تبیان، دستیار زندگی
مهندسی پیام در به كجا چنین شتابان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهندسی پیام در  به كجا چنین شتابان

مهندسی پیام در  به كجا چنین شتابان

مهم‌ترین «محورهای پیام» این سریال كه مورد توجه قرار گرفته ‌است، عبارتند از: انعكاس آسیب‌های اجتماعی و هشدار به جوانان، اشاره به مافیای اقتصادی، به تصویر كشیدن شعائر اسلامی، تاكید بر ازدواج‌های مبتنی برشناخت و معرفت، اشاره به عواقب زیاده‌خواهی، تاثیر رسانه‌های بیگانه بر ساختار خانواده‌، ضعف نظام بانكی كشور، قانون‌گرایی پلیس...

سریال «به كجا چنین شتابان» كه چندی پیش، پخش آن از شبكه تهران و شبكه 2 سیما به پایان رسید، با واكنش‌های مختلفی از سوی مخاطبان و كارشناسان مختلف روبه‌رو شده است.

این سریال تلویزیونی تلاش كرد با پرداختن به روابط خانوادگی و اثرات نهاد تربیتی خانواده برشخصیت فردی و اجتماعی، مسائل اخلاقی، اجتماعی و سیاسی متعددی را مورد اشاره قرار دهد. «به كجا چنین شتابان»‌ با محور قرار دادن مفاسد اقتصادی، به تاثیرات منفی زیاده‌طلبی و عواقب مال حرام در ابعاد مختلف زندگی انسان پرداخته و در عین حال، به مسائل متعدد سیاسی و اجتماعی و شرایط جامعه فعلی نیز اشاره كرده است.

به گزارش جام جم ، مهم‌ترین «محورهای پیام» این سریال كه مورد توجه قرار گرفته ‌است، عبارتند از: انعكاس آسیب‌های اجتماعی و هشدار به جوانان، اشاره به مافیای اقتصادی، به تصویر كشیدن شعائر اسلامی، تاكید بر ازدواج‌های مبتنی برشناخت و معرفت، اشاره به عواقب زیاده‌خواهی، تاثیر رسانه‌های بیگانه بر ساختار خانواده‌، ضعف نظام بانكی كشور، قانون‌گرایی پلیس، گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان، تاكید بر لزوم عبرت‌پذیری، تاثیر دعای خیر بزرگ‌تر‌ها، توجه به تحصیلات فرزندان، تاكید بر جایگاه تاثیرگذار معلم، توجه به قناعت و نكوهش زیاده‌طلبی، توجه به سنت‌های ملی و مذهبی، تلاش برای ایجاد اتحاد و دوستی، اهمیت نقش حلال بودن اموال، تاكید برذلت‌بار بودن زیاده‌خواهی، اشاره به برخی واقعیت‌های جامعه و فاصله طبقاتی، لزوم همدلی با نسل جوان، اشاره به‌تدریجی بودن انحراف و گمراهی، اثرات انس با قرآن، تفاوت معیارهای ازدواج، برخورد منطقی و پرهیز از كینه‌ورزی، اشاره به رشوه به عنوان دام انحراف، نقش راهنما در زندگی، تاكید بر بی‌ارزش بودن مادیات، احقاق حق مظلوم، هشدار درباره تاثیر رابطه میان دوستان و... این موارد، تنها بخشی از مهم‌ترین پیام‌هایی است كه در سریال «به كجا چنین شتابان» دیده شد.

داستان سریال به كجا چنین شتابان، ‌در یك خانواده سنتی روی می‌دهد. با مرگ پدربزرگ حلقه فامیل گرد مادربزرگ شكل می‌گیرد كه تلاش می‌كند فرزندانش را ضمن سفارش به رعایت دین و اخلاق، با صمیمیت و دوستی دور هم جمع كند.

اما پسر او هاتف اختلاف دیرینه‌ای با داماد خانواده، یعنی فریدون دارد و از فساد مالی او رنج می‌برد و به پسرجوانش یونس نسبت به نزدیك شدن به فریدون هشدار می‌دهد.

یونس كه در آرزوی رسیدن به ثروت و زندگی پرتجمل است، جذب شركت ساخت و ساز فریدون می‌شود و چون مهندس عمران است، فریدون او را در پروژه‌های مختلف شركت می‌دهد و با دادن پول و امكانات باعث فریب یونس می‌شود.

این سریال تلویزیونی به تهیه‌كنندگی حسن شكوهی و كارگردانی ابوالقاسم طالبی و باحضور هنرمندانی چون آهو خردمند، رضا رویگری، بابك حمیدیان، علی عمرانی، نگین صدق‌گویا و... از آذر 88 تا فروردین 89 از تلویزیون پخش شد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی