تبیان، دستیار زندگی
کیانیان و دو باره نقشی متفاوت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیانیان و دو باره نقشی متفاوت

رضا کیانیان

هشت سال قبل از نمایش «حرفه‌ای» هم در نمایش «بازی استریندبرگ» بازی كرده بودم. اصولا همواره با فاصله‌های زیاد كار كرده‌ام. بعد از نمایش «حرفه‌ای‌ها» چندین پروژه را به مركز هنرهای نمایشی پیشنهاد كردم كه هیچ یك از این پروژه‌ها عملی نشد و این‌گونه بود كه ناخواسته 6 سال از تئاتر دور بودم.

رضا كیانیان و اجرای این روزهای «پروفسور بوبوس»:

ناخواسته شش سال از تئاتر دور بودم .

سال آینده در «گالیله» حمید سمندریان بازی می‌كنم .

رضا كیانیان كه این روزها در نمایش‌ «پروفسور بوبوس» بازی می‌كند، اظهار امیدواری كرد: سال آینده در نمایش «گالیله» حمید سمندریان به صحنه برود.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: مدت‌هاست كه آقای سمندریان به اجرای نمایش «گالیله» علاقه‌مند است و دراین سال‌ها هر زمان كه بحث اجرای این نمایش مطرح شده با من صحبت كرده است و با قولی كه شهرداری و آقای قالیباف داده این نمایش سال آینده اجرا خواهد شد.

او كه آخرین بار سال 83 در نمایش «حرفه‌ای‌ها» به كارگردانی بابك محمدی بازی كرده بود، درباره‌ی دوری 6 ساله‌اش از صحنه توضیح داد: هشت سال قبل از نمایش «حرفه‌ای» هم در نمایش «بازی استریندبرگ» بازی كرده بودم. اصولا همواره با فاصله‌های زیاد كار كرده‌ام. بعد از نمایش «حرفه‌ای‌ها» چندین پروژه را به مركز هنرهای نمایشی پیشنهاد كردم كه هیچ یك از این پروژه‌ها عملی نشد و این‌گونه بود كه ناخواسته 6 سال از تئاتر دور بودم.

كیانیان در تشریح این پروژه‌های ناتمام خاطرنشان كرد: قرار بود آخرین نمایشنامه‌ی‌ «یون‌فوسه» را با یكی از استادان سوئدی اجرا كنیم به این صورت كه «فوسه» متنی دو نفره بنویسد كه من و آن استاد سوئدی هریك دیالوگ‌های‌مان را به زبان خود بگوییم و همزمان با اجرای این نمایش، كارگاهی آموزشی هم توسط آنان در ایران برگزار شود و همه‌ی اینها به‌صورت رایگان بود، اما این پروژه به نتیجه نرسید و اگر مركز هنرهای نمایشی می‌خواست، می‌توانست شرایط اجرای آن را فراهم كند، اما با عدم حمایت ایران از اجرای این پروژه آبروی من پیش سوئدی‌ها رفت به‌ویژه این‌كه «یون فوسه» نمایشنامه‌نویسی است كه به هرجایی سفر نمی‌كند، اما قرار بود به ایران بیاید كه این فرصت از دست رفت.

او درباره‌ی دیگر پروژه‌های ناكام تئاتری‌اش اضافه كرد: قرار بود پروژه‌ی دیگری با ژاپن داشته باشیم كه آن هم به نتیجه نرسید. از سوی دیگر آقای فرمان‌آرا دو نمایشنامه‌ی «مردی برای تمام فصول» و «ظلمت در نیمروز» را پیشنهاد كرد و با این‌كه این نمایشنامه‌ها مجوز دارند، اما هیچ‌كدام به نتیجه نرسیدند.

رضا کیانیان

رضا كیانیان كه سال 83 به‌دنبال پشت سرگذاشتن یكسری مشكلات با نمایش «حرفه‌ای‌ها» روی صحنه رفت، یاد‌آور شد: برای «حرفه‌ای‌ها» با خوشحالی روی صحنه نرفتم چون آن زمان مركز هنرهای نمایشی با ما خیلی بد‌رفتاری كرد، اما زمانی كه روی صحنه روبه‌روی تماشاگر می‌ایستادم، خوشحال می‌شدم. به هرحال مانند كشورهای دیگر مركز برای كسانی‌كه امتحان‌هایشان را پس داده‌اند باید حساب جداگانه‌ای باز كند تا هنرمندان جدید بدانند باید تلاش كنند تا به آن موقعیت برسند.

كیانیان نبود برنامه‌ را از بزرگترین مشكلات تئاتر برشمرد و ادامه داد: بعد از 6 سال دوست داشتم كار كنم، اما هنوز هم ته دلم خوشحال نیستم، چون باید هرسال یك تئاتر كار كنم و برنامه‌ی سال آینده‌ام را بدانم نه این‌كه هر روز فقط برنامه‌ همان روزم را بدانم. در هرحال تا وقتی زنده‌ام كار می‌كنم، اما هم‌چنان خوشحال نخواهم بود.

او در ادامه با تاكید بر ضرورت مشخص‌شدن قواعد و قوانین اجرای نمایش‌ها تصریح كرد: وقتی نمایشی اجرا می‌شود، چرا تماشاگر ما باید با خودش فكر كند، دراین نمایش حرفی زده می‌شود كه ممكن است به عده‌ای بربخورد و جلوی اجرای آن كارگرفته شود. درحالی كه اگر قواعد و قوانین مشخصی وجود داشته باشد می‌توانیم برای آینده‌مان برنامه‌ریزی كنیم.

كیانیان یاد‌آور شد: مهم این است هركسی كه مسوولیتی می‌پذیرد به گذشته خودش احترام بگذارد و بداند مسوولیتی دارد كه بعدا آن را به نفر بعدی واگذار می‌كند. اگر به این شكل به سمت‌و پست‌مان نگاه كنیم كه قرار نیست تا ابد ادامه پیدا كند، آن زمان است كه به دیگران هم فكر خواهیم كرد.

رضا كیانیان با تاكید بر علاقه‌اش به بازی در تئاتر ادامه داد: دوست دارم سالی یك تئاتر كار كنم، اما به شرط آنكه اجازه بدهند آنچه را دوست دارم كار كنم و چیزی كه من دوست دارم خارج از عرف اجتماعی رایج ما نیست و این پرسش هم‌چنان برایم مطرح است، وقتی نمایشنامه‌ای مجوز دارد، چرا اجازه‌ی اجرای آن را نمی‌دهند.

این بازیگر درباره‌ی جذابیت نمایشنامه‌ی «پروفسور بوبوس» هم گفت: حضور آتیلا پسیانی به عنوان كارگردان و همین‌طور علاقه من به متن «پروفسور بوبوس» از جمله دلایلی بود كه تصمیم گرفتم دراین نمایش بازی كنم. پیش از این با كارگردان‌هایی مانند علی رفیعی و حمید سمندریان كاركرده‌ام و در میان كارگردان‌های دیگر هم آتیلا پسیانی از همه به من نزدیك‌تر است، چون او هم فكر می‌كند نمایش، نمایش است یعنی ما نمایش اجرا می‌كنیم تا مردم را سرگرم كنیم. ما نسلی هستیم كه فكر می‌كنیم نمایش، زندگی نیست، بلكه به كشف مرزهای جدید علاقه‌مندیم كه لزوما خوب هم نیست و در بسیاری از موارد احتمال شكست آن وجود دارد، اما تجربه‌كردن مهم است.

كیانیان افزود: تجربه‌كردن به معنای آن نیست كه تازه‌كارها می‌توانند تجربه كنند، بلكه تازه‌كارها نخست باید بیاموزند تا بعد بتوانند تجربه كنند و این كهنه‌كارها هستند كه می‌توانند تجربه كنند. فكر می‌كنم ما هم می‌توانیم تجربه كنیم.

او كه در این نمایش با تعدادی از بازیگران جدید همكاری می‌كند، با اشاره به علاقه‌اش به همكاری با نسل جوان به ایسنا گفت: هرگز ذهنم را به روی نسل‌های جدید نبسته‌ام. همیشه آثار آنان را پیگیری می‌كنم، چون همواره به‌دنبال نگاه‌های تازه هستم و تماشای آثار تكراری و قابل پیش‌بینی را دوست ندارم. به همین دلیل گاهی تماشای برخی از نمایشنامه‌های مورد علاقه‌ام نمی‌روم چون از پیش می‌دانم آن گروه چه كرده‌اند و نمی‌خواهم ذهنم نسبت به آن نمایشنامه خراب شود، بلكه می‌خواهم ذهنم نسبت به آن تازه بماند.

رضا كیانیان در ارزیابی آثار نمایشی هنرمندان نسل جدید تصریح كرد: بعد از انقلاب، نسل‌های بعدی بودند كه ما را زنده كردند و خون تازه‌ای به رگ‌های ما دمیدند و امروز هم نسل جدید است كه دست به نوآوری می‌زند. درحال حاضر تعداد انگشت‌شماری از كارگردان‌های پیش از انقلاب فعالیت می‌كنند، و بسیاری از فعالان تئاتر ما به نسل‌های جدید تعلق دارند كه نوآوری‌های آنان مایه‌ی افتخار است.

رضا کیانیان

بازیگر نمایش‌هایی هم‌چون «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» و «بازی استریندبرگ» كه همواره تئاتر‌های روی صحنه را پیگیری می‌كند، تاكید كرد: در اندیشه‌ی جریان‌سازی یا ارائه‌ی الگو برای دیگران نیستم چون خودم هم الگویی نداشتم و به‌دنبال جریان خاصی نبوده‌ام، بلكه همواره هنر روز هم‌چون نمایش، فیلم، شعر، رمان، موسیقی، مجسمه روز و ... را پیگیری كرده‌ام چون یك بازیگر باید همواره در جریان نوآوری‌های روز باشد و اگر چنین نباشد، نخستین كسی كه این موضوع را می‌فهمد، تماشاگر است و این خیلی بد است فردی فكر كند دیگران نمی‌فهمند. من همیشه فكر می‌كنم دیگران بیش از من می‌فهمند و باید بدوم تا به آنان برسم چرا كه بسیاری از آثار هنری وجود دارد كه ما آنها را ندیده و نخوانده‌ایم كه این موضوع نشان می‌دهد دیگران از ما جلوترند.

رضا كیانیان در پایان سخنانش اظهار امیدواری كرد: در آینده در نمایش‌های «مردی برای تمام فصول»،«مكبث»، «مرغ دریایی»، «ریچارد سوم»، «آمادئوس» و «گالیله» بازی كند.

به گزارش ایسنا، نمایش «پروفسور بوبوس» با طراحی و كارگردانی آتیلا پسیانی ساعت 20 هر شب در تالار اصلی تئاتر‌شهر به صحنه می‌رود.

فاطمه نقوی، لیلی رشیدی، بابك حمیدیان، ستاره پسیانی، مهدی صدر، ناز شادمان، مهدی بجستانی، خسرو پسیانی و هانیه توسلی بازیگرانی هستند كه در كنار كیانیان و پسیانی در این نمایش بازی می‌كنند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی