختلاف و نزاع و جنگ و جدال خبر داد. او مثل کسی که به رای العین ببیند همه اوضاع سوء و نابسامانی‌هایی را که در آینده جلو آمد، پیش‌بینی فرمود، و مفاسد حکومت‌ها و ستمکاران  را که بر مردم و مال و ناموس آنها مسلط شده‌اند تذکر داد لذا به همه اتمام حجت فرمود و در عین حال اگر چه امت، راه اطاعت از امامت را نپیمود، امامان منصوب من‌الله در ادوار و اعصار مختلف برای جلو گیری از تفرقه، وظایف سنگینی را به عهده گرفتند و تفرقه و اختلاف را محکوم می‌نمودند و اهل‌بیت و ائمه طاهرین (علیهم‌السلام) همواره محور وحدت و حافظ حدود و ثغور شرع و شریعت بوده و هستند.

در نهایت باید عرض کنم که زبان الکن و قلم ناتوان از تفسیر و تبیین معارف الهی خطبه شریفه فاطمیه می‌باشد و اگر دانشمندان و علمای بزرگ و نویسندگان توانا و گویندگان  دلسوز بخواهند دین حقیقی و اسلام واقعی را به مردم نشان دهند و آنان را از انحراف و ضلالت و نگرانی‌ها نجات دهند، باید بیان این خطبه شریفه را وظیفه حوزه دانسته و به هر مقدار که می‌توانند آن را برای جامعه بشریت بازگو کنند.

در درجه اول وظیفه حوزه علمیه و دانشگاه است که با بهترین روش و با استفاده از وسایل ارتباطی جدید، حقایق نهفته این خطبه را به جهانیان  رسانده  و جهان تشنه معنویت را با آن آشنا سازند.

اینجانب هم به سهم خود از تمام عزیزانی که در سر چنین شوری و در دل چنان سوزی دارند، تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم که زحمات و خدمات آنان مورد نظر کیمیایی حضرت‌ بقیة‌الله الاعظم (ارواح العالمین‌له‌الفدا) قرار بگیرد.