تبیان، دستیار زندگی
اگر در طبیعت گم شدید یا احساس كردید که از راه درست منحرف شده اید و یا حتی در وسط بوته زاری گیر افتادید، خود را نبازید! ابتدا سعی كنید بر ترس و اضطراب و احساس دلتنگی و تنهایی خود مسلط شوید و بعد هم یکی یکی این نکات را به یاد آورید و انجام دهید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر در طبیعت گم شدید...

اگر در طبیعت گم شدید...

اگر در طبیعت گم شدید یا احساس كردید که از راه درست منحرف شده اید و یا حتی در وسط بوته زاری گیر افتادید، خود را نبازید! ابتدا سعی كنید بر ترس و اضطراب و احساس دلتنگی و تنهایی خود مسلط شوید و بعد هم یکی یکی این نکات را به یاد آورید و انجام دهید:

1- از تلاش و تقلا بپرهیزید.

2- در سایه بمانید و اگر در محل سایه نبود از لباس یا پارچه ای كه به همراه دارید استفاده كرده و با درست كردن سایه بان خود را از تابش آفتاب محفوظ نگه دارید.

3- در نظر داشته باشید که شما بدون غذا مدتی طولانی می توانید دوام آورید ولی آنچه به آن نیاز دارید آب است. پس در گوشه ای آرام بنشینید و اگر غذایی با خود دارید كمی بخورید و بعد راه بیفتید و اگر نقشه ای با خود ندارید سعی كنید تا از آنچه كه در منطقه پیش رویتان می بینید نقشه ای ترسیم كرده و با استفاده از روش های مخصوص سمت شمال را تعیین كنید.

اكثر آنهایی كه در طبیعت گم می شوند چون می ترسند گیج می شوند و فكر می كنند از مسیر خود دور افتاده اند درحالی كه این طور نیست و گاهی مه، برف و انعكاس نورهای غیر عادی آنها را نسبت به مكانی كه هستند گمراه می كنند

4- از محلی كه شروع به حركت می كنید سعی كنید دستمال كاغذی و یا تكه پارچه های رنگی و یا هر چیز پارچه ای كه دارید به درختان آن منطقه آویزان كنید و علامتی از خود به جای بگذارید و در صورتی كه در مسیر انتخاب شده راه بازگشت را پیدا نكردید بتوانید دوباره به همان جایگاه اول خود برگردید. یك راه آسان برای علامت گذاری آویختن نشانه ای در روی بوته ها و یا درختان كم ارتفاع هنگام راه رفتن است. اگر می توانید روی تپه بلندی بروید و یا از درخت بلندی بالا روید و از آن بالا به اطراف خوب نگاه كنید تا شاید محل آشنایی ببینید.

اگر در طبیعت گم شدید...

5- اگر به شناسایی محیط اطراف خود پرداختید ولی راه برگشت را پیدا نكردید دوباره به همان محل اولیه برگردید و مسیرهای بعدی را امتحان كنید. به یاد داشته باشید اگر هوا زیاد روشن باشد و آفتاب از پشت سر بتابد، مسافت كمتر از مقدار حقیقی به نظر می رسد.

6- اكثر آنهایی كه در طبیعت گم می شوند چون می ترسند گیج می شوند و خود را می بازند، حتی فكر می كنند از مسیر خود خیلی دور افتاده اند درحالی كه این طور نیست و گاهی مه، برف و انعكاس نورهای غیر عادی آنها را نسبت به مكانی كه هستند گمراه می كنند.

7- در هر سفر طبیعت دوراندیش باشید و آدرسی از محلی كه می روید در منزل بگذارید تا در صورت تاخیر در بازگشت بتوانند دنبال شما بگردند.

8- برای آنكه زود خسته و عصبی نشوید، سعی كنید پناهگاهی در مكانی كه در آن دسترسی به آب و غذا آسان تر است درست كنید. بنابراین در صورت تاریك شدن هوا یا بروز طوفان می توانید در پناهگاه خود بمانید. آتشی درست كرده دراز بكشید و منتظر بمانید. در چنین شرایطی یادتان باشد راهپیمایی نكنید و تنها منتظر صبح شوید.

در نیمه اول ماه های قمری قوس خارجی ماه به سمت مغرب و در نیمه دوم ماه، قوس خارجی و بیرونی ماه به سمت مشرق است كه با استفاده از این قاعده می توان تعیین جهت کرد

9- در صورت پیش آمدن صاعقه در پناهگاه خود بمانید زیرا بهترین راه ایمنی است. حتی پناه گرفتن در كنار انبوه بوته ها بهتر از ماندن در فضای باز است به درختان بلند یا هر چیز افراشته دیگری نزدیك نشوید، هرگز فراموش نكنید كه صاعقه دارای شارژ بسیار قوی است پس منتظر نمانید طوفان به محل شما برسد تا به دنبال پناهگاه بگردید صاعقه معمولا جذب بلندترین نقطه در یك محدوده می شود.

اگر در طبیعت گم شدید...

10- اگر تصمیم دارید راه برگشت را پیدا كنید موقعیت مكانی خود را به خوبی بررسی كرده و یك نقشه درست كنید و راه های مختلفی را كه به شما در پیدا كردن مسیر اصلی كمك می كنند، امتحان كنید نقشه شما با انتخاب راه های مختلف بزرگتر می شود.

11- همیشه قبل از اینكه رودخانه ای را دنبال كنید كمی تامل كنید گاهی رودخانه ها كیلومترها شما را به سمت مسیر اشتباه می كشانند و بعضی از رودخانه ها هم پیچ و تاب زیادی دارند و گاهی در قسمتی از مسیر از میان باتلاق ها عبور می كنند و گاهی هم به آبشار خطرناكی منتهی می شوند. اگر به ناحیه صخره ای رسیدید بهترین راه این است كه روی یك لبه بلند شوید و آن را با ارتفاع كمتری دنبال كنید و سعی كنید ردپایی از خود بجا بگذارید.

12- برای پیدا كردن جهت درست حركت خود به آسمان نگاه كنید. طبق قرارداد 4 جهت اصلی داریم (شمال، جنوب، مشرق، مغرب ) كه با پیدا كردن یكی از آنها می توان جهات دیگر را به راحتی مشخص کرد. به این ترتیب كه هر گاه رو به شمال بایستید پشت سرشما جنوب و سمت چپ شما مغرب و سمت راست شما مشرق خواهد بود. همچنین یك راه آسان برای پیدا كردن جهت شمال این است كه چوبی را به طور عمودی در مركز ساعت مچی خود قرار دهید و سپس ساعت را بچرخانید تا سایه چوب با عقربه كوچك ساعت شما تطابق پیدا كند در این صورت نقطه بین عقربه و عدد جهت شمال را نشان خواهد داد.

13- یك راه برای تعیین جهت در طول روز این است كه چوبی را در زمین فرو كنید و انتهای سایه آن را با سنگی نشانه بگذارید و كمی منتظر شوید و دوباره انتهای سایه آن را با سنگ دیگری نشانه گذاری كنید. مسیر یك خط كه از اولین سنگ به دومین سنگ كشیده شود جهت شرق را نشان می دهد. در شب هم با پیدا كردن ستاره قطبی می توان جهت شمال را مشخص کرد. در بالای قطب شمال ستاره ای به نام ستاره قطبی وجود دارد كه اگر رو به آن بایستیم رو به شمال ایستاده ایم، ستاره قطبی ستاره كم نوری است (در مطلب دیگری به طور مفصل جهت شناسی از روی ستاره ها را آموزش خواهیم داد).

اگر در طبیعت گم شدید...

14- در نیمه اول ماه های قمری یعنی از اول ماه تا شب دوازدهم قوس خارجی ماه به سمت مغرب و در نیمه دوم ماه یعنی از هفدهم تا بیست و هشتم قوس خارجی و بیرونی ماه به سمت مشرق است كه با استفاده از این قاعده می توان تعیین جهت کرد. زمانی كه ماه به صورت قرص كامل باشد می توان از حركت ظاهری آن كه از مشرق به طرف مغرب است مسیر را مشخص کرد. برای اینكه بدانیم در نیمه اول ماه قرار داریم یا در نیمه دوم می توان به این صورت عمل کرد كه وقتی ماه در آسمان نمایان است، خود را در امتداد فرورفتگی ماه قرار داده و خطی فرضی از بالا به طرف پایین ترسیم كنیم. در این حالت اگر شكل بدست آمده شبیه P انگلیسی باشد در نیمه اول ماه و اگر شكل بدست آمده شبیه q باشد در نیمه دوم ماه قرار داریم.

15- با دقت و تیز بینی و با كمك نشانه های آسمانی و حافظه خود می توانید بر ترس و نگرانی خود چیره شوید و با اطمینان در طبیعت به را خود ادامه دهید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از سایت بیابان های ایران