تبیان، دستیار زندگی
حتما شما هم دوست ندارید وقتی سرما خورده‌ اید، کسی شما را با بینی قرمز و چشمان باد کرده ببیند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 نسخه برای 5 مشکل پوستی در بیماران

آب ریزش بینی

حتما شما هم دوست ندارید وقتی سرما خورده‌ اید، کسی شما را با بینی قرمز و چشمان باد کرده ببیند.

خستگی و بی ‌حالی، سردرد و سوزش گلو و بینی دست در دست هم می ‌دهند تا احساس خوبی درباره خودمان نداشته باشیم. اما برای این که همچنان زیبا و جذاب به نظر برسید، متخصصان پوست، توصیه‌ های مناسبی برای شما دارند. 5 مشکل زیر و 5 توصیه متخصصان پوست، نمونه‌ ای از همین قبیل راهنمایی‌ های مناسب محسوب می ‌شوند.

اگر سرما خورده‌ اید و دستمال گوشه‌ های بینی ‌تان را زخم کرده...

یکی از مشکلات اصلی در زمانی که سرما خورده ‌اید و یا در یک مراسم عزاداری گریه کرده باشید این است که دایم یک دستمال کاغذی دست ‌تان می ‌گیرید و با آن بینی ‌تان را می‌ گیرید. تماس مداوم دستمال با پوست بینی و اطراف آن موجب قرمزی پوست اطراف بینی و حتی به مرور زخم شدن آن می ‌شود. از طرف دیگر اگر شما دچار آب‌ ریزش از چشمان ‌تان شده باشید، این دستمال را روی پلک ‌های ‌تان هم می‌ کشید که پلک ‌های متورم و ملتهب شما را قرمز هم می‌ کند. همچنین خود سرماخوردگی و بیماری و از دست رفتن آب بدن موجب می ‌شود پوست شما خشک‌ تر به نظر برسد. داشتن پوست شفاف و سالم یکی از نشانه‌ های زیبایی است که سرماخوردگی، شما را از آن محروم می ‌کند. از یک کرم مرطوب‌ کننده عالی و قوی استفاده کنید و آن را روی پوست صورت و به خصوص زاویه‌ های بینی بمالید. با این کار هم رطوبت از دست رفته پوست‌ تان را به آن باز می ‌گردانید و هم از میزان قرمزی و التهاب پوست شما کاسته می ‌شود. وقتی این التهاب پوست کمتر شود و پوست‌ تان صاف ‌تر شده و کم تر خشک باشد، شما راحت‌ تر می ‌توانید از کرم ‌های آرایشی و پودرها و پنکک ‌ها برای پوشاندن قرمزی و التهاب پوست‌ تان استفاده کنید. شما می ‌توانید با یک پوشاننده مناسب قرمزی اطراف بینی و چشم‌ های‌ تان را بپوشانید.

اگر بیمار هستید و رنگ ‌پریده به ‌نظر می‌ رسید...

حتما شما هم دیده‌ اید که وقتی کسی بیمار است اول از همه رنگ و ‌روی رفته ‌اش، شما را از بدحالی‌اش آگاه می ‌کند. به‌‌ طور‌ معمول در حالت سلامت گونه ‌های همه ما اندکی برافروخته است و پوست آن اندکی از پوست نواحی دیگر صورت قرمزتر است ولی وقتی سرما می‌ خورید گونه‌ ها بی ‌رنگ می‌ شوند، بنابراین اگر قصد ندارید آرایش کنید، حداقل وقتی بیمار هستید از اندکی رُژگونه استفاده کنید. استفاده از رُژگونه اندکی صورت شما را سالم‌ تر و تازه ‌تر نشان می ‌دهد. اگر شما پوست روشنی دارید، رُژگونه ای به رنگ صورتی روشن را انتخاب کنید ولی اگر پوست شما کمی سبزه است و یا خود‌تان را برنزه کرده ‌اید، رنگ ‌های تمشکی را به شما توصیه می‌ کنیم.

خیار، چشم

اگر شب را بیدار بوده ‌اید و چشم‌ های تان قرمز شده...

