تبیان، دستیار زندگی
ماه مبارك رمضان نزدیك است. شاید این حرف به نظر شما چندان درست نباشد، اما برای مسئولان صدا و سیما كه باید برنامه‌های متنوعی را روی آنتن بفرستند كاملا صحت دارد. فرصت چندانی باقی نمانده تا صدا و سیما بتواند آنچه را كه در دست تولید دارد، تمام كند و مراحل مقدم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشزد‌های خانوادگی در سریال ماه رمضان

«جراحت» به روایت «محمدرضا شفیعی»

  1. ماه مبارك رمضان نزدیك است. شاید این حرف به نظر شما چندان درست نباشد، اما برای مسئولان صدا و سیما كه باید برنامه‌های متنوعی را روی آنتن بفرستند كاملا صحت دارد. فرصت چندانی باقی نمانده تا صدا و سیما بتواند آنچه را كه در دست تولید دارد، تمام كند و مراحل مقدماتی‌اش را برای پخش بگذراند. امسال كمی اوضاع بهتر است، تلویزیون زودتر فیلمبرداری سریال‌های خود را شروع كرده. جراحت یكی از همان داستان‌هایی است كه برای ایام ماه مبارك رمضان تهیه و تولید می‌شود. این سریال روزهای تولید و فیلمبرداری خود را پشت سر می‌گذارد.

جراحت

كارگردانی مجموعه «جراحت» را «محمدمهدی عسگرپور» بر عهده دارد، همان كارگردانی كه سریال قابل قبول «گل‌های گرمسیری» را روی آنتن شبكه اول سیما داشت و فیلمی مثل «قدمگاه» را بر پرده سینماها. همین چند نمونه می‌تواند ثابت كند كه او كارگردانی است كه خیلی خوب چارچوب را می‌شناسد و می‌تواند بر اساس عقیده مخاطب (عام و خاص) كارش را پیش ببرد.

محمدرضا شفیعی كه تهیه‌كنندگی این مجموعه را بر عهده دارد و پیش از این سریال پر بیننده رستگاران را در شبكه 3 داشت، درباره همكاری‌اش با عسگرپور می‌گوید: «ایشان از دوستان چندین ساله من هستند، چندین بار می‌خواستیم با هم همكاری داشته باشیم اما همیشه اتفاقات خاصی افتاده بود و نشد اما این بار وقتی فیلمنامه نوشته شد، برای او فرستادم و ایشان هم از كار خوششان آمد.»

فیلمنامه «جراحت» را سعید نعمت‌الله می‌نویسد، یعنی همان كسی كه فیلمنامه مجموعه تلویزیونی رستگاران را نوشته

فیلمنامه «جراحت» را سعید نعمت‌الله می‌نویسد، یعنی همان كسی كه فیلمنامه مجموعه تلویزیونی رستگاران را نوشته، شفیعی در مورد چگونگی شكل‌گیری این فیلمنامه می‌گوید: «از زمان رستگاران من طرحی داشتم كه آن را به آقای نعمت‌الله دادم، البته این طرح در حد چند صفحه بود، ایشان این طرح را خواند و روی آن كار كرد. در نهایت ماحصل این چیزی كه قرار است شما بر صفحه تلویزیون خود ببینید، با آن چیزی كه من ارائه دادم خیلی متفاوت است. این طرح بسیار زیاد تغییر كرده و البته باید گفت كه این تغییر مثبت بوده، خط و ربط‌های طرح من تغییر كرده و به پختگی رسیده است».

اما هر فیلمنامه‌ای كه نوشته شود، نمی‌تواند بدون اجازه سازمان صدا و سیما برای پخش از تلویزیون جلوی دوربین برود، این است كه فیلمنامه جهت تایید به سازمان فرستاده می‌شود تا مسئولان آن را بخوانند: «وقتی دوستان این فیلمنامه را خواندند آن را پسندیدند و چون گوشزدهای خانوادگی در آن بود، برای ماه مبارك رمضان انتخاب شد، ما هم از این اتفاق استقبال كردیم.» فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی از اول اسفند ماه شروع شده. قرار است، تصویربرداری این سریال طی پنج ماه به پایان برسد. شفیعی امیدوار است تا یك ماه قبل از شروع ماه مبارك رمضان تصویربرداری این مجموعه به پایان برسد: «تا بتوانیم مونتاژ این مجموعه را هم انجام دهیم.» این اتفاق می‌تواند این مجموعه را خیلی شسته و رفته و با كیفیتی بهتر روی آنتن بفرستد. البته باید گفت فیلمنامه این مجموعه هنوز كامل نوشته نشده و سعید نعمت‌الله تا به حال توانسته نزدیك به 18 قسمت این سریال 30 قسمتی را تحویل دهد. البته باید دید كه نعمت‌الله چطور می‌تواند، این سریال را هم‍زمان با مجموعه سیروس مقدم پیش ببرد، اما شفیعی در این مورد می‌گوید: «ما با ایشان مشكلی نداشتیم و نخواهیم داشت، قرار است ایشان متن‌های بعدی سریال را به ما بدهند.»

جراحت در 30 قسمت 35 دقیقه‌ای برای شبكه سوم تهیه و تولید می‌شود و بازیگرانی مثل امین تارخ، علی عمرانی، آتنه فقیه‌نصیری، مهوش صبركن، رامین راستاد، لیلا بلوكات، هستی مهدوی‌فر، یاسر جعفری، میلیشیا مهدی‌نژاد، كریم اكبری‌مباركه، گیتی قاسمی و... در آن حضور دارند. به گفته شفیعی، نعمت‌الله بلافاصله پس از پایان رستگاران كه سیروس مقدم كارگردانی‌اش را به عهده داشت، مشغول نگارش این كار شده و تاكنون نگارش 20 قسمت از آن را تمام كرده است. این كار بنا به مناسبت پخش، حال و هوایی متناسب با ماه رمضان دارد و قصه‌اش از یك ماه قبل از رمضان شروع می‌شود و تا آخر ماه رمضان در بازه زمانی‌ای حدود 2 ماه ادامه پیدا می‌كند.

نقش برادر بزرگ‌تر را كه اتفاقا «بزرگ» هم نام دارد، «امین تارخ» بازی می‌كند. «مهوش صبركن» نقش همسر او «اقدس» را بازی می‌كند و «میلیشیا مهدی‌نژاد» و «رامین راستاد» نقش «افضل»  را ایفا می‌كنند

مجموعه بازیگران سریال با روحیه مشورتی انتخاب شده‌اند: «یعنی بازیگرها مشورتی انتخاب شده‌اند، اما با نظر محمدمهدی عسگرپور پیش رفتیم، در نهایت هم باید آنچه را كه ایشان دوست داشتند انتخاب می‌كردیم.»

داستان این مجموعه تلویزیونی یك درام اجتماعی و خانوادگی است و درباره دو برادر و خانواده‌های آنهاست كه بسیار موفق و خوشبختند. این دو برادر از بچگی پدرشان را از دست داده‌ و با سرپرستی مادر مهربان و دلسوزشان بزرگ شده‌اند. حالا هم خانواده و بچه‌های خیلی خوبی دارند. ولی یك مساله ساده زندگی آنها را در آستانه از‌هم پاشیدگی قرار می‌دهد.

نقش برادر بزرگ‌تر را كه اتفاقا «بزرگ» هم نام دارد، «امین تارخ» بازی می‌كند. «مهوش صبركن» نقش همسر او «اقدس» را بازی می‌كند و «میلیشیا مهدی‌نژاد» و «رامین راستاد» نقش «افضل» دختر او و «هوشنگ» دامادش را ایفا می‌كنند. برادر كوچك خانواده «اسماعیل» است كه نقشش را «علی عمرانی» بازی می‌كند. همسرش «انسیه» هم «آتنه‌فقیه نصیری» است. اما یكی از اتفاقاتی كه قاعدتا باید یكی از محورهای اصلی داستان باشد این است كه «امیرحافظ»، پسر اسماعیل (با بازی یاسر جعفری) و «اكرم»، دختر بزرگ (با بازی هستی مهدوی فر) با هم نامزد هستند و قرار است بزودی با هم ازدواج كنند.

تمام لوكیشن‌های جراحت در تهران است. اما وجود لوكیشن‌های زیاد این سریال را سخت و زمان تصویربرداری را زیاد می‌كند: «یكی از مشكلات یا سختی‌های كار ما این است كه نوشته‌های سعید نعمت‌الله پروداكشن‌های كار است كه به كار كمك می‌كند، بعضی روزها 4 لوكیشن كار داریم. فقط تعداد لوكیشن‌های كار می‌تواند اذیت كند كه خدارا شكر با مدیریت درست همه‌چیز خوب پیش می‌رود.»

برخی از عوامل و دست‌اندركاران دیگر این سریال عبارتند از: مدیر تولید: حسین یعقوبی، جانشین تولید: فرشید رئوفی. مدیر تصویربرداری: رضا شیخی، صدابردار: عباس رستگارپور، طراح صحنه و لباس: سعید آهنگرانی، طراح چهره‌پردازی: محمد قومی، دستیار اول كارگردان: لیلا رنگرزان، برنامه‌ریز: امین وجگانی، عكاس: مهدی دلخواسته و مدیر روابط عمومی: طیبه رهنما.


منبع: تهران امروز

تنظیم از محمد نبوی