وقتی شب بیدار مانده ‌اید و یا خسته ‌اید و یا بیمار هستید، هر چه ‌قدر هم وانمود کنید که بیمار نیستید چشم‌ های ‌تان از فاصله چند متری نشان می ‌دهند. پوست اطراف چشم‌ ها و پلک‌ ها از پوست سایر نقاط صورت ظریف ‌تر و نازک ‌تر است و بافت ‌های زیرین خیلی شل ‌تر به آن متصل هستند. به همین خاطر مایعات فضای زیادی در اطراف چشم‌ ها دارند که در‌ آنجا جمع شوند و پلک ‌های شما را پُف کرده نشان دهند. انقباض رگ‌ های زیر پوست هم موجب می ‌شود که مایعات نتوانند به راحتی جذب رگ شده و از اطراف پلک‌ ها خارج شوند و این خود موجب می ‌شود که تورم پلک ‌های‌ تان بیش تر شود. شما برای این که از شر تورم چشم‌ های ‌تان خلاص شوید، یک عدد خیار را داخل یخچال بگذارید تا خنک شود، سپس آن را برش داده و برش‌ هایی از آن را روی پلک ‌های بسته ‌تان بگذارید. البته می ‌توانید از هر کمپرس سرد دیگری هم استفاده کنید. استفاده از چای ‌های کیسه ‌ای خنک یک راه ‌حل ساده ی دیگر برای کاهش پُف‌ کردگی پلک‌ های شما است. کافئین هم در کاهش پُف ‌کردگی پلک چشم و صاف و کشیده شدن پوست موثر است.

اگر می ‌ترسید بیماری‌ تان سرایت کند...

وقتی سرما خورده‌اید، باید بیش از هر زمان دیگری بهداشت لوازم آرایشی‌ تان را رعایت کنید چون میکروب ‌هایی که روی ریمل شما و یا پدهای آرایشی شما می ‌نشینند می ‌توانند به راحتی با مخاط چشم و یا بینی و دهان شما تماس پیدا کرده و دوباره شما را دچار التهاب و عفونت و سرماخوردگی کنند، بنابراین وقتی سرما خورده ‌اید پس از هر بار استفاده از برس‌ های آرایشی و یا فرچه‌ هایی که برای آرایش از آن ها استفاده می ‌کنید باید آن ها را با یک ماده ضدعفونی‌ کننده مخصوص این برس‌ ها، ضدعفونی‌‌ کنید تا از انتشار میکروب‌ های سرماخوردگی پیشگیری کنید. محلول‌ های ضدمیکروبی مخصوص ماشین ‌های لباس ‌شویی هم برای ضدعفونی لوازم آرایشی شما موثر هستند. فراموش نکنید به هیچ ‌وجه وقتی سرما خورده ‌اید لوازم و مواد آرایشی خودتان را در اختیار دیگران قرار ندهید چون همین استفاده از لوازم مشترک موجب انتقال میکروب سرماخوردگی خواهد شد. بعضی ها به‌ دنبال سرماخوردگی دچار تبخال هم می ‌شوند، بنابراین وقتی سرما خورده‌ اید به آرایشگاه نروید چون لوازم و مواد آرایشی موجود در آرایشگاه به صورت اشتراکی بین مشتریان استفاده می‌ شود و شما دیگران را نیز دچار سرماخوردگی خواهید کرد.

اگر بیمار هستید و نمی ‌خواهید بیمار به ‌نظر برسید...

اگر شما بیمار شده ‌اید، باید کمی نحوه ی آرایش ‌تان را تغییر دهید و از رنگ‌ هایی که قبلا استفاده‌ می ‌کرده‌اید، کمتر استفاده کنید. سایه ‌های تیره صورت شما را گرفته ‌تر نشان می ‌دهند. همچنین از سایه‌ های صورتی استفاده نکنید چون این سایه‌ ها پلک‌ های شما را بیش از پیش صورتی و قرمز و ملتهب نشان می ‌دهند. به جای آن، سراغ سایه‌ هایی به رنگ طبیعی ‌تر مانند قهوه‌ای و خاکستری بروید.

دکتر هانیه زایررضایی

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

پوسته‌ ریزی‌ لب‌ ها با مواد آرایشی

خطرات آرایش صورت در دختران نوجوان

5 نسخه برای 5 بیماری لب

اثرات و عوارض مواد آرایشی یا درمانی و حساسیت های پوستی

مشکلات ناشی از مواد آرایشی

فواید و مضرات کرم هاى آرایشى

کرم هاى آرایشى و زیبایى هاى ظاهرى

سوال هایی ‌که از متخصصان پوست زیاد می ‌پرسند

غذاهای خوب برای پوست ‌های بد

چه بخوریم تا پوستی سالم داشته باشیم؟

چی بخوریم تا پوستمان راضی باشد؟

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

نكاتی براى داشتن پوستى لطیف

بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.